Hlavní navigace

IT pro studenty a žáky: Jaké produkty nabízet do škol?

26. 7. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Toshiba, PocketBook
Žáci a studenti mohou využívat v případě podpory školy v rámci vyučovacího procesu notebooky, tablety či jiné přístroje. Školní použití jakékoli techniky má svá specifika. Které notebooky, tablety či čtečky e-knih jsou vhodné a které naopak nikoliv? Jakými argumenty oslovovat školy či rodiče?

Stále více českých škol poskytuje svým žákům a studentům možnost používat ve vyučovacím procesu moderní techniku. V některých případech školy poskytují i připojení k internetu prostřednictvím Wi-Fi.

To představuje nové obchodní příležitosti pro dodávky notebooků, tabletů nebo čteček e-knih jak přímo školám, tak studentům resp. jejich rodičům.

„Doba pokročila a musíme si přiznat, že technika do škol již pronikla, proniká a bude pronikat. Všichni víme, že není samospasitelná, ale rozhodně může v dnešní době našim studentům usnadnit přístup k informacím a navíc je velmi baví“, uvedl ve zprávě pro média Bohumil Kettner, ředitel Fakultní základní školy při Pedagogické fakultě University Karlovy na Praze 7.

Notebooky: Nabízejte kompromis mezi mobilitou a cenou

Tenké a lehké ultrabooky s dobrou výdrží se stále bohužel pohybují ve vyšších cenových patrech, takže jejich nabídka pro školy s omezenými finančními možnostmi není vhodná. Přesto pro školní využití je třeba v nabídce výrobců hledat notebooky v některých aspektech podobné ultrabookům.

Prvním je dobrá výdrž na baterie. Je téměř nemyslitelné, že se celá třída připojí se svými přístroji do školních zásuvek a bude notebooky napájet či dobíjet z elektrické sítě. Proto by notebook do školy měl reálně vydržet alespoň čtyři hodiny v provozu na baterii.

Dalším požadavkem na školní notebook je hmotnost. Ta by se měla pohybovat pod hranicí 2,5 kilogramů. Studenti budou vedle jiných pomůcek a potřeb notebook během celého dne nosit rameni nebo na zádech a přenášejí jej mezi učebnami.

Poslední klíčový parametr je již zmíněná cena. Škola je jak z hlediska nebezpečí zničení či poškození, tak i z podhledu možného odcizení vysoce rizikové prostředí. Na druhou stranu pro plnohodnotné školní využití včetně dobré ergonomie a dostatečného výkonu nelze doporučit třeba levné netbooky.

Tablety: Zaměřte se na spolehlivé modely s Androidem

Alternativou za školní notebook může být v některých případech tablet. Tablety jsou vhodnější pro zobrazování obsahu, mají lepší mobilitu a díky rozdílné konstrukci jsou i odolnější. Poskytují dostatek komfortu pro vyhledání informací na internetu a pro prohlížení a čtení všech dostupných výukových materiálů.

Jejich omezení spočívá zejména v absentující hardwarové klávesnice. Virtuální softwarová klávesnice zobrazená na dotykovém displeji tabletu není ergonomicky vhodná pro psaní delších textů a není prakticky použitelná pro rychlé psaní poznámek během výkladu vyučujícího.

Ze stejných důvodů jako v případě notebooků není vhodné pro školní využití nabízet dražší high-end modely jako iPad či tablety s Windows 8. Vhodnější jsou levnější tablety se systémem Android. Spíše pak kompaktnější modely s úhlopříčkou displeje mezi sedmi až osmi palci. 

Ovšem nabídku nelze zcela podřídit ceně. Nejlevnější modely na trhu nezřídka trpí poddimenzovaným výkonem, špatnou Wi-Fi konektivitou či nekvalitním továrním zpracováním.

Vyvarujte se trhem neprověřeným modelům, kde výrobce systém Android s otevřeným zdrojovým kódem notně upravil. Zde může docházet k nestabilitě systému a mohou se vyskytovat i problémy s kompatibilitou s aplikacemi.

Čtečky e-knih: Nepodceňujte jejich uplatnění ve škole

Čtečka elektronických knih v pravém slova smyslu, tedy nikoliv jen mírně uzpůsobený tablet, není vhodná pro pořizování poznámek z výuky. Na druhou stranu ale umožňuje zobrazení dostupných knih a dokumentů v mnoha formátech, popřípadě přístup k informacím na internetu.

Řada vysokých škol u nás dokonce zvažuje využití elektronických čteček jako standardu ve výukovém procesu. Kladem je totiž energeticky velmi úsporný a zároveň ergonomický elektronický inkoust, který umožňuje přečtení tisíců stránek textu na jedno nabití baterie.

Čtečka přitom pojme tolik informací jako třeba celá školní knihovna. Studenti v ní mohou mít trvale uložené informace, aniž by si je museli opakovaně vyhledávat a tisknout. Opomíjet tedy nelze ani ekologický aspekt.

Studenti si mohou text přizpůsobit svým potřebám pro pohodlné čtení, fulltextově vyhledávat informace, používat elektronické záložky a hypertextové odkazy a požívat dalších výhod, které elektronické čtečky nabízejí oproti tištěným učebním materiálům.

ICTS24

Pro školní využití jsou vhodné klasické čtečky, jejichž výhradním účelem je zobrazování elektronických knih a dokumentů. Bez podpory instalace aplikací neumožní žákům a studentům hraní her, posílání e-mailů, instant-messaging, využívání sociálních sítí a další nežádoucí aktivity během výuky.

Zdroj: Toshiba, PocketBook, ChannelWorld

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Sven Janssen (Sophos): Vyplňujeme bezpečnostní mezery
Sven Janssen (Sophos): Vyplňujeme bezpečnostní mezery
Salesforce: Šéfové IT oddělení mají obavy o data, jen desetina plně implementovala AI
Salesforce: Šéfové IT oddělení mají obavy o data, jen desetina plně implementovala AI
SWS uzavřela smlouvu o distribuci spotřebního materiálu Epson
SWS uzavřela smlouvu o distribuci spotřebního materiálu Epson
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci