Hlavní navigace

BDO: Firmy jsou díky pandemii odolnější vůči dopadům války na Ukrajině

19. 8. 2022
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Fotolia © leowolfert
I když covid-19 byl pro firmy velkou školou a řada společností byla lépe připravená na další krizi, stoupá počet těch, kteří se necítí být dostatečně připravení na riziko možných kybernetických útoků.

Společnost BDO uvádí, že zkušenosti z pandemie covidu-19 pomohly firmám lépe čelit napjaté geopolitické situaci související s ruskou invazí na Ukrajinu a jejím dopadům na dodavatelský řetězec.

Globální průzkum Global Risk Landscape Report nicméně odhalil, že na důsledky rostoucího geopolitického napětí nejsou i tak dostatečně připraveny více než dvě třetiny evropských firem. Téměř čtyři pětiny firem ve světě potom toto napětí považují za jednu z nejvážnějších hrozeb pro jejich podnikání.

Co se dozvíte v článku
  1. Alternativní dodavatelské řetězce jako klíč k úspěchu
  2. České firmy rozšířily zásoby klíčových komponent 
  3. Čeští subdodavatelé druhé úrovně jsou pod dvojím tlakem
  4. Evropské firmy hlouběji prověřují své dodavatele
  5. Válka odhalila slabiny firem v oblasti kyberbezpečnosti

Alternativní dodavatelské řetězce jako klíč k úspěchu

BDO poukazuje na to, že pandemie odhalila výrazné slabiny odběratelsko-dodavatelských řetězců. Ty byly založené především na maximální efektivitě a potenciální rizika byla spojována především se spolehlivostí samotných dodavatelů.

Řada firem se proto ocitla bez dodávek klíčových komponentů, což vážně narušilo jejich fungování. Mnoho z nich na situaci zareagovalo vytvářením alternativních dodavatelských řetězců. Necelých 60 % firem v průzkumu uvedlo, že tyto alternativy už vybudovalo, a další čtvrtina to v nejbližší době plánuje.

Právě existence alternativních dodavatelských řetězců přitom většině firem podle poradenské společnosti BDO umožnila výrazně snížit negativní vliv konfliktu na Ukrajině na dodávky komponent a materiálů.

České firmy rozšířily zásoby klíčových komponent 

Ještě před vypuknutím války na Ukrajině začala řada českých firem podle BDO reagovat na zjištěné slabiny dodavatelsko-odběratelských řetězců. A to především zvyšováním skladových zásob materiálů a komponent, diverzifikací svých dodavatelů a zabezpečením vybraných činností vlastními silami.

Namísto jednoho dodavatele tak u klíčových materiálů a komponent spolupracují více dodavateli, kteří zajišťují dodávky například v poměru 60–30–10,“ popisuje Ondřej Šnejdar, vedoucí partner poradenských služeb v BDO.

Subdodavatelé, typicky v automobilovém průmyslu, například uvažují o tom, že namísto dodávek celých dílů si nechají dovážet pouze komponenty a tyto díly si budou kompletovat sami v Česku,“ dodává.

Čeští subdodavatelé druhé úrovně jsou pod dvojím tlakem

BDO nicméně upozorňuje, že ne všechny české společnosti mají stejný prostor vypořádat se s aktuální situací. Zůstaneme-li u automobilového průmyslu, problémy mají například subdodavatelé druhé úrovně.

Tyto firmy podle Šnejdara nemají přímou vazbu na automobilky, které stanovují konečnou cenu automobilů pro koncového zákazníka. Je pro ně proto velmi obtížné promítnout rostoucí náklady do svých cen.

Nejprve musí vyjednávat se svým českým odběratelem, který případné navýšení ceny musí obvykle odsouhlasit s mateřskou společností českého odběratele i se samotnou automobilkou. Někteří subdodavatelé proto mohou uvažovat o ukončení výroby ztrátových výrobků,“ vysvětluje.

Evropské firmy hlouběji prověřují své dodavatele

Evropské i české firmy podle Šnejdara věnovaly velké úsilí tomu, aby poznaly celý subdodavatelský řetězec a měly přehled nejen o finálních dodávkách, ale také o stavu subdodávek a o tom, jaké subjekty je zajišťují.

Evropské firmy díky podle BDO tomu patří k těm, které mají největší přehled o svých dodavatelích a subdodavatelích. Až 88 % z nich uvádí, že velmi dobře zná potenciální hrozby, které mohou narušit jejich dodavatelský řetězec, zatímco mezi americkými firmami má takový přehled jen necelá polovina.

Dvě pětiny evropských firem mají podle poradenské firmy dobrý přehled i o tom, co se děje v prvním, druhém i třetím stupni jejich dodavatelského řetězce. U amerických firem je to jen 17 %, a na Středním východu pouze 13 %.

Válka odhalila slabiny firem v oblasti kyberbezpečnosti

BDO v neposlední řadě uvádí, že válka na Ukrajině a její dopady v kyberprostoru výrazně otřásly sebevědomím firem v oblasti zabezpečení své IT infrastruktury. Více než pětina firem uvedla, že není připravená na kybernetické útoky.

V roce 2020 se přitom cítilo nepřipraveno 12 % společností a v roce 2021 dokonce jen 9 %. Polovina firem zároveň uvedla, že výrazně zvýšila investice do své kybernetické bezpečnosti. Firmy se přitom nebojí pouze útoku na vlastní systémy, ale také útoků na slabá místa dodavatelského řetězce.

Řada firem se domnívá, že jejich kybernetická bezpečnost končí na hranicí jejich firewallu. Každý útočník však hledá nejslabší místa, a těmi jsou jednoznačně zaměstnanci a ve stále rostoucí míře i jejich dodavatelé technologií, softwarů či digitálně propojení obchodní partneři,“ vysvětluje Martin Hořický z BDO.

MMF24

Nezbytná je tedy neustálá interní osvěta mezi zaměstnanci, testování zranitelností, zahrnutí složky bezpečnosti do DNA každého projektu s prvky IT, ale i aktivní monitoring a řízení bezpečnosti klíčových dodavatelů a partnerů firmy,“ uzavírá.

Zdroj: BDO

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Canalys: Globální trh chytrých telefonů nabírá na dynamice, vyrostl o 12 %
Canalys: Globální trh chytrých telefonů nabírá na dynamice, vyrostl o 12 %
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
Sophos: Firmy se zajímají o kyberpojištění, 76 % kvůli němu zlepšilo ochranu
Sophos: Firmy se zajímají o kyberpojištění, 76 % kvůli němu zlepšilo ochranu
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Marcel Divín (Epson Europe): Kudy se ubírá firemní tisk?
Marcel Divín (Epson Europe): Kudy se ubírá firemní tisk?