Hlavní navigace

Canalys: Dodávky PC a tabletů se na sklonku roku propadly o pětinu

10. 2. 2023
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © bloomua - Fotolia.com
Celosvětové dodávky tabletů v čtvrtém kvartálu 2022 vzrostly, ekonomickým problémům navzdory. Oživení na poli chromebooků se očekává až v roce 2024.

Společnost Canalys ve své nejnovější zprávě přináší přehled z trhu PC, tabletů a chromebooků. Analytici zjistili, že celosvětové dodávky ve čtvrtém kvartálu 2022 klesly o 21 % na 105,6 milionu kusů. Za celý rok tak trh oslabil o 13 % na 434,5 milionu.

Odolnost v posledních třech měsících roku prokázaly tablety, jejichž dodávky stouply o mírné 1 % na 42,3 milionu kusů. Za celý rok 2022 nicméně segment vykázal 5% pokles na 150,8 milionu. Chromebooky v posledním čtvrtletí klesly o 10 %, za celý rok se pak propadly takřka o polovinu na 17,7 milionu kusů.

Tabulka 1 – Vývoj globálního trhu PC a tabletů 4Q22 (miliony kusů) 

Výrobce 

Prodej 4Q22 

Podíl 4Q22 

Prodej 4Q21 

Podíl 4Q21

Meziroč. změna

1. Apple 

25,499 

24,1 % 

24,256 

18,2 % 

5,1 % 

2. Lenovo 

17,942 

17,0 % 

26,500 

19,8 % 

–32,3 % 

3. HP 

13,220 

12,5 % 

18,646 

14,0 % 

–29,1 % 

4. Dell 

10,883 

10,3 % 

17,279 

12,9 % 

–37,0 % 

5. Samsung 

8,308 

7,9 % 

7,862 

5,9 % 

5,7 % 

ostatní

29,793 

28,2 % 

39,079 

29,2 % 

–23,8 % 

Celkem

105,645 

100 % 

133,622 

100 % 

-20,9 %

Zdroj: Canalys

Tabulka 2 – Vývoj globálního trhu PC a tabletů 2022 (miliony kusů)

Výrobce 

Prodej 2022 

Podíl 2022 

Prodej 2021 

Podíl 2021 

Meziroč. změna 

1. Apple 

87,864 

20,2 % 

90,007 

18,0 % 

–2,4 % 

2. Lenovo 

79,290 

18,2 % 

99,667 

20,0 % 

–20,4 % 

3. HP 

55,314 

12,7 % 

74,140 

14,9 % 

–25,4 % 

4. Dell 

50,011 

11,5 % 

59,560 

11,9 % 

–16,0 % 

5. Samsung 

32,156 

7,4 % 

35,637 

7,1 % 

–9,8 % 

ostatní 

129,882 

29,9 % 

140,215 

28,1 % 

–7,4 % 

Celkem

434,517 

100 % 

499,226 

100 % 

-13,0 %

Zdroj: Canalys

Mírný optimismus pro tablety

Z pohledu tabletů si první příčku mezi výrobci bezpečně drží Apple, jehož tržní podíl se ve čtvrtém kvartálu vyšplhal na 46 %. Druhé místo patří Samsungu, jenž s velkým odstupem drží 18% podíl na trhu, následují Amazon, Lenovo a Huawei.

Poptávku na konci roku podle analytiků pomohly zvýšit výrazné slevy a další propagační akce. Na trhu tabletů se nicméně dle Canalysu podepíše utahování opasků komerční a veřejné sféry, jelikož organizace prozatím odkládají některé plány digitální transformace, které zahrnovaly nákup tabletů.

Navzdory poklesu oproti roku 2021 byly objemy dodávek tabletů v roce 2022 výrazně nad úrovní před pandemií. Co víc, příležitosti pro budoucí růst zůstávají nedotčené,“ říká Himani Mukkaová z Canalysu.

Podle Mukkaové je i nadále vysoká potřeba digitalizace na rozvojových trzích, kde kvůli ceně i konektivitě častěji upřednostňují tablety před notebooky. „Vendoři se snaží do tohoto segmentu vstoupit a ukořistit si výhodu prvního hráče pro sebe,“ dodává.

Tabulka 3 – Vývoj globálního trhu tabletů 4Q22 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 4Q22 

Podíl 4Q22 

Prodej 4Q21 

Podíl 4Q21

Meziroč. změna

1. Apple 

19,480 

46,0 % 

16,443 

39,2 % 

18,5 % 

2. Samsung 

7,612 

18,0 % 

6,899 

16,5 % 

10,3 % 

3. Amazon 

3,566 

8,4 % 

3,948 

9,4 % 

–9,7 % 

4. Lenovo 

2,334 

5,5 % 

4,742 

11,3 % 

–50,8 % 

5. Huawei 

1,441 

3,4 % 

2,239 

5,3 % 

–35,6 % 

ostatní

7,916 

18,7 % 

7,633 

18,2 % 

3,7 % 

Celkem

42,349 

100 % 

41,904 

100 % 

1,1 %

Zdroj: Canalys

Tabulka 4 – Vývoj globálního trhu tabletů 2022 (miliony kusů)

