Hlavní navigace

Gartner: Prodeje tiskových zařízení klesly

26. 2. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Analytická společnost Gartner provedla analýzu trhu s tiskárnami, kopírkami a multifunkcemi na území regionu EMEA za rok 2008. Ukázalo se, že jde o segment, kde zanechala finanční krize své stopy. Jak velký byl propad jedničky na trhu HP a jak si vede stále oblíbenější Samsung? Proč analytici očekávají pokles i v tomto roce?

Epson Stylus Office SX100 Tiskáren, kopírek a multifunkčních produktů se v roce 2008 na území Evropy, Středního východu a Afriky (EMEA) prodalo 48,2 miliónů kusů, což oproti předchozímu roku znamená pokles o 8,4 %.

„Čtvrté čtvrtletí roku 2008 bylo stěžejní periodou pro vývoj světové ekonomiky, jež vytvářelo náročné podnikatelské prostředí pro prodejce hardwaru i softwaru v oblasti tiskáren, kopírek či multifunkčních zařízení. Ekonomické prostředí s rapidně degresivním vývojem nutí poskytovatele těchto technologických produktů, aby do prodeje vkládali ještě více úsilí a snažili se o významné inovace," uvedl v oficiálním komentáři k výsledkům Tosh Prabhakar, hlavní výzkumný analytik společnosti Gartner.

Gartner tvrdí, že kupující snížili své výdaje za tiskárny a multifunkční zařízení kvůli slabší důvěře v toto odvětví. Prodeje spotřebních zařízení poklesly v roce 2008 o téměř 9 %. Zákazníci začali inovace svých produktů odkládat. Ve firemním prostředí byly investice tohoto rázu v některých případech úplně pozastaveny a prioritou se stalo krácení nákladů.

Prodej tiskáren, kopírek a multifunkčních zařízení v regionu EMEA za rok 2008

Společnost

2008 (v tis.kusů)

2008 podíl na trhu (v %)

2007 (v tis. kusů)

2007 podíl na trhu (v %)

2008-2007 růst (v %)

Hewlett-Packard

20 737

43

23 221

44,1

-10,7

Canon

8 212

17

8 337

15,8

-1,5

Epson

6 576

13,6

6 651

12,6

-1,1

Brother

3 306

6,9

3 224

6,1

2,5

Samsung Electronics

2 826

5,9

2 430

4,6

16,3

Ostatní

6 572

13,6

8 789

16,7

-25,2

Celkově

48 229

100

52 652

100

-8,4

Zdroj: Gartner (Leden 2009)

Těžké ekonomické klima zapříčinilo značnou opatrnost a nejistotu jak u domácích zákazníků, tak u firem. Snížená dostupnost úvěrů pro začínající podnikatele i pro malé a střední podniky ve většině evropských států tuto situaci během následujících 12 měsíců podle analytiků ještě krátkodobě zhorší. Gartner proto očekává negativní dopad na spotřebitelské chování, včetně dalšího poklesu prodaných výrobků.

Tosh Prabhakar radí v prodejní strategii: „Podniky se zdržují investic v podobě nového vybavení. Místo toho by však měly vzít v úvahu možnosti zavádění strategických alternativ, jako například řízené tiskové služby (managed print services - MPS), chytré multifunkce (smart MFP), či dokumentový management. To jim může poskytnout lepší kontrolu nad náklady a samozřejmě i nad kancelářskými zařízeními, včetně optimalizace jejich nákladů."

Většina prodejců v roce 2008 utrpěla ztráty. Hewlett-Packard zůstal v regionu EMEA lídrem na trhu s tiskárnami, kopírkami a multifunkčními zařízeními, nicméně i jeho prodej klesl v roce 2008 o 11 %.

KL24

Lexmark si prošel největšími ztrátou, co se týče prodaných kusů. Podíl na trhu ztrácí v důsledku zaměření na ziskovější high-end segment pracovních tiskáren. Samsung Electronics se za rok 2008 mohl pyšnit nejvyšším meziročním růstem o hodnotě 16,3 %.

Na zítra pro vás připravujeme výsledky prodejů tiskáren, kopírek a multifunkčních zařízení v České republice a na Slovensku.

Čtěte dále

Mercusys MR47BE: Vaše brána do světa Wi-Fi 7
Mercusys MR47BE: Vaše brána do světa Wi-Fi 7
Výkonné monitory Philips pro práci a videokonference
Výkonné monitory Philips pro práci a videokonference
Náplně do tiskáren: alternativy hroutí výnosný byznys
Náplně do tiskáren: alternativy hroutí výnosný byznys
Obrazem: Hustopečské veselení s Joyce
Obrazem: Hustopečské veselení s Joyce
MMD si nachystalo nové monitory pro náročné spotřebitele, profesionály i hráče
MMD si nachystalo nové monitory pro náročné spotřebitele, profesionály i hráče
Exclusive Networks: Poskytujeme péči od A do Z
Exclusive Networks: Poskytujeme péči od A do Z