Hlavní navigace

Fujitsu Day se neslo na vlně digitální transformace

3. 4. 2017
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: ChannelWorld
Celodenní konference Fujitsu Day v Praze představila nejnovější trendy v digitálním světě.

Partnery a zákazníky přivítal v hotelu Grandior v Praze generální ředitel pro východní Evropu ve Fujitsu Marcin Olszewski (na úvodní fotografii).

Vzpomenul, že Česko má s dalšími východoevropskými zeměmi společnou vlastnost – stále se vyvíjet. Teprve jsme na začátku, protože jsou zde další výzvy – některé jsou přirozené, např. velikost českého trhu a potřeba expandovat za hranice, uvedl Olszewski.

Dodal, že cílem Fujitsu je pomoci zodpovědět dvě zásadní otázky shareholderů – jak růst, resp. jak rozvíjet byznys a kde generovat zisk. Fujitsu na to reaguje sdílením svých nejlepších zkušeností z praxe.

ČR je stejně jako jiné středo- a východoevropské země velmi dynamická. Na to chce Fujitsu reagovat svou dynamickou nabídkou. Olszewski také zdůraznil misi společnosti držet všude stejnou kvalitu, a pomáhá tím zákazníkům s expanzí.

Juan Porcar Burrut, viceprezident Fujitsu

Juan Porcar Burrut, viceprezident Fujitsu pro východní Evropu, Rusko a Afriku poté uvedl, že čeští IT profesionálové jsou velmi dobře připravení, takže ČR bude stát v čele digitální transformace.

Fujitsu pozoruje čtyři digitální vlny: 1. vlna internetu (rozmach e-commerce a sociálních sítí), 2. vlna mobilního internetu (a mobility obecně), 3. vlna IoT (paralelní svět/nervový systém fyzického světa) a 4. vlna UI a robotiky.

Na těchto technologických vlnách probíhá digitální transformace obchodních modelů, firemních provozů, zákaznické a uživatelské zkušenosti a vývoje produktů.

Porcar si také položil otázku, proč se o umělé inteligenci začíná znovu mluvit nyní. Důvodem podle něj je, že máme silnější počítače, ale hlavně více dat, které pocházejí z předchozích digitálních vln. Díky nim je možné strojové učení.

Výzvy digitální transformace podle Fujitsu:

  • Propojení znalosti obchodních procesů  s novými možnostmi technologií a vytváření nového, co ještě neexistovalo – to vyžaduje nové myšlení a talent – lidi a leadership
  • Bezpečnost
  • Složitost (např. multikanálový prodej)
  • Adopce – potřeba financování, řízení rizika

Fujitsu navrhuje, že prvním krokem k digitální transformaci je mít „digitálně vyvážený podnik“ – vyvážení, toho, co organizace má, a kam směřuje.

Juan Porcar Burrut, viceprezident FujitsuJako příklady digitalizace Porcar uvedl výrobu turbín pro GE. Veškeré součástky turbíny a nástroje, kterými se vyrábějí, jsou označeny RFID tagy. GE tak digitálně hlídá, kde se nacházejí, v jaké jsou fázi použití, zpracování atd. Dalším příkladem byl retail s oděvy v ČR, který na základě trackování Wi-Fi kontroluje pozici zákazníka a jeho pohyb v prodejně.

Fujitsu vytvořilo „digital enablement platformu“ MetaArc, která spojuje jednotlivé prvky tradičního a disruptivního IT (IoT, AI, mobilní aplikace, cloudová infrastruktura atd.) v hybridní IT, které má pomoci organizacím transformovat jejich byznys.

Pohled IDC na digitalizaci

Pavel Roland, ředitel výzkumu v IDC, následně v další prezentaci varoval před nestálým a těžce predikovatelným vývojem politicko-ekonomického prostředí v Evropě (volby ve Francii, v Itálii, proběhlé v Nizozemí atd). Upozornil na zpomalování růstu ekonomik a nižší produktivitu.

