Hlavní navigace

Proficio: Dvě třetiny českých firem zaznamenaly během pandemie pokles tržeb

24. 5. 2021
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © bodnarphoto - Fotolia.com
Z průzkumu vyplývá, že 70 % klesly tržby, 44 % zaznamenalo výrazný odliv zákazníků. Firmy však věří, že po rozvolnění opatření se část nakupujících vrátí do kamenných obchodů.

Společnost Proficio ve spolupráci s výzkumnou agenturou STEM/MARK zjišťovala, jak se českých firem a jejich zákazníků dotkla pandemie z pohledu byznysu.

Většině (70 %) oslovených firem podnikajících v oblasti obchodu, služeb a výroby, klesly v průběhu pandemie tržby, nárůst zaznamenalo jen 15 % podniků. Téměř dvě třetiny (60 %) respondentů uvedlo, že přišli kvůli pandemii o objednávky.

Více jak třetina podniků (37 %) navíc přiznává, že jejich zákazníci, a to jak firmy, tak jednotlivci utrácejí mnohem méně, 35 % pak zaznamenalo i snížený objem nákupu zboží a služeb. 31 % firem uvedlo, že jejich zákazníci jsou opatrnější, váhavější, déle vybírají a zároveň mají mnohem větší zájem o slevy.

Průzkum ukázal zásadní rozdíl mezi rekordním růstem u klasických e-shopů [...] a firmami, které se zabývají například výrobou, službami, nebo maloobchodem, kde zaznamenáváme zcela opačný trend,” vysvětluje šéf Proficia Petr Halík.

I přes problémy věří ve světlejší zítřky

Z průzkumu také vyplynulo, že na rozdíl od e-shopů, kde největší skupinu mezi nově příchozími nakupujícími tvořili senioři, oslovené podniky (61 %) zaznamenaly největší nárůst nových zákazníků ve věkové skupině od 36 do 50 let a naopak senioři (65 +) nakupovali více než před pandemií pouze u 3 % dotázaných.

Společnosti se podle průzkumu potýkají i s dalšími těžkostmi – téměř polovina z nich (42 %) má problémy s dodavateli a díky tomu nedostatek zboží na skladě (30 %).

Opět téměř polovina respondentů (42 %) musela pozastavit, nebo úplně zrušit některé své služby, 28 % přestalo zcela prodávat některý sortiment zboží a stejné procento si stěžuje na špatně fungující přepravu.

Firmy se dle Proficia však snažily vyjít zákazníkům vstříc a byly během pandemie aktivní – 36 % například vylepšilo stávající služby a 16 % spustilo některé zcela nové. Část firem (20 %) rozšířila pro své zákazníky nabídku zboží, 20 % ji na základě poptávky změnilo.

Pouze 3 % dotázaných uvedlo, že si zákazníci stěžovali na služby více než před pandemií. Budoucnost podle průzkumu vidí většina pozitivně – 64 % očekává, že část nakupujících se vrátí do kamenných obchodů.

Zdroj: Proficio

Čtěte dále

ChannelWorld konečně v novém!
ChannelWorld konečně v novém!
AT Computers má osm specializovaných týmů pro resellery a sbírá ocenění
AT Computers má osm specializovaných týmů pro resellery a sbírá ocenění
Arrow Electronics uzavírá smlouvu se společností AvePoint pro region EMEA
Arrow Electronics uzavírá smlouvu se společností AvePoint pro region EMEA
Ondřej Havlík je výkonným ředitelem TTC Marconi
Ondřej Havlík je výkonným ředitelem TTC Marconi
Tech Data rozšiřuje portfolio o širokou škálu značek serverových komponentů
Tech Data rozšiřuje portfolio o širokou škálu značek serverových komponentů
Dejte vysvědčení svým výrobcům a distributorům v ChannelWorld Awards 2018
Dejte vysvědčení svým výrobcům a distributorům v ChannelWorld Awards 2018