Hlavní navigace

Canalys: Dodávky PC a tabletů zůstaly v prvním čtvrtletí silné, chromebooky jsou na ústupu

5. 5. 2022
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © Scanrail – Fotolia.com
Pandemie covidu-19 vyvolala bezprecedentní hlad po PC, tabletech a chromeboocích, ten ale postupně slábne. I tak ale výrobci dodávají více zařízení než před pandemií.

Společnost Canalys informuje, že globální dodávky PC (včetně tabletů) na začátku roku klesly o pouhá 3 % na 118,1 milionu kusů. Trh i nadále překonává předpandemickou úroveň – od prvního kvartálu 2019 rostl v průměru o 12 % ročně.

Zatímco komerční poptávka je zdravá, zpomalení spotřebitelské a vzdělávací oblasti si podle analytiků vybralo svou daň na chromeboocích a tabletech; oba segmenty ve sledovaném období utrpěly další poklesy dodávek.

Dodávky tabletů ve sledovaném období meziročně oslabily o 3 % na 38,6 milionu kusů, zatímco dodávky chromebooky klesly na 4,9 milionu kusů, což je 60% propad oproti jejich rekordnímu výkonu v prvním kvartálu minulého roku.

Úspěšný kvartál na trhu PC (včetně notebooků, desktopů a tabletů) má za sebou Apple, jenž překonal Lenovo a dodal 22,3 milionu kusů zařízení. Druhý jmenovaný výrobce meziročně oslabil o 12,2 %, třetí HP dokonce o 17,6 %.

Tabulka 1 – Vývoj globálního trhu PC a tabletů (miliony kusů)

Výrobce 

Prodej 1Q22 

Podíl 1Q22

Prodej 1Q21

Podíl 1Q21

Meziroč. změna

1. Apple 

22,303 

18,8 % 

22,058 

18,1 % 

1,1 % 

2. Lenovo 

21,088 

17,8 % 

24,020 

19,7 % 

–12,2 % 

3. HP 

15,866 

13,4 % 

19,252 

15,8 % 

–17,6 % 

4. Dell 

13,808 

11,7 % 

13,012 

10,7 % 

6,1 % 

5. Samsung 

8,766 

7,4 % 

9,740 

8,0 % 

–10,0 % 

ostatní

36,738 

31,0 % 

34,020 

27,9 % 

8,0 % 

Celkem 

118,571 

100 % 

122,102 

100 % 

-2,9 %

Zdroj: Canalys

Napětí na obzoru

Mezi tablety si prim drží Apple, jehož dodávky na začátku roku klesly o 2 % na 14,9 milionu kusů. Stejné oslabení zaznamenal i druhý Samsung, jenž dodal 7,9 milionu tabletů. Na třetí příčku se vyšvihl Amazon, jenž vyrostl o 3 % na překonal čtvrté Lenovo; to vykázalo 20% propad.

Rostoucí komerční nasazení tabletů nyní pomáhá kompenzovat ochlazení spotřebitelské poptávky, které následovalo po velkém nárůstu základny instalovaných tabletů za poslední dva roky,“ komentuje situaci Himani Mukkaová z Canalysu.

Jedním dechem však dodává, že trh bude v důsledku války na Ukrajině a covidových lockdownů v Číně zároveň čelit většímu tlaku na nabídku. Nenaplněná poptávka z konce roku se přesunula do prvního čtvrtletí, ale kvůli nedostatečné nabídce se nejspíš odsune do následujícího kvartálu.

