Hlavní navigace

ADMEZ: Díky karanténě roste podíl e-commerce na českém HDP

27. 4. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © tashatuvango - Fotolia.com
Vliv české e-commerce na HDP se podle Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu v roce 2020 zvýší. Asociace navíc naznařuje, že se jedná o dlouhodobý celoevropský trend, který neustane ani po skončení pandemie.

Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu (ADMEZ) uvádí, že na pozadí karanténních opatření roste podíl e-commerce na českém HDP. Podle asociace se daří i zásilkovým a kurýrním službám, které jsou na internetový prodej navázané.

ADMEZ naznačuje, že v evropském kontextu se Česká republika řadí mezi země s vysokým podílem online obchodu na maloobchodním obratu. Ten s 11,5 % odpovídá 2,7% podílu na HDP, meziročně u nás toto odvětví roste o 15 %.

Současná situace znamená, že si e-commerce z pomyslného koláče obratů letos ukousne podstatně více. Jeho pozice bude dále sílit, a to v kontextu koronaviru i dlouhodobých trendů,“ říká Tomáš Hájek, výkonný ředitel ADMEZ.

Vývoj obratu e-commerce na celkových maloobchodních tržbách přibližuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet: „Meziročně se její obrat zvýšil o patnáct procent. Klasický prodej v kamenných obchodech naopak stagnuje nebo dokonce klesá.“

Doručovací služby rostou o 20 %

Rozvážka a zásilkové nebo kurýrní služby rovněž odpovídají na zvýšenou poptávku mobility zboží. Štěpán Čekal, ředitel korporátního obchodu České pošty, vysvětluje, že doručovací služby v porovnání s minulým rokem narostly o více než 20 %.

Internetové obchody jsou nyní jedinou možností nákupu s komplexní nabídkou zboží, které spotřebitelé dříve nakupovali v kamenných obchodech. Očekáváme, že tento trend částečně přetrvá i nadále,“ popisuje situaci.

Spousta tradičních obchodníků se na nás obrací s tím, že startují prodej po síti, dodává Pavel Včela, ředitel přepravní společnosti GLS Česká republika.

To je pravděpodobně i jeden z důvodů, proč je podíl zboží placeného na dobírku i přes výzvy spojené s epidemiologickou situací stále 28 %. Dobírka je totiž pro začínající e-shopy stále nejjednodušším nástrojem,“ upřesňuje.

Pozitivní dlouhodobá předpověď

ADMEZ v neposlední řadě uvádí, že v sousedním Německu tvořila e-commerce až 11 % loňského maloobchodního obratu. V ČR je tento podíl v současnosti ještě o půl procentního bodu vyšší, dosahuje tedy 11,5 %.

soutez_casestudy

A například ve Velké Británii dosáhne podle ADMEZu elektronické obchodování na zhruba 8 % HDP, ve Francii se jeho podíl pohybuje okolo 5 %. Růst výnosů z internetového obchodu je podle asociace všeobecným evropským trendem již několik let.

Zdroj: ADMEZ

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč