Hlavní navigace

Anketa: Nakupující neznají svá práva při nákupu v e-shopu

28. 4. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Dotazování mezi 4 000 zákazníky internetového obchodu Kasa.cz ukázalo, že nakupující mají mezery především v reklamačních lhůtách a možnostech vrácení zakoupeného zboží. Informujete zákazníky na svém e-shopu?

Podle ankety e-shopu Kasa.cz z dubna 2011 mnozí nakupující neznají své práva a možnosti při nákupu a reklamaci zboží on-line. Nejméně jsou respondenti informovaní o okamžiku, odkdy začíná běžet lhůta reklamace (13 %). Jen o něco málo vyšší znalosti prokázali respondenti u lhůty pro vrácení zboží (16 %) a povinnosti informování prodejcem o ukončení reklamace (22 %).

O něco lépe dotázaní v anketě odpověděli na dotaz ohledně prodloužení záruční doby v případě uznané záruční reklamace, kdy správnou odpověď znalo 36 % dotázaných. Poměrně dobře dotázaní zákazníci odpověděli na otázky týkající se lhůt pro vrácení zboží (66 %) a na otázky související s možností vrácení peněz v případě reklamace (92 %).

Graf: Znalosti práv on-line nakupujících

Znalosti práv on-line nakupujících na Kasa.cz

Zdroj: Kasa.cz

Jak získat důvěru zákazníků?

Jedním ze způsobů, jak prokázat kvalitu svého e-shopu, je získání certifikace od Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Testovány jsou oblasti komunikace a kontaktů, informací o výrobcích, další certifikáty a osvědčení, reklamace a odstoupení od smlouvy, existence a kvality nadstandardních služeb a objednávky a doručení zboží.

MMF24

Uvádíme také stručný výčet práv, která můžete uvést ve svém e-shopu a zlepšit tak image v očích zákazníků:

  • V případě třetí reklamace stejné závady na výrobku vzniká zákazníkovi na základě potvrzení autorizovaným servisem nárok na vrácení peněz.
  • Rozpor s kupní smlouvou může zákazník uplatnit jen v případě, kdy výrobek nemá funkci, která byla uvedena v popisu zboží na stránkách obchodníka, nebo kdy zboží nejde při prvním použití zapnout.
  • Záruční doba v případě výměny zboží se neprodlužuje, ale začíná běžet znovu.
  • Dle zákona má zákazník 14 pracovních dnů na vrácení zboží zakoupeného přes internet bez udání důvodu.
  • Předvedení zboží zakoupeného přes internet může zákazník požadovat jen tehdy, když je to možné a umožňuje to povaha věci.
  • Záruční doba v případě uznané záruční reklamace se prodlužuje o dobu, po kterou byl výrobek v servisu, maximálně však o 30 dní.
  • Na účetním dokladu nemusí být razítko prodejce.
  • Prodejce není povinný informovat zákazníka o ukončení jeho reklamace.
  • Lhůta na vrácení zboží se počítá ode dne následujícího po dni, kdy zboží převzal.
  • Lhůta na vyřízení reklamace začíná běžet ode dne následujícího po dni, kdy zákazník předal zboží prodejci.

Zdroj: Kasa.cz, APEK

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Electro World se od 1. 9. mění na Datart
Electro World se od 1. 9. mění na Datart
Zuzana Švecová jmenována novou generální ředitelkou Cisco ČR
Zuzana Švecová jmenována novou generální ředitelkou Cisco ČR
IDC: Svět investuje do umělé inteligence, výdaje v roce 2028 překonají 630 miliard dolarů
IDC: Svět investuje do umělé inteligence, výdaje v roce 2028 překonají 630 miliard dolarů
Kulatý stůl o distribuci: Mezigenerační předěl v IT (2. díl)
Kulatý stůl o distribuci: Mezigenerační předěl v IT (2. díl)
Sophos: Počet ransomwarových útoků na maloobchod se snížil, zotavení je ale dražší
Sophos: Počet ransomwarových útoků na maloobchod se snížil, zotavení je ale dražší
IDC: Prognóza se zlepšuje, trh chytrých telefonů letos vyroste o 6 %
IDC: Prognóza se zlepšuje, trh chytrých telefonů letos vyroste o 6 %