Hlavní navigace

IDC: Celosvětový trh PC se ve třetím kvartálu znovu propadl o 15 %

17. 10. 2022
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

 Autor: © improvize - Fotolia.com
Zejména kvůli slabé spotřebitelské poptávce vykázala většina výrobců ztráty. Analytická společnost navíc registruje klesající trend v průměrných prodejních cenách.

Společnost IDC ve svojí nejnovější zprávě ze světa PC uvádí, že globální trh ve třetím čtvrtletí 2022 opět oslabil o 15 % na 74,3 milionu kusů zařízení. Dobrou zprávou nicméně je, že objemy dodávek se stále výrazně drží nad předpandemickou úrovní.

Poptávka spotřebitelů je i nadále slabá. Propad nicméně pomohly zmírnit propagační aktivity Applu a dalších velkých hráčů, díky kterým se podařilo udělat zub do skladových zásob dodavatelů,“ komentuje Jitesh Ubrani z IDC.

Kromě objemů zásilek budeme v tomto čtvrtletí bedlivě sledovat vývoj průměrných prodejních cen,“ dodává Linn Huangová z IDC s tím, že nedostatek zařízení v posledních letech způsobil, že se produktový mix překlopil na stranu prémiových modelů.

To podle analytičky ve spojení s rostoucími náklady na komponenty a logistiku vyhnalo průměrné prodejní ceny v prvním čtvrtletí letošního roku po pěti kvartálech růstu v řadě až na 910 dolarů, což je dle IDC nejvíce od roku 2004.

S tím, jak se zpomaluje poptávka, promo akce se rozjíždějí do plných obrátek a zároveň dochází ke snižování objednávek, došlo v druhém kvartálu 2022 k poklesu průměrných prodejních cen, jenž dále pokračuje,“ uzavírá Huangová.

Trhák Applu

Co se jednotlivých výrobců týče, jednička trhu Lenovo ve třetím kvartálu 2022 oslabila o 16,1 % na necelých 16,9 milionu kusů. Ještě větší úbytek si připsalo druhé HP (o 27,8 % na 12,7 milionu) i třetí Dell (o 21,2 % na necelých 12 milionů).

Naopak výrazný růst o celých 40 % za 10 milionů kusů zaznamenal Apple, jenž v meziročním srovnání dokázal zvýšit svůj tržní podíl o více než pět procentních bodů. Asus na páté příčce klesl o 7,8 % na 5,5 milionu kusů.

Tabulka – Výsledky globálního trhu PC v 3Q22 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q22

Podíl 3Q22

Prodej 3Q21

Podíl 3Q21

Meziroč. změna

1. Lenovo

16,880

22,7 %

20,129

23,1 %

–16,1 %

2. HP

12,706

17,1 %

17,603

20,2 %

–27,8 %

3. Dell

11,963

16,1 %

15,184

17,4 %

–21,2 %

4. Apple

10,060

13,5 %

7,174

8,2 %

40,2 %

5. Asus

5,540

7,5 %

6,011

6,9 %

–7,8 %

ostatní

17,103

23,0 %

21,218

24,3 %

–19,4 %

Celkem

74,252

100,0 %

87,319

100,0 %

-15,0 %

Zdroj: IDC

Channelworld_ozveny

Graf – Nejsilnější výrobci podle podílu

Zdroj: IDC

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Brother ocenil AT Computers za spolupráci
Brother ocenil AT Computers za spolupráci
Dell: Většina českých firem počítá s tím, že AI bude mít velký vliv na jejich budoucnost
Dell: Většina českých firem počítá s tím, že AI bude mít velký vliv na jejich budoucnost
Fortinet: Drtivá většina firem má obavy o zabezpečení cloudů, chybí odborníci
Fortinet: Drtivá většina firem má obavy o zabezpečení cloudů, chybí odborníci
Salesforce: O důvěře v AI rozhodne kvalita a přesnost generovaných dat
Salesforce: O důvěře v AI rozhodne kvalita a přesnost generovaných dat
Eset představil nový tým expertů na mezinárodní kyberkriminalitu
Eset představil nový tým expertů na mezinárodní kyberkriminalitu
Tomáš Pánek je obchodním a marketingovým ředitelem Securitas
Tomáš Pánek je obchodním a marketingovým ředitelem Securitas