IDC: Celosvětový trh chytrých telefonů oslabil o 2,3 %, ale apetit spotřebitelů pomalu roste

20. 8. 2019
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © Romolo Tavani - Fotolia.com
V druhém čtvrtletí 2019 se prodalo 333,2 milionu chytrých telefonů, což představuje mezikvartální růst o 6,5 %. Spotřebitele motivuje k upgradu zejména rozšířená nabídka zařízení s prémiovým designem a neprémiovou cenovkou.

Společnost IDC ve své aktuální zprávě uvádí, že globální trh chytrých telefonů ve druhém čtvrtletí 2019 znovu oslabil. Pokles tentokrát činil „jen“ 2,3 %, což podle analytiků představuje nejlepší kvartální výsledek od stejného období loňského roku.

Výrobci prodali 333,2 milionu mobilů, tedy o 6,5 % více než v prvním čtvrtletí. Nejsilnější regionální propady v poptávce má na svědomí Čína a Spojené státy, naopak prodej chytrých telefonů v oblasti Asie a Pacifiku (bez Japonska) udržuje zdravý růst.

Hrstka výrobců drží většinu trhu

Huawei se navzdory nejisté situaci podařilo udržet druhou příčku,“ poznamenává Ryan Reith z IDC. „Podíl první trojice výrobců – Samsungu, Huawei a Applu – klesl, naopak následující trojici – Xiaomi, Oppu a Vivu – stoupl.

IDC zároveň podotýká, že největší hráči neustále posilují svůj vliv na trhu. Chytré telefony od elitní pětice výrobců tvořily 69 % všech prodaných zařízení; pokud vezmeme v potaz 10 nesilnějších značek, tak dokonce 87 %.

Podle analytiků tak trh chytrých telefonů začíná připomínat trh s PC. S ohledem na nástup technologie 5G na množství světových trhů lze očekávat, že výrobce bez silné zákaznické základny čekají ještě horší časy.

Trh se i přes pokles začíná stabilizovat,“ říká Anthony Scarsella z IDC. „Klíčovým faktorem je dostupnost výrazně vylepšených zařízení střední cenové kategorie s prémiovým designem. Prodej podpořily i akce na výměnu mobilů na velkých trzích.

Xiaomi se dotahuje na Apple

Z tabulky je patrné, že první příčku i ve druhém kvartálu 2019 udržel Samsung, jenž ve sledovaném období vykázal růst o 5,5 %. Daří se zejména zařízením řady A, naopak prodej vlajkových modelů podle IDC poněkud drhne.

Druhé Huawei ve sledovaném období vyrostlo o 8,3 % na 58,7 milionu kusů. Úspěch podpořila zejména poptávka v Číně, kam směřovalo rekordních 62 % (36,4 milionu kusů) všech prodaných zařízení.

Naopak Apple se propadl o 18,2 % na 33,8 milionu kusů. Na záda mu tak dýchá čtvrté Xiaomi s 32,3 miliony prodaných chytrých telefonů. IDC ovšem uvádí, že jablečný výrobce svou pozici udrží, jelikož Xiaomi se potýká s velkou konkurencí zejména na domácím čínském trhu.

Páté Oppo, jež se prosazuje zejména v Číně a Indii, ve druhém čtvrtletí letošního roku stagnovalo při minimálním růstu 0,3 %. Ostatní výrobci pak v průměru oslabili o 8 % a v současné době podle IDC drží 31 % globálního trhu.

Tabulka – Výsledky prodeje chytrých telefonů (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 2Q19

Podíl 2Q19

Prodej 2Q18

Podíl 2Q18

Meziroč. změna

1. Samsung

75,5

22,7 %

71,5

21,0 %

5,5 %

2. Huawei

58,7

17,6 %

54,2

15,9 %

8,3 %

3. Apple

33,8

10,1 %

41,3

12,1 %

-18,2 %

4. Xiaomi

32,3

9,7 %

32,4

9,5 %

-0,2 %

5. Oppo

29,5

8,9 %

29,4

8,6 %

0,3 %

ostatní

103,4

31,0 %

112,4

32,9 %

-8,0 %

Celkem

333,2

100,0 %

341,2

100,0 %

-2,3 %

Zdroj: IDC

Graf – Prognóza vývoje globálního trhu chytrých telefonů (miliony kusů)

bitcoin školení listopad 24

Graf – Prognóza vývoje globálního trhu chytrých telefonů

Zdroj: IDC

Čtěte dále

AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
BCG: Umělá inteligence do roku 2025 u nás ovlivní čtyři z deseti pracovních míst
BCG: Umělá inteligence do roku 2025 u nás ovlivní čtyři z deseti pracovních míst
Dell předal ceny za rok 2024, partnerem roku je Aricoma Systems
Dell předal ceny za rok 2024, partnerem roku je Aricoma Systems
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
N-able získává Adlumin s cloudovými technologiemi SIEM, XDR a MDR
N-able získává Adlumin s cloudovými technologiemi SIEM, XDR a MDR
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci