Hlavní navigace

Heureka: Česká e-commerce se blíží úrovni loňského roku

1. 7. 2022
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © Andrey Popov - Fotolia.com
Heureka potvrzuje trend rostoucí popularity menších a středních e-shopů, inflace se ve zboží podle srovnávače cen zatím tolik neprojevuje.

Společnost Heureka.cz informuje, že očekávané meziroční srovnání výkonu trhu e-commerce, které v druhém čtvrtletí už „nejde proti“ koronavirovým opatřením, ukázalo významné zlepšení.

 Čísla obratu e-shopů se v druhém čtvrtletí 2022 zastavila 9 % pod úrovní loňského roku, což je podle Heureky oproti předchozímu čtvrtinovému propadu příjemný posun. Na druhou stranu, do chuti a ochoty spotřebitelů utrácet peníze významně zasáhla válka na Ukrajině a plošně rostoucí ceny.

Data Heureka Group také ukázaly, že čím blíže ukrajinským hranicím, tím je ochota zákazníků peníze utrácet menší a projevují se větší tendence k šetření. Například na Slovensku skončil v druhém kvartálu obrat e-shopů 11 % pod loňským rokem.

Zdroj: Heureka.cz

Rozmach netradičních kategorií

Heureka zdůrazňuje, že nejpatrnějším trendem celého letošního roku je rozšiřování sortimentu a ztráta pomyslných zábran kupovat na internetu opravdu cokoliv. Naopak některé kategorie, které ve stejném období loňského roku vyskočily raketově – například kolečkové brusle či jízdní kola –, nyní propadly dvouciferně.

Velcí hráči jsou často v meziročních číslech zatíženi loňskými extrémními růsty. Vidíme, že se aktuálně víc daří menším a středním shopům, a ideálně s ‘netradičními’ kategoriemi,“ říká k tomu Tomáš Braverman, CEO Heureka Group. Skokanem kvartálu se v kategoriích staly 3D tiskárny s meziročním růstem o 1 276 %.

Dlouhodobě na internetu klesá podíl elektroniky nebo velkých spotřebičů. „Lidé se tímto sortimentem už vybavili v předchozích letech, novou lednici není potřeba obměňovat tak často. A jak ukazují naše data – pokles elektroniky je způsoben především rozšířením sortimentu e-shopů a příchodem nových hráčů na trh,” dodává Braverman.

Zákazníci jsou spokojení

Společnost dále zjistila, že spokojenost zákazníků s e-shopy se i navzdory meziročně klesajícím číslům drží vysoké úrovni, konkrétně je to 95,6 %. Průměrná hodnota objednávky vzrostla oproti předchozímu roku na 1 510 korun.

Na rostoucí průměrné hodnotě objednávky se projevuje jak inflace, tak to, že lidé na internetu v tomto čtvrtletí hodně kupovali nákladnější vybavení – kamna, kotle a další. Toto chování tak ‘vyhnalo’ meziročně průměrnou cenu objednávky o 120 korun výše než vloni,” dodává Braverman.

Channelworld_ozveny

Faktem ale podle šéfa Heureky zůstává, že inflace se ve zboží zatím neprojevuje tak významně, protože se stále prodávají produkty nakoupené za původní ceny.

Zdroj: Heureka.cz

Nové články do mailu

 

Chcete mít každý týden přehled o informacích pro resellery, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanále IT a CE? Objednejte si náš mailový servis. Objednat si lze i newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze serverů vydavatelství Internet Info.

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Fortinet se připojuje k iniciativě EK ohledně vzdělávání v kyberbezpečnosti
Fortinet se připojuje k iniciativě EK ohledně vzdělávání v kyberbezpečnosti
Reportáž: Dusíková show a spousta novinek na eD Expo 2024
Reportáž: Dusíková show a spousta novinek na eD Expo 2024
IDC: Dodávky nositelné elektroniky by příští rok mohly růst dvouciferně
IDC: Dodávky nositelné elektroniky by příští rok mohly růst dvouciferně
N-able: K přechodu na MSP služby motivují hlavně výpadky IT
N-able: K přechodu na MSP služby motivují hlavně výpadky IT
GFI Software: Úspěšnost útoků zvyšuje podceňování hrozeb i neopatrnost uživatelů
GFI Software: Úspěšnost útoků zvyšuje podceňování hrozeb i neopatrnost uživatelů
TD Synnex bude i nadále distributorem VMware by Broadcom v České republice
TD Synnex bude i nadále distributorem VMware by Broadcom v České republice