APEK: Více než polovina českých internetových zákazníků nakupuje z mobilu

21. 2. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: © tovovan - Fotolia.com
V roce 2015 alespoň jednou objednalo zboží přes mobil 28 % českých uživatelů internetu, v roce 2019 jich bylo už 55 %. Často také využívají chytrý telefon k porovnání nabídky mezi kamenným obchodem a e-shopy.

Výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) odhalil, že nakupování prostřednictvím chytrých telefonů je mezi českými internetovými zákazníky stále populárnější. S ohledem na vývoj ve světě je pravděpodobné, že tento trend bude pokračovat.

Zatímco v roce 2015 mělo podle APEKU zkušenost s objednávkou zboží přes mobilní zařízení jen 28 % českých uživatelů internetu, v roce 2019 to byla již více než polovina (přesně 55 %) nakupujících.

Chytré telefony a chytrá domácnost obecně mění významným způsobem naše zvyky,“ říká výkonný ředitel APEKu Jan Vetyška. „V e-shopech každoročně sledujeme růst objednávek z mobilů, přestože například asijskému trhu se zatím zdaleka neblížíme.“

APEK zjistil, že používání mobilních zařízení (chytrých telefonů nebo tabletů) k nákupu v e-shopech vloni meziročně vzrostlo o pět procentních bodů. V roce 2017 pak chytrých zařízení k objednávce použilo 42 % on-line nakupujících.

Kamenné prodejny mají velkou konkurenci

Asociace však dodává, že bez zajímavosti není ani dopad používání chytrých telefonů v kamenných obchodech. Celkem 67 % respondentů v průzkumu uvedlo, že mobil někdy využívají k porovnání nabídky mezi kamenným obchodem a e-shopy.

Nakupující podle APEKu díky chytrým telefonům častěji vyhledávají informace o konkrétním zboží (31 %) a také na mobilech čtou komentáře a hodnocení zboží či samotných prodejen (25 %).

E-shopy se dlouhodobě snaží co nejvíce trendu nakupování přes mobil přizpůsobit. Responzivní web internetového obchodu nebo samostatná aplikace musí být co nejpřehlednější a objednávka co nejsnadnější,“ podotýká Vetyška.

WT100_25

Podle Vetyšky jejasné, že tento trend bude i nadále prodeje ovlivňovat. „V blízké budoucnosti nás čeká i další rozvoj chytrého nakupování, kdy bude objednávky za nakupující běžně vyřizovat umělá inteligence,“ uzavírá.

Zdroj: APEK

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Canalys: Prémiové mobily jdou v Evropě na dračku, přesto trh klesá
Canalys: Prémiové mobily jdou v Evropě na dračku, přesto trh klesá
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Češi se zajímají o kyberbezpečnost, odpovědnost ale očekávají od druhých
Češi se zajímají o kyberbezpečnost, odpovědnost ale očekávají od druhých
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Ransomware je stále hrozbou číslo jedna, vyděračské útoky vyrostly o 126 %
Ransomware je stále hrozbou číslo jedna, vyděračské útoky vyrostly o 126 %