Hlavní navigace

Mediaresearch: zájem o nakupování i platby kartou přes internet roste

5. 10. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor:
Na internetu uživatelé nejvíce nakupují počítače a oblečení. Lidé oceňují možnost platit při převzetí na pobočce. Roste platba kartou přes internet, ale dobírka či bankovní převod stále dominují.

Zájem o nakupování i platby kartou přes internet roste  Foto: © Tombaky - Fotolia.comNa internetu Češi stále nejvíce nakupují počítače, notebooky a počítačové příslušenství (42 % respondentů), podstatnou převahu v nakupujících mají muži. Dvojkou v sortimentu je, podobně jako vloni, oblečení a obuv (40 %), které naopak nakupují více ženy.

Zatímco počítače, notebooky či počítačové doplňky koupila na internetu v posledních 12 měsících polovina respondentů – mužů, z žen tak učinila necelá třetina.  U oblečení a obuvi je tomu právě naopak,“ upozornila v tiskovém oznámení Hana Friedlaenderová, manažerka výzkumného projektu.

Vyplývá to ze srpnové studie společnosti Mediaresearch na téma E-commerce, které se zúčastnilo 1119 respondentů starších 15 let.

Zajímavý růst letos zaznamenalo sportovní vybavení, kosmetika a drogerie a doplňky, šperky či hodinky, které v porovnání s loňským výzkumem pořídilo přes internet více lidí.

Ne každému zboží se na internetu daří. Podíl lidí, kteří si v posledních 12 měsících pořídili přes internet fimy či video, oproti loňskému výzkumu poklesl o čtvrtinu.

Graf: Přehled nejčastěji nakupovaných produktů přes internet za poslecních 12 měsíců

Nejčastěji nakupované produkty přes internet

Platba kartou roste, bankovním převodem platí ženy

V Čechách stále dominuje platba na dobírku, které dávají lidé přednost pro pocit větší kontroly a bezpečnosti, dle motta „z ruky do ruky“.  Ke slovu se ale dostávají i platby kartou. Jako nejvíce využívaný způsob platby jej letos uvedlo 14 % respondentů, mezi nimiž bylo více mužů, vysokoškoláků, mladších lidí a lidí z větších měst.

Vedle platby kartou přes internet vzrost i podíl nakupujících, kteří nejčastěji využívají platbu přímo na pobočce při převzetí. Velmi často takto platí 23 % respondentů, kteří bydlí v městech nad 100 tisíc obyvatel (a jsou tedy v lepším dosahu takových poboček). Platba bankovním převodem je druhá nejčastější a preferují ji zejména ženy.

Graf: Nejčastější způsob platby za zboží při nákupu přes internet

Nejčastější způsob platby za zboží při nákupu přes internet

Zákazníkem je spíše mladší středoškolák či vysokoškolák

Nakupování na internetu je v České republice doménou mladších uživatelů internetu se středním nebo vysokoškolským vzděláním. Frekvence nakupování se citelně zmenšuje u věkové kategorie nad pětapadesát let.

Muži nakupují na internetu srovnatelně často jako ženy, ale celkově v minulém roce utratili přes internet více. To je do jisté míry dáno sortimentem zboží, které si muži pořizují.

Služby e-commerce mají podle průzkumu v ČR vysokou úroveň, drtivá většina dotázaných zákazníků je s nakupováním na internetu velmi spokojena.

Nezanedbatelný podíl na tomto růstu nakupování přes internet mají také slevové servery, kam však směřují významně nižší částky, než do e-shopů.

Zdroj: Mediaresearch
Foto: © Tombaky – Fotolia.com

Čtěte dále

IDC: Dodávky skládacích telefonů v roce 2026 překonají 40 milionů
IDC: Dodávky skládacích telefonů v roce 2026 překonají 40 milionů
IDC: Ekonomiky zpomalují, spolu s nimi i zájem o chytrou domácnost
IDC: Ekonomiky zpomalují, spolu s nimi i zájem o chytrou domácnost
Síť, spol. s r.o. se nově jmenuje Thein Digital
Síť, spol. s r.o. se nově jmenuje Thein Digital
AT Computers je inovátorem roku společnosti Microsoft v ČR a SR
AT Computers je inovátorem roku společnosti Microsoft v ČR a SR
Jiří Bracek vede vývoj technologií v Esetu
Jiří Bracek vede vývoj technologií v Esetu
Salesforce: 78 % pracovníků zákaznického servisu se potýká s rychlostí a kvalitou
Salesforce: 78 % pracovníků zákaznického servisu se potýká s rychlostí a kvalitou