Hlavní navigace

IDC: Trh PC ve střední a východní Evropě vyrostl v prvním kvartálu o 4,5 %

24. 4. 2017
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © .shock - Fotolia.com
Pozitivní začátek roku má na svědomí především nedostatek komponentů. Prodejní kanály se vydaly cestou naplnění skladů, aby zmírnily dopad kulminujících cen zařízení ve druhém kvartálu.

Trh PC v regionu EMEA (Evropa, Blízký východ a Afrika) vstoupil do nového roku pozitivně, podobně jako ten globální. Podle společnosti IDC se zde během prvního kvartálu prodalo 17,4 milionu notebooků, desktopů a pracovních stanic, což představuje meziroční nárůst o 1,6 %. Jak k tomu došlo?

Inovace? Ne, rostoucí ceny

Bohužel musíme konstatovat, že jedním z hlavních důvodů jsou rostoucí ceny komponentů, které dotlačily prodejní kanály k tomu, aby se předzásobily. Mnohem raději bychom psali o pozitivním vlivu nových technologií a inovativních přístupů výrobců, ale nedá se nic dělat – hlavní roli hrály ekonomické faktory včetně příznivých kurzů.

Výše uvedené platí zejména pro segment firemních notebooků, jejichž prodej v západní Evropě a zbytku regionu (oblast CEMA) se meziročně zvedl o 18,6 %, resp. 11,2 %. Silně rostl i prodej spotřebitelských notebooků, konkrétně o 8,1 %, resp. 7,5 %. Celkový prodej desktopů naopak pokračoval v propadu a byl o 12 % horší než na počátku roku 2016.

Notebooky vzhůru, desktopy dolů

Západoevropský prodej PC celkově vyrostl o 3,1 %, přičemž prodej firemních notebooků se meziročně zvýšil o 11,2 % a prodej spotřebitelských notebooků stoupl o 7,5 %. Růst podle IDC vykázaly herní sestavy a ultratenké notebooky, současně však pokračoval celkový propad v segmentu desktopů.

V regionu střední a východní Evropy vyrostl prodej PC dokonce o 4,5 %, opět díky silnému růstu v segmentu notebooků, který dosáhl 11,7 % a podílely se na tom jak firemní, tak spotřebitelské modely. Ani našemu regionu se na druhou stranu nevyhnul pokles v oblasti desktopů, který dosáhl 7,7 %.

Zbytek regionu, tedy oblast MEA zahrnující Blízký východ a Afriku, pokračovala na rozdíl od Evropy v poklesu. Celkový prodej PC zde v prvním kvartálu poklesl o 6,2 % navzdory pozitivnímu vývoji v segmentu notebooků.

HP upevnilo svou vedoucí pozici

Pokud jde o výrobce, svou vedoucí pozici v regionu si díky 4,4% nárůstu prodeje upevnilo HP, zatímco druhé Lenovo stagnovalo. Solidního růstu o bezmála 10 % dosáhl třetí Dell, čtvrtý Acer rostl dokonce o 35,1 %. Pokles tak vykázal pouze pátý Asus a zbytek trhu.

soutez_casestudy

Tabulka – Výsledky trhu PC v regionu EMEA (miliony jednotek)

Výrobce

Prodej

1Q16

Prodej

1Q17

Podíl

1Q16

Podíl

1Q17

Meziroč.

změna

1. HP

4,288

4,478

25,0 %

25,7 %

4,4 %

2. Lenovo

3,539

3,587

20,7 %

20,6 %

1,4 %

3. Dell

1,900

2,086

11,1 %

12,0 %

9,8 %

4. Acer

1,258

1,699

7,3 %

9,8 %

35,1 %

5. Asus

1,712

1,617

10,0 %

9,3 %

-5,6 %

ostatní

4,436

3,939

25,9 %

22,6 %

-11,2 %

Celkem

17,133

17,406

100,0 %

100,0 %

1,6 %

Zdroj: IDC

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Canalys: Globální trh chytrých telefonů nabírá na dynamice, vyrostl o 12 %
Canalys: Globální trh chytrých telefonů nabírá na dynamice, vyrostl o 12 %
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Marcel Divín (Epson Europe): Kudy se ubírá firemní tisk?
Marcel Divín (Epson Europe): Kudy se ubírá firemní tisk?
Allegro v ČR spouští vlastní výdejní boxy, WE|DO se mění na One by Allegro
Allegro v ČR spouští vlastní výdejní boxy, WE|DO se mění na One by Allegro