Hlavní navigace

IDC: Zařízením pro chytrou domácnost se daří, celosvětový trh v 3Q vyrostl o desetinu

14. 12. 2021
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © Maksim Šmeljov - Fotolia.com
Pandemická situace i nadále nahrává trhu zařízení pro chytrou domácnost. Spotřebitelé s gustem vylepšují své domovy, nejvýrazněji rostl zájem o chytré osvětlení.

Společnost IDC uvádí, že globální trh zařízení pro chytrou domácnost ve třetím čtvrtletí letošního roku posílil o 10,3 % na více než 221,8 milionu kusů. Trh dokázal do značné míry naplnit silnou spotřebitelskou poptávku i přes problémy v dodavatelském řetězci.

Trhu zařízení pro chytrou domácnost se v pokračující pandemii covidu-19 i nadále vede lépe než ostatnímu spotřební zboží, i když existují rozdíly mezi jednotlivými regiony,“ řekl Adam Wright z IDC.

Spotřebitelé podle něj celkově přesunuli své priority ve výdajích z jiných oblastí, jako je dovolená a chození na jídlo, aby se zaměřili na větší pohodlí, vymoženosti a zábavu doma.

Co se jednotlivých regionů týče, trh v USA ve sledovaném období mezikvartálně vyrostl o 9,5 %. Druhým největším odbytištěm byla Čína, kde ovšem dodávky v porovnání s druhým čtvrtletím klesly o 5,2 %. Silný mezičtvrtletní růst si připsala západní Evropa a Latinská Amerika, konkrétně o 17,9 %, resp. 15 %.

Jitesh Ubrani z IDC podotkl, že průměrné prodejní ceny (ASP) ve sledovaném období vzrostly o 3 %. „Zvýšení cen je částečně způsobeno problémy s dodávkami, ale klíčovou roli sehrály i nově uvedené produkty a vylepšené funkce napříč kategoriemi,“ dodal.

Nejrychleji rostl zájem o osvětlení

Největší kategorií zařízení pro chytrou domácnost je i přes 2,3% pokles videozábava, jež zahrnuje chytré televizory a streamovací přehrávače. Na druhé příčce se umístilo zabezpečení; poptávka po těchto produktech meziročně vyrostla o 13,5 %.

Kategorie chytrých audio produktů ve třetím čtvrtletí 2021 posílila o 7,1 %, o celých 50,5 % vystřelil zájem o chytré osvětlení. Pětici nejsilnějších kategorií uzavírají chytré termostaty, jež si ve sledovaném období polepšily o 23,9 %.

IDC dodává, že bez ohledu na pokračující pandemickou krizi patří mezi nejvýraznější faktory, které pohánějí růst trhu na globální úrovni, rostoucí dostupnost širokopásmového připojení, stoupající disponibilní příjmy a sílící povědomí spotřebitelů o zařízeních pro chytrou domácnost.

Růst trhu je však podle analytiků i nadále omezován přetrvávajícími obavami o bezpečnost a soukromí a také cenovou citlivostí spotřebitelů na počáteční a průběžné náklady na zařízení a služby.

Cloud22

Tabulka – Vývoje trhu zařízení pro chytrou domácnost podle typu zařízení v 3Q21 (miliony kusů)

Kategorie

Prodej 3Q21

Podíl 3Q21

Prodej 3Q20

Podíl 3Q20

Meziroč. změna

videozábava

78,3

35,3 %

80,1

39,8 %

-2,3 %

zabezpečení

45,2

20,4 %

39,8

19,8 %

13,5 %

audio

32,0

14,4 %

29,9

14,9 %

7,1 %

osvětlení

21,1

9,5 %

14,0

7,0 %

50,5 %

termostaty

5,6

2,5 %

4,5

2,2 %

23,9 %

ostatní

39,7

17,9 %

32,8

16,3 %

21,0 %

Celkem

221,8

100,0 %

201,2

100,0 %

10,3 %

Zdroj: IDC

Čtěte dále

Náplně do tiskáren: alternativy hroutí výnosný byznys
Náplně do tiskáren: alternativy hroutí výnosný byznys
Gartner: Globální dodávky PC letos klesnou bezmála o desetinu
Gartner: Globální dodávky PC letos klesnou bezmála o desetinu
VMware: Vývojáři by měli mít i obchodní dovednosti, podniky na ně v inzerátech zapomínají
VMware: Vývojáři by měli mít i obchodní dovednosti, podniky na ně v inzerátech zapomínají
MMD si nachystalo nové monitory pro náročné spotřebitele, profesionály i hráče
MMD si nachystalo nové monitory pro náročné spotřebitele, profesionály i hráče
Heureka: Česká e-commerce se blíží úrovni loňského roku
Heureka: Česká e-commerce se blíží úrovni loňského roku
Výkonné monitory Philips pro práci a videokonference
Výkonné monitory Philips pro práci a videokonference