Hlavní navigace

IDC: Situace se nemění, tablety stagnují a chromebooky ztrácí

9. 8. 2022
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © olly - Fotolia.com
Dodávky tabletů se ve druhém kvartálu vyšplhaly těsně přes 40 milionů kusů, naopak chromebooků se dodalo pouhých 6 milionů.

Společnost IDC ve své aktuální analýze uvádí, že globální dodávky tabletů ve druhém čtvrtletí 2022 vyrostly o takřka zanedbatelných 0,15 % na 40,5 milionu kusů. Zájem o chromebooky mezitím dál uvadá, dodávky ve sledovaném období se propadly o 51,4 % na 6 milionů kusů.

V případě tabletů jde o dobré zprávy, protože analytici předpovídali, že trh skončí v záporných číslech. Pozitivnímu vývoji ovšem pomohlo bezproblémové nasazování do vzdělávacích projektů i úspěšné prodejní akce v Číně a ve Spojených státech.

Nad očekávání si vedli i noví vendoři jako Xiaomi, Oppo, Vivo či Realme, díky čemuž segment tabletů s operačním systémem Android vykázal v meziročním srovnání mírný růst.

Trh tabletů si vedl lépe, než se očekávalo, a to navzdory inflačním tlakům, geopolitickým problémům a pokračujícím covidovým lockdownům v Číně,“ komentuje Anuroopa Natarajová z IDC.

Trh podle ní těží z pokračující poptávky po tabletech jako levnějších alternativách k počítačům a precizní práci silných hráčů na poli distribučních strategií pro vzdělávací projekty.

Není vše jen špatné

Jiná je situace na trhu chromebooků, kde analytici počítali s pokračujícím výrazným propadem. Dodavatelský řetězec se i nadále zbavuje zásob a zájem vzdělávacího sektoru se utlumil, i tak jsou ale dodávky nad předpandemickou úrovní.

Přestože dodávky chromebooků v posledních několika čtvrtletích klesaly, stále je tu příležitost související s lepším přijímáním operačního systému Chrome,“ vysvětluje Jitesh Ubrani z IDC.

Ubrani dodává, že kvůli výuce na dálku se školy snaží vybavit každého studenta počítačem. „To znamená, že i když dodávky počítačů v jiných kategoriích klesnou, chromebooky si svoje čísla udrží,“ uzavírá.

Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu tabletů v 2Q22 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 2Q22

Podíl 2Q22

Prodej 2Q21

Podíl 2Q21

Meziroč. změna

1. Apple

12,6

31,0 %

12,9

32,0 %

–2,89 %

2. Samsung

7,3

18,1 %

8,2

20,3 %

–10,63 %

3. Amazon

5,5

13,6 %

4,3

10,7 %

26,92 %

4. Lenovo

3,5

8,7 %

4,7

11,7 %

–25,67 %

5. Huawei

2,1

5,3 %

2,1

5,3 %

–0,16 %

ostatní

9,4

23,3 %

8,1

20,0 %

16,70 %

Celkem

40,5

100,0 %

40,4

100,0 %

0,15 %

Zdroj: IDC

ICTS24

Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu chromebooků v 2Q22 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 2Q22

Podíl 2Q22

Prodej 2Q21

Podíl 2Q21

Meziroč. změna

1. Dell

1,5

25,5 %

1,8

14,7 %

–15,5 %

2. Acer

1,3

22,6 %

1,9

15,4 %

–28,9 %

3. Lenovo

1,2

19,4 %

2,5

20,4 %

–54,0 %

4. HP

0,9

15,6 %

4,3

35,2 %

–78,6 %

5. Samsung

0,4

6,2 %

0,9

7,0 %

–57,3 %

ostatní

0,6

10,8 %

0,9

7,2 %

–27,0 %

Celkem

6,0

100,0 %

12,3

100,0 %

-51,4 %

Zdroj: IDC

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Sven Janssen (Sophos): Vyplňujeme bezpečnostní mezery
Sven Janssen (Sophos): Vyplňujeme bezpečnostní mezery
Salesforce: Šéfové IT oddělení mají obavy o data, jen desetina plně implementovala AI
Salesforce: Šéfové IT oddělení mají obavy o data, jen desetina plně implementovala AI
SWS uzavřela smlouvu o distribuci spotřebního materiálu Epson
SWS uzavřela smlouvu o distribuci spotřebního materiálu Epson
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci