Hlavní navigace

Ipsos: České firmy podmiňují investice do IT úsporami

14. 4. 2014
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © arahan - Fotolia.com
Široká studie pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR ukázala, že české firmy vyžadují od investic do IT úsporu nákladů. Téměř třetina firem již využívá možností virtualizace a dalších 23 % uvažuje o jejím zavedení. Co dalšího přinesly výsledky průzkumu?

Společnost Ipsos vypracovala pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) výzkumnou studii s názvem Investice do IT a práce s daty ve firmách. Výzkum se zaměřil na nejrůznější aspekty využívání IT v tuzemských firmách, mimo jiné na současnou podobu využívaných technologií, investiční plány nebo priority dotazovaných podniků.

V první části přinášíme údaje o investicích, objemu dat a využívání virtualizace.

Větší firma, větší investice

Základním zjištěním studie je silná závislost firem na IT. Na škále od 1 do 5, kde 1 značí, že výpadek IT by neměl žádný vliv na provoz firmy a 5 znamená, že by takový výpadek znamenal naprostou paralýzu, uvedla první možnost pouhá 4 % firem, zatímco hodnotu 5 uvedlo 36 % a hodnotu 4 dalších 28 % respondentů.

Plánované investice do IT se liší podle velikosti firmy, ovšem platí, že investovat jich hodlá naprostá většina. Celkově chce 75 % oslovených firem investovat do IT až 1 milion korun, 11 % investuje od 1 do 3 milionů a 7 % chce za IT utratit 3 miliony Kč a více.

Graf 1 – Plánované investice do IT během příštích 12 měsíců

Zdroj: AMSP ČR

Roste-li objem dat, firmy více řeší jejich využití

Firmy se musí potýkat s rostoucím objemem dat. Nulový meziroční nárůst firemních dat uvedlo pouze 7 % respondentů, zatímco 69 % uvedlo nárůst objemu dat do 30 %.

To s sebou logicky přinese vyšší nároky na výpočetní techniku a úložiště, případně zvýšený objem využívaných cloudových služeb, používá-li podnik taková řešení.

Graf 2 – Očekávaný meziroční nárůst objemu firemních dat

Zdroj: AMSP ČR

Překvapivě nízký (25 %) je podíl firem, které využívají nasbíraná data o zákaznících v cílených reklamních kampaních. Dalších 12 % firem uvažuje, že je k tomuto účelu využívat začne, ale celých 61 % oslovených firem data k cílené reklamě nevyužívá a ani se k tomu nechystá.

Studie zdůrazňuje přímou úměrnost mezi reálným nebo alespoň zamýšleným využíváním dat k cíleným kampaním a očekávaným nárůstem dat. Firmy, jejichž objem dat zátěž stoupá, tedy více přemýšlí o jejich využití.

Třetina firem virtualizuje

Virtualizace infrastruktury je současný trend, čemuž odpovídají i výsledky průzkumu. Studie i zde upozorňuje na spojitost mezi rostoucím objemem dat a využíváním nebo potenciálním využíváním virtualizace. Celkově využívá virtualizaci 31 % respondentů a dalších 23 % o ní uvažuje. Jen 10 % oslovených firem nebylo s virtualizací vůbec obeznámeno.

Tyto poměry se pochopitelně zásadně mění podle velikosti podniku. Zatímco z malých firem do 99 zaměstnanců virtualizuje necelá čtvrtina, u velkých podniků nad 250 zaměstnanců téměř polovina.

Graf 3 – Využívání virtualizace podle velikosti podniku

Zdroj: AMSP ČR

Investice musí přinést úspory

Závislost firem na IT a nutnost investic podle studie musí svádět boj s trendem snižování nákladů. Na otázku, kolikaprocentní potenciální úsporu by musela investice do IT přinést, aby o ni podnik uvažoval, respondenti uvedli relativně vyrovnanou škálu odpovědí.

Nejvíce podniků, 22 %, uvedlo rozmezí 21 – 30 %, následováno 18 % respondentů uvádějícími rozmezí 11 – 20 % a 16 % firem, které uvedly podmínku úspory 50 % a více. Naopak 5 % podniků by k investici zřejmě nezviklala sebevětší úspora.

Graf 4 – Potenciální úspora podmiňující investici do IT

Zdroj: AMSP ČR

Kuriózní pak bylo složení odpovědí na otázku, nakolik by firma ocenila vyšší spolehlivost IT bez nutnosti výrazné investice. Zcela kladně odpověděla jen třetina (34 %) firem, zatímco 40 % by takovou situaci ocenilo poněkud vlažněji a 24 % by to neocenila vůbec, případně jen málo.


V zítřejší druhé části přineseme údaje o používaném hardwaru nebo přístupu k zabezpečení.

Průzkum byl proveden na vzorku 500 tuzemských firem působících v segmentech výroby, obchodu nebo služeb a dosahujících obratu nad 100 milionů korun. Pětina oslovených podniků spadala do kategorie velkých firem nad 250 zaměstnanců, zbytek do kategorie malých a středních podniků.

KL24

Celá studie je k dispozici zde.

Zdroj: AMSP ČR

Čtěte dále

Matěj Kopecký (Epson): Zářná cesta projektorů
Matěj Kopecký (Epson): Zářná cesta projektorů
Acronis: Požadavky NIS2 aktuálně splňuje necelá desetina českých firem
Acronis: Požadavky NIS2 aktuálně splňuje necelá desetina českých firem
Reportáž: Jak si ochočit umělou inteligenci se Zebra systems
Reportáž: Jak si ochočit umělou inteligenci se Zebra systems
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?