Hlavní navigace

Eset: Češi stále častěji nakupují na chytrém telefonu, neřeší ale jeho ochranu

14. 12. 2021
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © tovovan - Fotolia.com
Češi nejlépe přistupují k zabezpečení platebních karet, většina využívá dvoufaktorové ověření. Při výběru e-shopu se řídí především předchozí osobní zkušeností a atraktivitou značky, nejnižší cena nerozhoduje.

Společnost Eset ve spolupráci se společností Seznam.cz zveřejnila výsledky aktuálního průzkumu zaměřeného na online nakupování. Z něj vyplývá, že téměř všichni Češi (98 %) již nakupují online.

Zatímco nejčastěji nakupují Češi stále přes své notebooky, více než polovina dotázaných uživatelů využívá ke svým online nákupům i chytrý telefon nebo stolní počítač. Tablet dle aktuálních zjištění využívá k nákupům jen 14 % dotázaných uživatelů.

Dle odpovědí z průzkumu dále vyplývá, že bezpečnostní software, antivir, používají respondenti nejčastěji na notebooku (76 %), méně častěji na osobním počítači (65 %) nebo chytrém telefonu (59 %) a tablet chrání jen čtvrtina uživatelů (27 %).

Pokud se podíváme na konkrétní případy kybernetických hrozeb, které se pravidelně vyskytují v českém prostředí, nejčastěji se jedná o spyware v případě operačního systému Windows a bankovní malware Cerberus pro operační systém Android,“ upozorňuje Miroslav Dvořák, technický ředitel české pobočky Esetu.

A právě ochraně svých online plateb, bankovnictví a přihlašovacích údajů by měli uživatelé během vánočních nákupů věnovat adekvátní pozornost a zabezpečit svá zařízení kvalitním bezpečnostním řešením,” podotýká.

Pokles je u nákupů z Číny, zlepšujeme se v používání hesel

Eset dále uvádí, že mimo Mimo nakupování v tuzemských e-shopech je stále více běžné i nakupování ze zahraničí. Nejčastěji nakupujeme zboží z Číny, dále v zemích Evropské unie a USA. S výjimkou Spojených států podíl nakupujících uživatelů ze zahraničí však oproti loňskému roku klesl.

V případě Číny je pokles při meziročním srovnání ze 40 % na 31 %. Aktuální data podle analytiků mohou mít souvislost například i s novými podmínkami pro proclení a placení DPH, které vešly v platnost v letošním roce.

I přestože z průzkumu vyplývá, že se trend v oblasti bezpečné správy přihlašovacích údajů zlepšuje, téměř polovina uživatelů, přesně 45 %, stále používá stejné nebo podobné přihlašovací údaje ke svým účtům v různých e-shopech.

Zabezpečení řešíme hlavně u platební karty, v případě e-shopu ne

Průzkum rovněž odhalil, že při výběru e-shopu, ve kterém chtějí nakupovat, dotázaní uvedli, že nejdůležitějšími kritérii jsou dřívější dobrá zkušenost s obchodem a znalost obchodu. Dále dotázaní zohledňují, jaké jsou podmínky nákupu, a zda mají důvěru v jeho bezpečnost.

Důvěryhodnost nejvíce hodnotí podle osobní zkušenosti (83 %), síly značky (72 %) a recenzí (63 %). U bezpečnostních prvků pak zhruba 36 % z nich kontroluje především šifrovanou komunikaci (https). Naopak lokalita obchodu, dovoz zdarma nebo nejnižší cena zboží podle průzkumu nemají na výběr e-shopu zásadní vliv.

Z průzkumu vidíme, že o tom, zda považujeme konkrétní obchod za bezpečný, rozhoduje spíše předchozí nákup nebo dobrá recenze. Skutečně zásadní technické parametry si kontroluje jen malá část uživatelů,“ popisuje Dvořák.

Hlavním způsobem platby v e-shopech zůstává online platba kartou, tento způsob úhrady uvedlo více než 67 % dotázaných. Zhruba polovina z nich pak nadále využívá také platbu při osobním vyzvednutí a platbu převodem z bankovního účtu.

S ohledem na bezpečnost plateb většina respondentů uvedla, že má nastavený na kartě limit a využívá při placení dvoufázové ověření. Zhruba 16 % dotázaných však uvedlo, že sdílí platební kartu v rámci rodiny.

S podvodem se setkalo přes 8 % dotázaných

Eset v neposlední řadě zjistil, že přes 8 % dotázaných má vlastní zkušenost s krádeží v souvislosti s platbou v e-shopu, většinou se jedná o zkušenosti staré dva roky až pět let. Ve většině případů se jednalo o částku do 5 000 korun.

Dotázaní dále uvedli, že skoro vždy incident reklamovali (8,11 % z 8,17 % podvedených respondentů), své peníze dostali zpět v necelých 70 % reklamací.

Bez znalosti konkrétních detailů lze jen spekulovat, proč nebylo uznáno více reklamací, ale podvodných e-shopů zkrátka stále přibývá a jsou věrohodnější. Uživatel může snadno podlehnout dojmu, že nakupuje u důvěryhodného obchodníka, ale nemusí tomu tak být,“ uzavírá Dvořák.

Zdroj: Eset

Čtěte dále

Zažijte revoluci v cloudovém byznysu, zapojte se do distribuce Microsoft ERP Packages
Zažijte revoluci v cloudovém byznysu, zapojte se do distribuce Microsoft ERP Packages
Soitron: České průmyslové podniky si s digitalizací nedělají hlavu, neřeší jí až pětina z nich
Soitron: České průmyslové podniky si s digitalizací nedělají hlavu, neřeší jí až pětina z nich
NÁŠ NOVÝ WEBCAST: Zálohování firemních dat
NÁŠ NOVÝ WEBCAST: Zálohování firemních dat
STRV v roce 2021 vyrostlo o 18 %, dosáhlo obratu přes 400 milionů korun
STRV v roce 2021 vyrostlo o 18 %, dosáhlo obratu přes 400 milionů korun
Gartner: Dobré zprávy, globální trh IT letos vyroste o 5 %
Gartner: Dobré zprávy, globální trh IT letos vyroste o 5 %
Webcast: Bezpečnostní katastrofy v roce 2021 …a jak jsme se (ne)poučili
Webcast: Bezpečnostní katastrofy v roce 2021 …a jak jsme se (ne)poučili