Výrobce 

Prodej 2022 

Podíl 2022 

Prodej 2021 

Podíl 2021

Annual 
growth 

1. Apple 

60,844 

40,3 % 

61,046 

38,6 % 

–0,3 % 

2. Samsung 

29,024 

19,2 % 

30,099 

19,0 % 

–3,6 % 

3. Amazon 

13,646 

9,0 % 

13,235 

8,4 % 

3,1 % 

4. Lenovo 

11,558 

7,7 % 

17,467 

11,0 % 

–33,8 % 

5. Huawei 

6,287 

4,2 % 

9,189 

5,8 % 

–31,6 % 

ostatní

29,454 

19,5 % 

27,253 

17,2 % 

8,1 % 

Celkem

150,813 

100 % 

158,289 

100 % 

-4,7 %

Zdroj: Canalys

Graf 1 – Vývoj trhu tabletů 2016–2022

Zdroj: Canalys

Dočasné skomírání pro chromebooky

Canalys dále uvádí, že ačkoli chromebooky zaznamenaly pokles již šesté čtvrtletí útlumu v řadě, pokles ve čtvrtém kvartálu 2022 byl mírnější než v předchozích pěti čtvrtletích a dodávky se meziročně snížily jen o 10 %.

Segmentu podle analytiků vlily čerstvou krev do žil zejména výrazné maloobchodní slevy a propagační akce pro školy. Celkové dodávky se ovšem oproti roku 2022 propadly o bezmála 50 %, což podtrhuje, jak moc se na chromeboocích podepsal popandemický „návrat do normálu“.

Vzhledem k tomu, že expanze do komerčního prostředí je v nedohlednu a spotřebitelé budou kvůli krizi škrtit výdaje, výrobci chromebooků čekají, až začne obnovovací cyklus vzdělávacích organizací na klíčových trzích,“ vysvětluje Ishan Dutt z Canalysu.

Analytická společnost vzhledem k tlaku na rozpočty veřejného sektoru očekává, že rok 2023 přinese na poli chromebooků pouze omezené příležitosti, během kterých se výrobci i prodejní kanály budou snažit uvolnit zásoby.

Významnější růst očekáváme až v roce 2024, kdy skončí životnost zařízení nakoupených v době, kdy vrcholila pandemie. Objeví se tak i příležitost dodávat produkty s prémiovými funkcemi, protože studenti i učitelé si při využívání technologií zvykli na určitý standard,“ říká Dutt.

Canalys tak vidí budoucnost chromebooků poměrně pozitivně. „Vzhledem k tomu, že ve vzdělávacích systémech jsou pevně zakotvené digitální učební osnovy, poptávka po chromeboocích bude z dlouhodobého hlediska konzistentní a cyklická,“ uzavírá Dutt.  

Tabulka 5 – Vývoj globálního trhu chromebooků 4Q22 (miliony kusů)

Výrobce 

Prodej 4Q22 

Podíl 4Q22 

Prodej 4Q21 

Prodej 4Q22 

Meziroč. změna

1. HP 

1,021 

28,6 % 

0,471 

11,9 % 

116,8 % 

2. Acer 

0,710 

19,9 % 

0,910 

23,0 % 

–22,0 % 

3. Lenovo 

0,550 

15,4 % 

0,749 

19,0 % 

–26,6 % 

4. Dell 

0,479 

13,4 % 

0,641 

16,2 % 

–25,3 % 

5. Asus 

0,456 

12,8 % 

0,722 

18,3 % 

–36,8 % 

ostatní

0,357 

10,0 % 

0,457 

11,6 % 

–21,9 % 

Celkem

3,573 

100 % 

3,950 

100 % 

-9,5 %

Zdroj: Canalys

Tabulka 6 – Vývoj globálního trhu chromebooků 2022 (miliony kusů)

Výrobce 

Prodej 2022 

Podíl 2022 

Prodej 2021 

Podíl 2021  

Meziroč. změna 

1. Acer 

4,251 

24.0% 

5,159 

15,2 % 

–17,6 % 

2. Lenovo 

3,711 

20.9% 

8,136 

23,9 % 

–54,4 % 

3. HP 

3,524 

19.9% 

10,250 

30,2 % 

–65,6 % 

4. Dell 

2,965 

16.7% 

3,603 

10,6 % 

–17,7 % 

5. Asus 

1,728 

9.7% 

3,314 

9,8 % 

–47,9 % 

ostatní

1,553 

8.8% 

3,519 

10,4 % 

–55,9 % 

Celkem 

17,732 

100% 

33,981 

100 % 

-47,8 %

Zdroj: Canalys

CS24

Graf 2 – Vývoj trhu chromebooků 1Q20–4Q22

Zdroj: Canalys

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
Sophos: Firmy se zajímají o kyberpojištění, 76 % kvůli němu zlepšilo ochranu
Sophos: Firmy se zajímají o kyberpojištění, 76 % kvůli němu zlepšilo ochranu
Marcel Divín (Epson Europe): Kudy se ubírá firemní tisk?
Marcel Divín (Epson Europe): Kudy se ubírá firemní tisk?
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Canalys: Globální trh chytrých telefonů nabírá na dynamice, vyrostl o 12 %
Canalys: Globální trh chytrých telefonů nabírá na dynamice, vyrostl o 12 %