Hlavní navigace

Skip Pay: V roce 2023 zdraží dobírky a přijdou nová pravidla bezpečnosti

2. 1. 2023
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Skip Pay
České obchodníky čeká další z těžkých roků. Ale kde jsou překážky, tam vznikají i nové příležitosti, říká CEO Skip Pay.

Richard Kotrlík, CEO platební služby Skip Pay od ČSOB, shrnul nejzajímavější trendy roku 2023, které by měli obchodníci sledovat. Byznys online a offline plateb podle něj letos narazí na řadu překážek, ale i nové příležitosti.

Co se dozvíte v článku
  1. Dobírka zdraží a obchodníci jí budou házet klacky pod nohy
  2. Rozložené a odložené platby na vzestupu
  3. Obohacené platby
  4. Vnořené platby
  5. Snižování nákladů na transakci
  6. Nová pravidla bezpečnosti

Dobírka zdraží a obchodníci jí budou házet klacky pod nohy

Dobírka, jedna ze zákazníky nejoblíbenějších plateb, ale také nejdražších pro obchodníky, podle Kotrlíka již dva roky přežívá svou ohlášenou smrt. Existovat bude pravděpodobně i nadále, jen se pod tlakem okolností její role změní.

Obchodníci jí podle odborníka často fandí jen kvůli tomu, že pro konzervativnější zákazníky je „must have“ platební metodou. I kvůli rostoucím logistickým nákladům však není divu, že ji zároveň nejrůznějšími způsoby limitují. A budou ještě více.

Dobírka přestane být postupně podporovaná u malých zásilek a bude přetrvávat hlavně u těch, jejichž cena se pohybuje v řádech vyšších tisíc nebo desetitisíc korun. A pravděpodobně postupně opět zdraží – klidně až na dvojnásobek,“ domnívá se Kotrlík.

Obchody zároveň budou samy hledat cesty, jak migrovat zákazníky na nové typy plateb, které jsou oboustranně výhodnější. Dobírku tedy pravděpodobně nahradí ‚nová dobírka‘, která bude z mého pohledu založena spíše na principu odložené platby,“ dodává.

Rozložené a odložené platby na vzestupu

Skip Pay uvádí, že odložené i rozložené (zaplať část hned a později zbytek) platby nepřestávají v Česku patřit mezi nejrychleji rostoucí platební metody. Jejich podíl je sice stále na úrovni nízkých jednotek procent, nicméně stoupá přímo úměrně možnostem, které dávají jednotliví poskytovatelé plateb a samotní obchodníci.

A v tomto směru rok 2022 přinesl další zásadní posuny – například přímou integrací poskytovatelů těchto plateb do platebních bran. V roce 2023 by zároveň mohly získat výrazně větší oblibu napříč celým Českem – především díky své schopnosti lépe pracovat s cashflow domácností i chuti obchodníků přinést Čechům lepší možnosti pro větší nákupy.

Obohacené platby

Moment platby je podle Kotrlíka klíčový pro vztah e-shopu a zákazníka. Právě v ten okamžik je totiž definitivně potvrzen zájem o uzavření obchodu jako takového. A je tedy samozřejmé, že se e-shopu v rámci tohoto momentu vyplatí dát klientovi co nejvíce benefitů.

Jinými slovy – platbu „obohatit“ o další funkce nebo výhody. Ať už je to cashback, možnost dopravy zdarma nebo například automatické bezplatné prodloužení záruky. Ekosystém služeb navázaných na okamžik platby se bude rozvíjet i v příštím roce. Pro e-shopy všech velikostí se z něj totiž stane důležitá konkurenční výhoda.

Jakmile zákazník platí, má smysl mu dát další benefity. Výrazným způsobem to v jeho očích zlepšuje celkové hodnocení e-shopu a zvyšuje šanci, že příští nákup uskuteční opět zde,“ popisuje Kotrlík.

