Hlavní navigace

Výdaje spotřebitelů v prvním čtvrtletí v EU stagnují, šetří se i v ČR

6. 6. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © Felix Jork - Fotolia.com
Podle statistik společnosti Visa se útraty spotřebitelů v EU meziročně v prvním čtvrtletí roku 2012 snížily o 0,2%. ČSÚ hlásí za duben další pokles. Prodeje ICT zboží však vzrostly.

Výdaje spotřebitelů v prvním čtvrtletí v EU stagnují, šetří se i v ČRPodle EU Consumer Spending Barometer společnosti Visa Europe spotřebitelské útraty v Evropské unii byly v prvním čtvrtletí roku 2012 nižší o 0,2%  oproti stejnému období v roce 2011. Zatímco celkové útraty byly v celé EU slabší, v patnácti členských státech EU Visa zaznamenala růst plateb.

„Mírný pokles útrat v 1. čtvrtletí 2012 byl pokračováním trendu, který převládá od poloviny roku 2011. Pokles v 1. čtvrtletí tohoto roku představuje již druhé období se stagnujícím růstem a nejslabším výkonem od doby, kdy se region vymanil z recese na konci roku 2009,“ uvádí společnost ve zprávě pro média.

Barometr vycházející z elektronických plateb ukazuje, že Francie zaznamenala mírný meziroční růst o 2,0 %, který byl však kompenzován poklesem v Německu (-1,0 %), Itálii (-1,2 %) a zanedbatelným poklesem ve Velké Británii (-0,1%).

Krize se podle Visy nejvíce podepsala na Řecku, kde byl zaznamenán nejstrmější meziroční pokles v útratách ze všech 27 zemí EU (12,7 %), zatímco v Irsku (-5,1 %) a Portugalsku (-4,1 %) je tento trend jen pokračováním vleklé krize.

Opačná situace je podle společnosti Visa ve východní Evropě. Podle barometru uvádí, že Litva a Slovinsko zažily dvouciferný růst, zatímco Estonsko, Lotyšsko, Polsko a Slovensko zaznamenaly robustní nárůst v útratách domácností.

Tvrzení si můžete srovnat s výsledky trhu s IT zbožím od GfK, které Channelworld za první čtvrtletí 2012 zveřejnil pro Českou republiku i Slovensko. GfK hlásí meziroční propad na obou trzích.

Podle Českého statistického úřadu tržby v maloobchodě (vč. motoristického segmentu) po očištění o sezónní vlivy klesly v dubnu reálně meziměsíčně o 2,1 %. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní snížily o 4,1 % stejně jako bez očištění.

Oživil se prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby s růstem o 9,6 %, dařilo se i nadále prodeji počítačů a komunikačních zařízení (o 5,9 %).

Zdroj: Visa, ČSÚ

Čtěte dále

Check Point: České organizace ohrožuje zlodějský malware
Check Point: České organizace ohrožuje zlodějský malware
Sophos: Co přinesly kyberútoky ve válce na Ukrajině
Sophos: Co přinesly kyberútoky ve válce na Ukrajině
Allegro započalo konsolidaci Mall Group a WE|DO, zvýšilo tržby
Allegro započalo konsolidaci Mall Group a WE|DO, zvýšilo tržby
Zákaznickému servisy Alzy vypomáhá umělá inteligence Alzee
Zákaznickému servisy Alzy vypomáhá umělá inteligence Alzee
SWS získala cenu Business Superbrands pro rok 2022
SWS získala cenu Business Superbrands pro rok 2022
Již za necelý měsíc vypukne konference o kyberbezpečnosti
Již za necelý měsíc vypukne konference o kyberbezpečnosti