Hlavní navigace

Mediaresearch: návštěvnost českého internetu v roce 2009

8. 2. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Pokud prodáváte své zboží na internetu nebo online síť hraje ve vašm podnikání důležitou roli, jistě oceníte aktuální informace o jejím stavu v České republice.

Prosincová data uzavřela další rok projektu měření internetové návštěvnosti v České republice. NetMonitor, který realizuje agentura Mediaresearch pro Sdružení pro internetovou reklamu, doznal v roce 2009 přechodu na novou metodiku. V porovnání vývoje návštěvnosti s rokem 2008 lze po změně metodiky pozorovat především výraznější nárůst počtu reálných uživatelů doprovázený poklesem průměrně stráveného času na webu.

Ze statistik návštěvnosti vyplývá, že český internet nadále roste. Počet reálných uživatelů (dále RU) se v loňském roce nepřetržitě zvyšoval až do května. V červnu se již projevil pravidelný sezónní pokles (4,9 milionu RU) spojený s hezkým počasím a dovolenými, avšak v dalších letních měsících návštěvnost opět mírně stoupala.

Největší meziroční nárůst počtu reálných uživatelů (18 %) nastal již v srpnu, tedy dva měsíce před přechodem na novou metodiku. V následujících měsících se sice již tempo růstu návštěvnosti zpomalovalo, ale i přesto dosáhla návštěvnost v prosinci 2009 svého historického maxima 5,51 milionu reálných uživatelů.

Je nutné připomenout, že se na nárůstu počtu uživatelů v posledním čtvrtletí podepsal přechod na novou metodiku měření od října 2009. S novou metodikou byla mimo jiné rozšířena cílová skupina internetových uživatelů z 12-79 let na starší deseti let. Podrobnější informace o změně metodiky měření se dozvíte na webu agentury Mediaresearch.

V porovnání s rokem 2008 (viz graf níže) lze v předchozím roce pozorovat pravidelnější růstové tendence a méně výkyvů růstu návštěvnosti u letních a zimních měsíců.

Graf vývoje počtu reálných uživatelů v ČR v letech 2008 a 2009

Zdroj: NetMonitor – SPIR – MEDIARESEARCH & Gemius, 2008/2009, leden 2010

Kolik času Češi tráví online?

Průměrně strávený čas na internetu (dále ATS) se v průběhu loňského roku spíše zkracoval. Na množství času, který uživatelé prosurfují na internetu, má větší vliv počasí, prázdniny, svátky a jiné sezónní vlivy. V prvním čtvrtletí roku 2009 strávili uživatelé na internetu nejvíce času a celoroční maximum v březnu čítalo 32 hodin a 19 minut.

V dalších měsících již ATS dosahovalo nižších hodnot. Nejméně času prosurfovali uživatelé na internetu v září, a to necelých 25,5 hodiny. S koncem letních měsíců se ATS opět mírně prodloužilo, ale přesto se průměrně prosurfovaný čas ke konci roku krátil až na 26 hodin.

Na zkrácení průměrné doby strávené uživateli na internetu může mít vliv rozšíření cílové skupiny o nejmladší a nejstarší uživatele. Nicméně mírný pokles v týdenní konzumaci internetu vykazují i poslední výsledky Strukturálního exkluzivního kontinuálního výzkumu. Tento Kontinuální výzkum zjišťuje v pravidelných vlnách od roku 2008 strukturu a chování internetových uživatelů.

Channelworld_ozveny

Graf vývoje průměrně stráveného času na internetu v ČR v letech 2008 a 2009

Zdroj: NetMonitor – SPIR – MEDIARESEARCH & Gemius, 2008/2009, leden 2010

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Reportáž: Dusíková show a spousta novinek na eD Expo 2024
Reportáž: Dusíková show a spousta novinek na eD Expo 2024
GFI Software: Úspěšnost útoků zvyšuje podceňování hrozeb i neopatrnost uživatelů
GFI Software: Úspěšnost útoků zvyšuje podceňování hrozeb i neopatrnost uživatelů
Editorial: Vychází nový ChannelWorld aneb lidé a AI
Editorial: Vychází nový ChannelWorld aneb lidé a AI
IDC: Dodávky nositelné elektroniky by příští rok mohly růst dvouciferně
IDC: Dodávky nositelné elektroniky by příští rok mohly růst dvouciferně
Agon by AOC vás dovede k novým herním výšinám
Agon by AOC vás dovede k novým herním výšinám
Digitální transformace: revoluční vliv AI/ML na chod organizací a podnikání
Digitální transformace: revoluční vliv AI/ML na chod organizací a podnikání