Co podle resellera hýbe trhem počítačů

21. 3. 2011
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – everythingposs
Ilustrační obrázek
Nakupování na internetu se na českém trhu stalo poměrně běžnou záležitostí a v oblasti elektroniky a počítačů dvojnásob. Mnoho prodejců se trendu přizpůsobilo a vedle kamenné prodejny začali nabízet své portfolio také na internetu. Co však prodejci, kteří zvolili opačný postup?

Každý kdo prodává počítače, již určitě slyšel o firmách, které nemají prodejny, ale spíše výdejny počítačů. Mohou to být větší internetoví prodejci, jejichž reklama bombarduje potenciální zákazníky, a o garážových projektech mnohdy řízených doslova „z obýváku“ bez vlastního skladu nemluvě. Tyto firmy podle mého názoru degradují prodej počítačů a nedělají dobré jméno nám tradičním resellerům výpočetní techniky.

Proč? Ony „výdejny“ počítačových dílů a sestav bych přirovnal k prodeji rohlíků a krabicového mléka. Nikde žádný odborný poradce, vystavené vzorky, žádná možnost osahat si produkty, o které má zákazník zájem. Prostě jen výdej objednaného zboží, které si případně zákazník mohl vybrat na počítači přímo na místě.

Netvrdím, že to platí zcela obecně. Největší e-tailové obchody již často nabízí výstavní prostory i se školenými poradci. Jedná se však většinou o jednu či dvě prodejny obvykle situované přímo v místě centrály, tedy velkého města. Pobočky v ostatních částech České republiky pak fungují pouze jako zmíněné výdejny.

A pak se stává, že k nám do prodejny přijde paní, důkladně si nechá poradit, který notebook či počítač by pro její potřeby byl vhodný a jaké příslušenství a periferie by k němu využila. V kamenném obchodě si ho vyzkouší, zjistí cenu a pak hurá do e-shopu.

Nelze ji za to vinit, má samozřejmě právo vybrat kde a jak nakoupí. Potom však vyvstává otázka, zda je tento přístup morální a zda by za tuto předprodejní službu a konzultace neměla platit. Slyšel jsem, že v některých státech je zpoplatnění již zavedeno. Pokud chce nakupovat přes internet, neměla by přes něj řešit i konzultace?

Samozřejmě se nám zákazníci vrátí, ať už na opravy, instalace softwaru či další odborné práce. Jen nyní, když jsou masírováni reklamními kampaněmi a krátkozrace myslí pouze na pořizovací cenu, nám tržby klesají.

A kde vidím problém? Dokud výrobci a dodavatelé budou přistupovat na podmínky těchto „hromadných výdejen“ výpočetní techniky na úkor menších prodejců, tak se situace na trhu nezmění.

CIF25


Autor proniká do tajů IT a internetu už od roku 1995. Své první zkušenosti nasbíral u PC 486 a operačního systému MS-DOS 6.2. V té době také ukončil zaměstnání mistra údržby a prošel několika pozicemi v tuzemských IT firmách. Aktuálně pracuje jako technik, prodejce a nákupčí v kamenném obchodu zaměřeném na prodej informačních technologií.

 

Čtěte dále

Od června musejí být weby tisíců firem dostupné pro zdravotně znevýhodněné
Od června musejí být weby tisíců firem dostupné pro zdravotně znevýhodněné
MSP roste dvouciferně, firmy mají zájem o služby kybernetické bezpečnosti
MSP roste dvouciferně, firmy mají zájem o služby kybernetické bezpečnosti
Peter Majdak a Veronika Závodná posilují obchodní tým TP-Linku
Peter Majdak a Veronika Závodná posilují obchodní tým TP-Linku
Češi chtějí QR kódy, většina by je používala i při nakupování na internetu
Češi chtějí QR kódy, většina by je používala i při nakupování na internetu
Firmy připravují týmy na digitální kolegy, rekvalifikací kvůli AI projde každý čtvrtý
Firmy připravují týmy na digitální kolegy, rekvalifikací kvůli AI projde každý čtvrtý
Netgear kupuje bezpečnostní společnost Exium
Netgear kupuje bezpečnostní společnost Exium