Hlavní navigace

IDC: Dodávky monitorů stagnují, komerční růst kazí spotřebitelé

24. 6. 2022
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: maryviolet / stock.adobe.com
Trh se pomalu vrací do předpandemického stavu, kdy hlavním hnacím motorem byly komerční upgrady. Velký úspěch slaví Dell, zbytek top 5 drží vyrovnané výsledky.

Společnost IDC ve své aktuální analýze uvádí, že celosvětový trh monitorů v prvním čtvrtletí 2022 vykázal stabilní výsledky a vyrostl o takřka zanedbatelných 0,3 %. Ačkoli odborníci čekali vyšší dodávky, trend potvrzuje, že trh od druhé poloviny 2021 kontinuálně zpomaluje.

Dobrou zprávou je, že s 36,5 miliony dodaných monitorů první čtvrtletí letošního roku překonalo tři ze čtyř kvartálů loňského roku. Solidní komerční zájem hlásí téměř všechny regiony, zlepšila se i dostupnost produktů na trzích, které byly dříve kvůli logistickým problémům opomíjeny.

IDC do budoucna očekává, že dodávky monitorů budou spíše klesat, jelikož trh absorboval ohromné objemy z let 2020 a 2021. Do konce roku 2022 by tak měl celosvětový trh klesnout o 2,5 %, v roce 2023 o 1,5 % a ke stabilizaci situace dojde až v roce 2024.

Tváří v tvář ekonomickému napětí vidíme zpomalení velké části spotřebitelské poptávky,“ popisuje Jay Chou z IDC. „Část spotřebitelské poptávky na rozvíjejících se trzích se nicméně krátkodobě udrží, jelikož prodejci budou plnit nevyřízené objednávky.“

Chou upřesňuje, že globální trh monitorů se do značné míry vrací předpandemickému trendu trhu poháněného převážně komerčními upgrady, z nichž mnohé vyžadují nastavení PC s více monitory.

Dell a ostatní

Společnosti Dell se i v obtížném prostředí podařilo ukořistit 22,4 % trhu monitorů, což je její rekord od roku 2008. Výrobce na začátku roku posílil o ohromujících 20,1 % a dodal přes 8 milionů monitorů, což je více než dodali druhý a třetí hráči dohromady.

Stříbrná příčka patří společnosti TPV, která ovšem v prvním čtvrtletí 2021 kvůli trápícímu se čínskému trhu oslabila o 23 % na necelé 4 miliony kusů. O mírných 3,3 % na 3,8 milionu kusů vyrostl třetí Samsung; výrobce těžil zejména ze svého vedoucího postavení v oblasti spotřebitelských monitorů.

HP a Lenovo, tedy výrobci, kteří se podobně jako Dell výrazně zaměřují na komerční segment, zaznamenali vlažnější výsledky. Čtvrté HP vyrostlo o pouhých 0,2 % na 3,8 milionu kusů, páté Lenovo kleslo o 3,2 % na 3,7 milionu. Z výsledků je nicméně patrné, že konkurence mezi druhou a pátou příčkou je vysoká.

Tabulka – Celosvětové dodávky PC monitorů v 1Q22 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 1Q22

Podíl 1Q22

Prodej 1Q21

Podíl 1Q21

Meziroč. změna

1. Dell

8,184

22,4 %

6,816

18,7 %

20,1 %

2. TPV

3,955

10,8 %

5,138

14,1 %

–23,0 %

3. Samsung

3,888

10,6 %

3,765

10,3 %

3,3 %

4. HP

3,814

10,4 %

3,808

10,5 %

0,2 %

5. Lenovo

3,709

10,1 %

3,831

10,5 %

–3,2 %

ostatní

12,999

35,6 %

13,075

35,9 %

–0,6 %

Celkem

36,549

100,0 %

36,434

100,0 %

0,3 %

Zdroj: IDC

Cloud22

Graf – Prognóza pro trh monitorů 2010–2020

Zdroj: IDC

Čtěte dále

ComSource: Průměrné výkupné u kyberútoků je šest milionů korun
ComSource: Průměrné výkupné u kyberútoků je šest milionů korun
Acronis: Jedna z pěti organizací zažije kvůli ransomwarovému útoku výpadek provozu
Acronis: Jedna z pěti organizací zažije kvůli ransomwarovému útoku výpadek provozu
Alza.cz obnovuje spolupráci s Heureka.cz, její nabídka se vrátí na srovnávač
Alza.cz obnovuje spolupráci s Heureka.cz, její nabídka se vrátí na srovnávač
Heureka: Česká e-commerce se blíží úrovni loňského roku
Heureka: Česká e-commerce se blíží úrovni loňského roku
Editorial: Vychází nový ChannelWorld aneb Distribuce v čase nových modelů
Editorial: Vychází nový ChannelWorld aneb Distribuce v čase nových modelů
Aitcom je Select Partnerem společnosti Schneider Electric
Aitcom je Select Partnerem společnosti Schneider Electric