Hlavní navigace

Canalys: Dodávky PC a tabletů zůstaly v prvním čtvrtletí silné, chromebooky jsou na ústupu

5. 5. 2022
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © Scanrail – Fotolia.com
Pandemie covidu-19 vyvolala bezprecedentní hlad po PC, tabletech a chromeboocích, ten ale postupně slábne. I tak ale výrobci dodávají více zařízení než před pandemií.

Společnost Canalys informuje, že globální dodávky PC (včetně tabletů) na začátku roku klesly o pouhá 3 % na 118,1 milionu kusů. Trh i nadále překonává předpandemickou úroveň – od prvního kvartálu 2019 rostl v průměru o 12 % ročně.

Zatímco komerční poptávka je zdravá, zpomalení spotřebitelské a vzdělávací oblasti si podle analytiků vybralo svou daň na chromeboocích a tabletech; oba segmenty ve sledovaném období utrpěly další poklesy dodávek.

Dodávky tabletů ve sledovaném období meziročně oslabily o 3 % na 38,6 milionu kusů, zatímco dodávky chromebooky klesly na 4,9 milionu kusů, což je 60% propad oproti jejich rekordnímu výkonu v prvním kvartálu minulého roku.

Úspěšný kvartál na trhu PC (včetně notebooků, desktopů a tabletů) má za sebou Apple, jenž překonal Lenovo a dodal 22,3 milionu kusů zařízení. Druhý jmenovaný výrobce meziročně oslabil o 12,2 %, třetí HP dokonce o 17,6 %.

Tabulka 1 – Vývoj globálního trhu PC a tabletů (miliony kusů)

Výrobce 

Prodej 1Q22 

Podíl 1Q22

Prodej 1Q21

Podíl 1Q21

Meziroč. změna

1. Apple 

22,303 

18,8 % 

22,058 

18,1 % 

1,1 % 

2. Lenovo 

21,088 

17,8 % 

24,020 

19,7 % 

–12,2 % 

3. HP 

15,866 

13,4 % 

19,252 

15,8 % 

–17,6 % 

4. Dell 

13,808 

11,7 % 

13,012 

10,7 % 

6,1 % 

5. Samsung 

8,766 

7,4 % 

9,740 

8,0 % 

–10,0 % 

ostatní

36,738 

31,0 % 

34,020 

27,9 % 

8,0 % 

Celkem 

118,571 

100 % 

122,102 

100 % 

-2,9 %

Zdroj: Canalys

Napětí na obzoru

Mezi tablety si prim drží Apple, jehož dodávky na začátku roku klesly o 2 % na 14,9 milionu kusů. Stejné oslabení zaznamenal i druhý Samsung, jenž dodal 7,9 milionu tabletů. Na třetí příčku se vyšvihl Amazon, jenž vyrostl o 3 % na překonal čtvrté Lenovo; to vykázalo 20% propad.

Rostoucí komerční nasazení tabletů nyní pomáhá kompenzovat ochlazení spotřebitelské poptávky, které následovalo po velkém nárůstu základny instalovaných tabletů za poslední dva roky,“ komentuje situaci Himani Mukkaová z Canalysu.

Jedním dechem však dodává, že trh bude v důsledku války na Ukrajině a covidových lockdownů v Číně zároveň čelit většímu tlaku na nabídku. Nenaplněná poptávka z konce roku se přesunula do prvního čtvrtletí, ale kvůli nedostatečné nabídce se nejspíš odsune do následujícího kvartálu.

Tabulka 2 – Vývoj globálního trhu tabletů (miliony kusů)

Výrobce 

Prodej 1Q22

Podíl 1Q22 

Prodej 1Q21

Podíl 1Q21 

Meziroč. změna

1. Apple 

14,881 

38,6 % 

15,185 

38,2 % 

–2,0 % 

2. Samsung 

7,860 

20,4 % 

7,995 

20,1 % 

–1,7 % 

3. Amazon 

3,568 

9,2 % 

3,453 

8,7 % 

3,3 % 

4. Lenovo 

3,004 

7,8 % 

3,757 

9,5 % 

–20,0 % 

5. Huawei 

1,679 

4,4 % 

2,143 

5,4 % 

–21,7 % 

ostatní

7,604 

19,7 % 

7,183 

18,1 % 

5,9 % 

Celkem

38,595 

100 % 

39,716 

100 % 

-2,8 % 

Zdroj: Canalys

Lesk a sláva chromebooků

Canalys rovněž uvádí, že dodávky chromebooků se v prvním kvartálu 2022 propadly o 60 % na 4,9 milionu kusů. Za výsledkem stojí zejména masivní nárůst poptávky v první polovině 2021, kdy vzdělávací instituce na hlavních trzích nakupovaly zařízení ve velkém.

Lídrem mezi výrobci je Lenovo, a to i přes 63% propad dodávek po dokončení obřího vzdělávacího projektu v Japonsku. Na druhé místo se vyšvihl Acer, jenž oslabil o 21 %, třetí příčka patří Dellu, jenž mezi výrobci zaznamenal nejmenší pokles.

Naopak nejstrmější pokles dodávek, o 82 %, zaznamenalo HP. To se několik čtvrtletí specializovalo na americký vzdělávací trh, ale velmi trpí nasycením trhu. První pětku uzavírá Asus s 48% poklesem dodávek.

Nasycení japonského a amerického vzdělávacího trhu a zpomalení spotřebitelských výdajů po prudkém nárůstu poptávky po vyvolaném pandemií covidu-19 způsobily nevyhnutelný pokles zásilek,“ říká Brian Lynch z Canalysu.

V kontextu historického výkonu podle něj chromebooky zažily i tak působivé čtvrtletí. Chmur výrobců navíc může zmírňovat fakt, že rozvinuté trhy projdou v následujících letech obnovovacími cykly.

Chromebooky jen těžko pronikají do oblastí mimo vzdělávací segment, ale zůstávají životaschopnou možností v podnikovém prostředí jako cenově dostupná a snadno ovladatelná alternativa,“ uzavírá Lynch.

Cloud22

Tabulka 3 – Vývoj globálního trhu chromebooků (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 1Q22 

Podíl 1Q22

Prodej 1Q21 

Podíl 1Q21 

Meziroč. změna 

1. Lenovo

1,221 

24,9 % 

3,235 

26,6 % 

–62,3 % 

2. Acer

1,129 

23,1 % 

1,428 

11,7 % 

–20,9 % 

3. Dell

876 

17,9 % 

1,005 

8,3 % 

–12,8 % 

4. HP

775 

15,8 % 

4,364 

35,9 % 

–82,2 % 

5. Asus

460 

9,4 % 

879 

7,2 % 

–47,7 % 

ostatní

437 

8,9 % 

1,245 

10,2 % 

–64,9 % 

Celkem

4,898 

100,0 %

12,156 

100,0 %

-59,7 %

Zdroj: Canalys

Čtěte dále

Salesforce: Pro téměř 90 % zákazníků je zážitek stejně důležitý jako produkt či služby
Salesforce: Pro téměř 90 % zákazníků je zážitek stejně důležitý jako produkt či služby
PCV Computers je distributorem značky Ruijie
PCV Computers je distributorem značky Ruijie
Salesforce kupuje Troops.ai, stane se součástí řešení Slack
Salesforce kupuje Troops.ai, stane se součástí řešení Slack
IDC: Globální výdaje na digitální transformaci se letos vyšplhají na 1,8 bilionu dolarů
IDC: Globální výdaje na digitální transformaci se letos vyšplhají na 1,8 bilionu dolarů
Jan Janík je innovation thought leader v IdeaSense
Jan Janík je innovation thought leader v IdeaSense
Eset: Kyberzločinci využili k odcizení hesel malware, kterým útočili i na Ukrajině
Eset: Kyberzločinci využili k odcizení hesel malware, kterým útočili i na Ukrajině