Hlavní navigace

Canalys: Nositelná elektronika zažívá renesanci, dodávky letos vzrostou o desetinu

5. 2. 2024
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Zatímco na rozvíjejících se trzích panuje velký hlad po základních chytrých hodinkách, zákazníci ve střední a východní Evropě jsou připravení upgradovat na pokročilejší modely.

Společnost Canalys ve své zprávě zaměřené na chytré náramky a hodinky odhaduje, že dodávky těchto zařízení v roce 2023 vzrostly o mírná 2 % na 186 milionů kusů. Za zlepšením stojí zejména výrazný 22% nárůst dodávek základních modelů na rozvíjejících se trzích v čele s Indií.

Analytici poukazují zejména na to, že aktivita rozvíjejících se trhů vyvážila 9% pokles prodejů chytrých hodinek. Canalys je nicméně při vyhlídce do budoucna optimistický a odhaduje, že dodávky chytrých hodinek letos stoupnou o 17 %.

Analytická společnost rozlišuje tři kategorie hodinek – první jsou základní náramky bez operačního systému a aplikací, druhá jsou základní chytré hodinky s operačním systémem a interními aplikacemi, třetí jsou pak tradiční chytré hodinky, které disponují pokročilým operačním systémem a podporují aplikace třetích stran.

Středoevropani jsou připravení na upgrade

„Základní chytré hodinky se v roce 2023 staly tahouny trhu. Očekáváme, že tato kategorie bude v letošním roce tvořit více než 40% podíl na dodávkách nositelné elektroniky,“ říká Jack Leathem z Canalysu. Úspěch podle něj lze přičíst kombinaci dostupné ceny, atraktivního designu a prudce rostoucí poptávce na rozvíjejících se trzích.

Canalys navíc očekává, že odklon od základních náramků bude přetrvávat a dodávky této kategorie do roku 2027 klesnou na 12 %. „Velkou roli hraje fakt, že lídři trhu se základními náramky, jako jsou Xiaomi a Google (Fitbit), se stále více zaměřují na chytré hodinky s vyšší marží,“ upřesňuje Leathem.

Analytická společnost dále uvádí, že celosvětový posun k tradičním chytrým hodinkám bude nejpatrnější v rozvíjejících se regionech. „Například v regionu CEE očekáváme nárůst dodávek chytrých hodinek o výrazných 22 %. Uživatelé v těchto regionech budou poprvé upgradovat ze základních chytrých hodinek na ty pokročilé,“ vysvětluje Cynhia Chenová z Canalysu.

V letošním roce...

Chytré hodinky budou ještě chytřejší

Odborníci také očekávají, že v letošním roce se zvýší význam cloudových služeb, zejména generativní umělé inteligence. Rostoucí zavádění přesvědčivých funkcí AI ze strany dodavatelů chytrých hodinek podle Canalysu může otevřít nové cesty k růstu.

„Odvětví se stále více orientuje na nabídku sofistikovanějších služeb založených na umělé inteligenci. Patří mezi ně doporučení na míru, personalizované fitness režimy a komplexní analýza výkonnosti, to vše poháněné AI, která napodobuje interakci s člověkem,“ komentuje Chenová.

„Výrobci jsou optimističtí, že takové inovace nejenže povzbudí spotřebitele k upgradu zařízení, ale také zvýší příjmy ze služeb, posílí loajalitu ke značce a poskytnou relevantní údaje o chování uživatelů,“ dodává.

Canalys v neposlední řadě prognózuje, že růst bude pokračovat i v příštím roce, přičemž podíl kategorie chytrých hodinek vzroste z 38 % v roce 2024 na 44 % v roce 2025. Současně s tím, jak na trh budou vstupovat další prémiové modely chytrých hodinek, Canalys očekává, že výrazně poroste celková hodnota dodávek.

Tabulka 1 – Vývoj trhu nositelné elektroniky 2022–2024 (miliony kusů)

Kategorie

Dodávky 2022

Dodávky 2023

Dodávky 2024

Meziroč. změna ‚22-‘23

Meziroč. změna ‚23-‘24

základní náramky 

40,0 

35,8 

33,0 

–10 % 

–8 % 

základní hodinky 

65,4 

79,7 

88,5 

22 % 

11 % 

chytré hodinky

77,5 

70,7 

82,7 

–9 % 

17 % 

Celkem

182,8 

186,1 

204,2 

2 % 

10 %

Zdroj: Canalys

DT24

Tabulka 2 – Vývoj trhu nositelné elektroniky 2022–2024 (podíl)

Kategorie

Dodávky 2022 

Dodávky 2023 

Dodávky 2024

základní náramky 

22 % 

19 % 

16 % 

základní hodinky 

36 % 

43 % 

43 % 

chytré hodinky

42 % 

38 % 

40 % 

Celkem  

100 % 

100 % 

100 % 

Zdroj: Canalys

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Zyxel Networks si připomíná 20 let od vstupu na český trh
Zyxel Networks si připomíná 20 let od vstupu na český trh
Taťána le Moigne končí v Googlu, českou pobočku vedla skoro 18 let
Taťána le Moigne končí v Googlu, českou pobočku vedla skoro 18 let
EY: Drtivá většina českých firem není připravená na compliance s NIS2
EY: Drtivá většina českých firem není připravená na compliance s NIS2
Datart: Nový mobil si vybíráme podle kvality fotoaparátů a plynulosti systému
Datart: Nový mobil si vybíráme podle kvality fotoaparátů a plynulosti systému
Eset: Na chytré telefony s Androidem se opět nejvíce zaměřil adware
Eset: Na chytré telefony s Androidem se opět nejvíce zaměřil adware
Marek Pohanka je novým senior platform solutions consultant ve společnosti Adform
Marek Pohanka je novým senior platform solutions consultant ve společnosti Adform