GfK: Západoevropský trh s elektronikou a spotřebiči meziročně klesl o 5,9 %

11. 12. 2013
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: .shock - Fotolia.com
Ve třetím čtvrtletí klesl západoevropský trh o bezmála šest procent. Růst zaznamenal pouze segment telekomunikace díky prodeji chytrých telefonů.

Společnost GfK zveřejnila analýzu stavu západoevropského trhu s technickým spotřebním zbožím. Podle indexu GfK TEMAX Western Europe došlo ve srovnání s loňským obdobím k souhrnnému poklesu o 5,9 % při tržbách 44,5 miliardy euro. K poklesu došlo ve všech sledovaných segmentech s výjimkou telekomunikace.

Chytré telefony zachránily svůj segment

Tržby segmentu telekomunikace ve třetím čtvrtletí 2013 jako jediné vzrostly, a to o 6,1 %. Kumulativní růst za první tři kvartály činil v meziročním srovnání 10,3 %.

Za prvních devět měsíců roku 2013 dosáhly prodeje 29,1 miliardy euro, v období od června do září bylo vygenerováno 10 miliard euro. Segment rostl na všech trzích s výjimkou mírného snížení v Nizozemí a dvouciferného poklesu v Řecku.

O růst se postaraly chytré telefony a neutuchající poptávka po nich. GfK mezi důvody uvádí fakt, že s rostoucí kvalitou výbavy se telefony staly konkurenty kompaktních fotoaparátů a nástup rychlého LTE připojení k internetu.

V IT mají potenciál tenké notebooky a tablety

Tržby na západoevropském trhu s IT poklesly v porovnání s předešlým rokem o 2,8 %. To představuje objem tržeb ve výši 12,9 miliardy euro. Trhy velkých zemí jako je Německo, Francie, Itálie, Španělsko a Spojené království nedokázaly dosáhnout hodnot z roku 2012. Jediné země, kde bylo dosaženo mírného růstu, byly Belgie, Portugalsko a Řecko.

IT trh je v Evropě ovlivňován vývojem na trhu výpočetní techniky. Spotřebitelská poptávka se stále ještě soustřeďuje na inovativní a módní produkty jako jsou media tablety, malé přístroje do 8 palců, řešení „dva v jednom“ a ultra tenké notebooky. Prodeje ultra tenkých notebooků a tabletů (počítačů) jsou o 20 % nižší než prodeje media tabletů. GfK nicméně tvrdí, že v roce 2014 představují značný růstový potenciál.

Tyto prodeje ovšem nedokáží vykompenzovat snižující se poptávku v segmentech klasických přenosných a stolních počítačů. GfK však předpovídá, že dostupnost zařízení s dotykovou obrazovkou vyvolá ve čtvrtém čtvrtletí roku 2013 a v roce 2014 novou vlnu poptávky po přenosných i stolních počítačích.

Kancelářské zboží stále čeká na impuls

V segmentu kancelářského zboží se nakupovaly produkty vyšších cenových kategorií. Ve třetím čtvrtletí 2013 se západoevropský trh s kancelářským zbožím a spotřebním materiálem oproti loňskému roku propadl o 4,9 % a dosáhl hodnoty 3,5 miliard euro. Řecko a Španělsko byly v průzkumu jedinými zeměmi, jež tomuto trendu vzdorovaly a vygenerovaly mírný pozitivní růst.

V segmentu laserových tiskáren se lépe prodávaly multifunkce nežli tiskárny s jednou funkcí. Prodeje tiskáren začaly klesat již před několika lety a v současné době pozorujeme pomalé, ale nepřetržité snižování tržeb v segmentu spotřebního materiálu. Jelikož spotřební materiál představuje dvě třetiny celkových prodejů, tento trend znamená z hlediska možného návratu k pozitivnímu vývoji nepříznivou zprávu.

Spotřební elektronika padá dvouciferně

Tržby na západoevropských trzích spotřební elektroniky dosáhly ve 3. čtvrtletí 2013 celkového objemu ve výši 6,7 miliardy euro, což představuje meziroční pokles o 17 %. Všechny trhy sledovaných zemí zaznamenaly dvouciferný pokles.

Za výsledky může hlavně špatný vývoj na trhu televizorů. V roce 2013 nedostalo toto odvětví žádný impuls, jako byl např. předtím přechod na digitální vysílání či významné sportovní akce.

Pozitivní vývoj lze pozorovat pouze v menších sektorech: velké obrazovky, chytré televizory, možnost připojení audio zařízení, příslušenství docking a bluetooth sluchátka i mikrofony. Prodejci budou vyhlížet mistrovství světa ve fotbale v příštím roce, které bude příležitostí k tomu, aby se negativní vývojový trend zvrátil.

U fotoaparátů je poptávka po vyšší třídě

Západoevropští spotřebitelé utratili ve třetím čtvrtletí 2013 za fotoaparáty a příslušenství k nim celkem 1,7 miliardy euro. Jedná se o mezičtvrtletní pokles o 20,6 %.