Tabulka 2 – Vývoj globálního trhu tabletů (miliony kusů)

Výrobce 

Prodej 1Q22

Podíl 1Q22 

Prodej 1Q21

Podíl 1Q21 

Meziroč. změna

1. Apple 

14,881 

38,6 % 

15,185 

38,2 % 

–2,0 % 

2. Samsung 

7,860 

20,4 % 

7,995 

20,1 % 

–1,7 % 

3. Amazon 

3,568 

9,2 % 

3,453 

8,7 % 

3,3 % 

4. Lenovo 

3,004 

7,8 % 

3,757 

9,5 % 

–20,0 % 

5. Huawei 

1,679 

4,4 % 

2,143 

5,4 % 

–21,7 % 

ostatní

7,604 

19,7 % 

7,183 

18,1 % 

5,9 % 

Celkem

38,595 

100 % 

39,716 

100 % 

-2,8 % 

Zdroj: Canalys

Lesk a sláva chromebooků

Canalys rovněž uvádí, že dodávky chromebooků se v prvním kvartálu 2022 propadly o 60 % na 4,9 milionu kusů. Za výsledkem stojí zejména masivní nárůst poptávky v první polovině 2021, kdy vzdělávací instituce na hlavních trzích nakupovaly zařízení ve velkém.

Lídrem mezi výrobci je Lenovo, a to i přes 63% propad dodávek po dokončení obřího vzdělávacího projektu v Japonsku. Na druhé místo se vyšvihl Acer, jenž oslabil o 21 %, třetí příčka patří Dellu, jenž mezi výrobci zaznamenal nejmenší pokles.

Naopak nejstrmější pokles dodávek, o 82 %, zaznamenalo HP. To se několik čtvrtletí specializovalo na americký vzdělávací trh, ale velmi trpí nasycením trhu. První pětku uzavírá Asus s 48% poklesem dodávek.

Nasycení japonského a amerického vzdělávacího trhu a zpomalení spotřebitelských výdajů po prudkém nárůstu poptávky po vyvolaném pandemií covidu-19 způsobily nevyhnutelný pokles zásilek,“ říká Brian Lynch z Canalysu.

V kontextu historického výkonu podle něj chromebooky zažily i tak působivé čtvrtletí. Chmur výrobců navíc může zmírňovat fakt, že rozvinuté trhy projdou v následujících letech obnovovacími cykly.

Chromebooky jen těžko pronikají do oblastí mimo vzdělávací segment, ale zůstávají životaschopnou možností v podnikovém prostředí jako cenově dostupná a snadno ovladatelná alternativa,“ uzavírá Lynch.

Cloud22

Tabulka 3 – Vývoj globálního trhu chromebooků (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 1Q22 

Podíl 1Q22

Prodej 1Q21 

Podíl 1Q21 

Meziroč. změna 

1. Lenovo

1,221 

24,9 % 

3,235 

26,6 % 

–62,3 % 

2. Acer

1,129 

23,1 % 

1,428 

11,7 % 

–20,9 % 

3. Dell

876 

17,9 % 

1,005 

8,3 % 

–12,8 % 

4. HP

775 

15,8 % 

4,364 

35,9 % 

–82,2 % 

5. Asus

460 

9,4 % 

879 

7,2 % 

–47,7 % 

ostatní

437 

8,9 % 

1,245 

10,2 % 

–64,9 % 

Celkem

4,898 

100,0 %

12,156 

100,0 %

-59,7 %

Zdroj: Canalys

Čtěte dále

CRIF: Řada Čechů stále používá snadno zneužitelná hesla
CRIF: Řada Čechů stále používá snadno zneužitelná hesla
Zebra Systems: Čeští IT poskytovatelé zaostávají v automatizovaném patch managementu
Zebra Systems: Čeští IT poskytovatelé zaostávají v automatizovaném patch managementu
Kyndryl a NetApp prohlubují spolupráci v analýze dat
Kyndryl a NetApp prohlubují spolupráci v analýze dat
Canalys: Evropský trh chytrých telefonů klesl o desetinu, výrobci neztrácí optimismus
Canalys: Evropský trh chytrých telefonů klesl o desetinu, výrobci neztrácí optimismus
Obrazem: Dell ocenil nejlepší partnery za rok 2022
Obrazem: Dell ocenil nejlepší partnery za rok 2022
Jitka Gráfová vede marketing v Acomwaru
Jitka Gráfová vede marketing v Acomwaru