Hlavní navigace

Gartner: Trh s PC v ČR za 2. čtvrtletí 2009 podle platformy a uživatelů

18. 8. 2009
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Analytická společnost Gartner zveřejnila výsledky prodejů PC za druhé čtvrtletí v České republice. Pokles se tentokrát dotknul nejen stolních počítačů, ale také notebooků. Jaký byl vývoj podle platformy a koncových uživatelů?

Trh s PC v České republice ve druhém čtvrtletí roku 2009 zaznamenal pokles o 19,4 %Trh s PC v České republice ve druhém čtvrtletí roku 2009 zaznamenal pokles o 19,4 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Segment mobilních PC zákazníci stále upřednostňují před klasickými stolními PC, především díky silné poptávce po mini noteboocích. Meziročně se ovšem v Česku prodalo o téměř 15 tisíc notebooků méně a při porovnání s předchozím čtvrtletím, to bylo o více jak 60 tisíc méně. Na trh tak dopadl nezájem zákazníků způsobený povánočními výprodeji a obavami z vývoje ekonomické situace.

Zatímco meziroční pokles v prodeji notebooků dosáhl v druhém čtvrtletí hodnoty -11,7 %, v případě stolních PC šlo o celých -30,3 %. Pokračuje tak strmý propad zájmu uživatelů, především z firemní sféry.

Při porovnání s dalšími regiony je výsledek pod průměrem. Region EMEA zaznamenal pokles trhu PC 9,8 % a celosvětově došlo ve druhém čtvrtletí jen k 3,1% snížení prodejů.


Výsledky trhu s PC v České republice ve druhém čtvrtletí 2009 podle platformy

Výrobce

Prodaných kusů
2Q 2008

Prodaných kusů
2Q 2009

Podíl na trhu 2Q 2008
(%)

Podíl na trhu 2Q 2009
(%)

Růst
2Q 09/2Q 08
(%)

Růst
1Q 09/2Q 09
(%)

Mobilní PC

125 165

110 497

58,7 %

64,3 %

-11,7 %

-41,1 %

Stolní PC

88 134

61 440

41,3 %

35,7 %

-30,3 %

-31,8 %

Celkem

213 299

171 936

100 %

100 %

-19,4 %

-38,1 %

Zdroj: Gartner (srpen, 2009)


Při pohledu na rozdělení podle uživatelů pozorujeme oproti předchozímu čtvrtletí téměř poloviční úbytek počtu domácích uživatelů.  Meziročně se ale jedná pouze o 3,7% pokles. Mnohem zdrženlivější jsou tak profesionální uživatelé z firemního segmentu. Meziroční propad v druhém čtvrtletí dosáhl hodnoty -25,1 %.


Výsledky trhu s PC v České republice ve druhém čtvrtletí 2009 podle koncového uživatele

CS24

Výrobce

Prodaných kusů
2Q 2008

Prodaných kusů
2Q 2009

Podíl na trhu 2Q 2008
(%)

Podíl na trhu 2Q 2009
(%)

Růst
2Q 09/2Q 08
(%)

Růst
1Q 09/2Q 09
(%)

Profesionální uživatelé

156 040

116 822

73,2 %

67,9 %

-25,1 %

-30,6 %

Domácí uživatelé

57 259

55 114

26,8 %

32,1 %

-3,7 %

-49,7 %

Celkem

213 299

171 936

100 %

100 %

-19,4 %

-38,1 %

Zdroj: Gartner (srpen, 2009)


Určitě nepřehlédněte také výsledky prodejů v České republice ve druhém čtvrtletí podle jednotlivých výrobců. Doporučujeme také výsledky za druhé čtvrtletí v regionu EMEA od IDC.

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Obrazem: Hustopečské veselení s Joyce
Obrazem: Hustopečské veselení s Joyce
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Obrazem: Lorgar odhalil herní revoluci v regionu EMEA
Obrazem: Lorgar odhalil herní revoluci v regionu EMEA
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Allegro rozšiřuje svou stopu ve střední Evropě, vstupuje do Maďarska
Allegro rozšiřuje svou stopu ve střední Evropě, vstupuje do Maďarska