Trh fotopřístrojů v západní Evropě je velmi roztříštěný: zatímco segmenty, které ustupují tlaku ze strany chytrých telefonů zaznamenaly silný pokles tržeb, digitální fotoaparáty vyšší kvality si naopak vedou velmi dobře.

Prodeje digitálních fotoaparátů nejvyšší kvality významně vzrostly v závislosti na cílové skupině a zamýšlené oblasti použití. Panovala vysoká poptávka po fotoaparátech s pevným objektivem a s větším rozlišením. Obecně vzato přibývá fotoaparátů s možností internetového připojení. Do června 2013 již každý sedmý prodaný fotoaparát dokázal sdílet snímky pomocí integrované WLAN.

Chytré telefony způsobují pokles trhu levných kompaktů, ale vedle toho přivádějí k fotografování mnohem větší počet lidí než kdykoli dříve. Díky tomu vzniká jedinečná příležitost pro to, aby se u mnoha spotřebitelů vyvolal zájem o fotografování, který je nakonec může motivovat k nákupu fotoaparátů vyšší kvality.

Bezšňůrové vysavače vynikají mezi malými spotřebiči

Prodeje malých domácích spotřebičů dosáhly v prvních třech kvartálech roku 2013 celkem 8,9 miliard eur, což znamená meziroční navýšení o 1,1 %. Ve třetím čtvrtletí však prodeje poklesly meziročně o 1,3 %, což znamená celkový objem tržeb ve výši 2,9 miliard euro. Pokud jde o jednotlivé země, nejlepších výsledků dosáhlo Německo, Francie a Spojené království.

Prodeje bezšňůrových tyčových vysavačů se ve třetím čtvrtletí zvýšily, přestože celkově trh klesal. Obzvláště dobře se prodávaly modely vyšších cenových kategorií a modely s vysokonapěťovou lithiovou baterií.

V západní Evropě dále pokračuje růst prodejů tradičních kuchyňských přístrojů. K tomuto výsledku přispěly i mixéry, u kterých lze též pozorovat tendenci nakupovat přístroje vyšších cenových kategorií. Růst vykazují nadále také elektrické zubní kartáčky. Sáčkové vysavače ustupují tlaku konkurenčních bezsáčkových přístrojů.

V létě není zájem o pračky

Tržby v segmentu velkých domácích spotřebičů dosáhly ve třetím čtvrtletí 7,7 miliardy euro, což je meziroční pohoršení o 3,1 %. Pozitivní vývoj byl zaznamenán pouze v Rakousku, Itálii a Velké Británii, zatímco trhy ostatních zemí vykázaly jednociferný pokles a Španělsko dvouciferný.

Během velmi horkého léta se ve většině zemí lépe prodávaly ledničky. Na prodej sušiček na prádlo a jiných kuchyňských spotřebičů mělo léto naopak negativní dopad. Tyto trendy vysvětlují mírně negativní růst v Německu, kde byl až doposud vývoj pozitivní. Itálie se i nadále zotavovala díky rostoucím prodejům hlavních kategorií praček a ledniček.

Pokračující heterogenní vývoj cen s přetrvávající poptávkou po luxusnějším zboží bylo možno vysledovat v Německu, Dánsku, Švédsku a Velké Británii. Naopak trhy ve Španělsku, Francii a Řecku musely čelit silnému cenovému tlaku.

Optimistická nálada přináší naději na růst

Celkový pokles trhu s technickým spotřebním zbožím podle GfK souvisí s ekonomickou stagnací Evropy. Evropská komise však předpovídá, že od příštího roku dojde k růstu na úrovni 1,1 %.

V rámci průzkumu spotřebitelského klimatu v Evropě prováděného agenturou GfK se však objevují i další pozitivní známky naznačující oživení. V celé Evropě významně vzrostla ekonomická i příjmová očekávání a v důsledku toho dochází k pozitivnějšímu vývoji v ochotě nakupovat. K tomu lze přidat i vánoční období znamenající pro obchodníky vysoké tržby na samém konci posledního kvartálu.

Zjištění ukazatele GfK Temax (Technical Market Index) jsou založena na výzkumech maloobchodního panelu GfK s údaji od více než 425 000 maloobchodních provozoven na celém světě.

bitcoin školení listopad 24

GfK Temax Western Europe přímo zahrnuje Německo, Rakousko, Belgii, Španělsko, Nizozemí, Portugalsko, Itálii, Francii, Řecko, Velkou Británii a Švédsko. Prostřednictvím extrapolovaných dat jsou zastoupeny i Dánsko, Norsko a Švýcarsko.

Zdroj: GfK TEMAX

Čtěte dále

Monitor AOC AGON PRO PD34: Žihadlo jako Porsche
Monitor AOC AGON PRO PD34: Žihadlo jako Porsche
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
ComSource rozšiřuje laboratoř, testuje i využití řešení Opswat
ComSource rozšiřuje laboratoř, testuje i využití řešení Opswat
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Dell předal ceny za rok 2024, partnerem roku je Aricoma Systems
Dell předal ceny za rok 2024, partnerem roku je Aricoma Systems