Vnořené platby

Vnořené platby (embedded payments) podle Skip Pay integrují možnost transakce přímo do aplikací nebo webových stránek. Výrazně se tak zjednodušuje samotný moment platby – uživatel totiž zpravidla nemusí přecházet na jinou stránku nebo používat externí platební bránu.

Vnořené platby jsou známé především z herního průmyslu nebo multimediálních služeb, stále častěji se však budou prosazovat také v chatovacích aplikacích nebo e-commerce. Oblíbené jsou zejména kvůli své pohodlnosti a rychlosti, protože umožňují uživatelům platit bez nutnosti zadávat své platební údaje opakovaně při každém nákupu.

Vnořené platby, umožňující zaplatit na jedno kliknutí, se pravděpodobně v příštím roce začnou objevovat na celé řadě nových webů. Je to ostatně jedna z cest jak výrazně zvýšit šanci na dokončení nákupu,“ zmiňuje Kotrlík.

A zároveň přinesou nové nároky na bezpečnost. Právě rychlé placení na klik je jednou z hlavních motivací, proč si lidé pořizují samostatné platební karty nebo účty určené výhradně na nakupování,“ doplňuje.

Snižování nákladů na transakci

Obchodníci budou podle Kotrlíka hledat další způsoby, jak ušetřit. Důležitou konkurenční výhodou jednotlivých platebních metod se tak stane výše účtovaného transakčního poplatku, což dá prostor pro nové způsoby plateb.

Nejskloňovanější jsou A2A (account-to-account) platby, které zcela vypouští prostředníka. K přesunu peněz dojde jednoduše z účtu na účet bez nutnosti použit platební karty nebo operování s hotovostí.

Bude zajímavé sledovat, jak se podaří zavést A2A platby do běžné obchodní praxe. Z podstaty se jedná o velice zajímavý transakční model, který má potenciál rychle růst. V Česku však může narazit na konzervativní zákazníky i obchodníky,“ říká Kotrlík.

Nová pravidla bezpečnosti

Virtuální účty, virtuální karty, jednoduchá blokace karty na jedno ťuknutí do telefonu, možnost okamžitě omezit nákupy online, rychlá změna PIN. A hlavně – samostatné karty určené výhradně na nákupy, které snižují riziko zneužití úspor nebo peněz důležitých pro chod domácnosti.

Přesně to jsou podle Skip Pay nové trendy v bezpečnosti, které bude dodržovat stále více Čechů. Právě příští rok by mohl být rokem, kdy se druhým nejpoužívanějším účtem nestane spořicí, ale „provozní“.

Počet Čechů, kteří se setkali s pokusem o podvod, stoupá. A s nimi i ostražitost. Produkty určené kdysi především pro technologicky zdatné klienty, jako jsou například jednorázové virtuální karty, se dnes začínají těšit masové oblibě,“ zmiňuje Kotrlík.

KL24

A je to mimo jiné důvod, proč v roce 2023 bude poprvé nadpoloviční většina našich klientů využívat svůj Skip Pay účet jako preferovanou alternativu ke svému běžnému bankovnímu účtu,“ uzavírá.

Zdroj: Skip Pay

Čtěte dále

IDC: Trend na vzestupu, dodávky použitých chytrých telefonů rostou
IDC: Trend na vzestupu, dodávky použitých chytrých telefonů rostou
Obrazem: Hustopečské veselení s Joyce
Obrazem: Hustopečské veselení s Joyce
Sophos: Každý třetí útok ransomwaru na české firmy začíná zneužitím zranitelnosti
Sophos: Každý třetí útok ransomwaru na české firmy začíná zneužitím zranitelnosti
Exclusive Networks: Poskytujeme péči od A do Z
Exclusive Networks: Poskytujeme péči od A do Z
Aikit: Průmyslovou automatizaci brzdí náklady a absence znalostí
Aikit: Průmyslovou automatizaci brzdí náklady a absence znalostí
Mercusys MR47BE: Vaše brána do světa Wi-Fi 7
Mercusys MR47BE: Vaše brána do světa Wi-Fi 7