Podle IDC přináší digitální transformace tzv. inovační akcelerátory nad 3. platformou. Jsou jimi rozšířená a virtuální realita, IoT, kognitivní systémy, robotika, 3D tisk a zabezpečení příští generace.

Podle IDC budou v letech 2016 až 2020 klesat investice do tradičního IT, naopak porostou do technologií 3. platformy a inovačních akcelerátorů. Do roku 2020 bude až 40 % evropských top firem stavět svůj byznys kolem digitálních produktů, služeb a komunikace se zákazníky. Celosvětové výdaje na digitální iniciativy mají podle IDC vzrůst do roku 2019 o 60 %.

Pavel Roland, ředitel výzkumu v IDCJak mohou společnosti reagovat v éře digitální ekonomiky? Přizpůsobením vize společnosti digitální realitě a úpravě vedení a lidí, říká Pavel Roland. Digitální strategie musí být součástí korporátní strategie. Roland ale připouští, že někdy je potřeba externí konzultanty, aby digitalizaci vyčlenili jako externí projekt, který „nezválcují“ zavedené staré procesy ve firmě.

Transformovat se bude komunikace a interakce se zákazníky. V dalších třech a čtyřech letech se bude rozvíjet VR a AR a využívání senzorických smyslů pro zapojení zákazníka.

Čtyři z deseti evropských IT projektů budou v roce 2019 podle IDC vytvářet nové digitální služby a monetizovat existující data. Řada firem začleňuje do svých projektů UI, která pomáhá data zpracovat. Největší potenciál mají zdravotnictví, výroba a retail, odhadují analytici.

Spolu s tím však roste riziko. Do roku 2018 bude 60 % CIO pomáhat řídit riziko portfolia a umožní adaptivně reagovat na zajištění bezpečnosti, shody s předpisy a  obchodní a katastrofické scénáře. Do stejného roku bude třetina výdajů na bezpečnost v Evropě podporována evropskými regulacemi a řešením ochrany osobních údajů (GDPR).

Co vidí IDC za třetí platformou a inovačními akcelerátory? Dalším milníkem je 4. platforma, která umožní propojování technologií s člověkem (augmentované lidstvo) – vylepšené smysly, injektované čipy pod kůži, 3D tištěné tkáně apod. To vše ale bude souviset s otázkami sociologie – nezaměstnanost, etiky – co je nahraně a bezpečnosti.

Manabu Yamamoto, manažer pro inteligentní platformy ve Fujitsu v regionu EMEIAManabu Yamamoto, manažer pro inteligentní platformy ve Fujitsu v regionu EMEIA v další části představil analytickou platforma pro smart cities. Skrze příklady pro monitoring dopravy v reálném čase, využívající velká data a cloud ukázal pohled na budoucí přepravu, která je plná senzorů v autonomních autech, veřejné dopravě, kolech a lidech. Čeká nás IoT přepravy.

Ukázal také řešení na řízení davů – optimalizaci pohybu lidí a minimalizaci zácp. Koncept funguje tak, že osobám v okolí např. přes mobilní zařízení systém nabídne akční nabídky (kupony na kávu, slevu na taxi…) a tím směřuje jejich pohyb a preference.

Udo Würtz, evangelista pro datacentra v EMEIA, navázal změnou paradigma z hardwaru k softwaru a fúzí fyzického a digitálního světa. Zopakoval predikce analytiků o tom, že 70 % výdajů na infrastrukturu v roce 2018 bude podporovat pracovní úlohy třetí platformy.

Udo Würtz, evangelista pro datacentras v EMEIA, FujitsuOčekávanou změnou je přesun investic. Do roku 2018 má 65 % investic do nové DC infrastruktury jít do „rychlého“ IT spíše než do údržby existujícího stavu. Letos má nová generace konvergovaných systémů zajistit až 30% konsolidaci interního prostoru a obsluhy v datacentrech. V příštím roce má 80 % velkých podniků přesunout své sítě na SDN a 60 % společnosti využívat pokročilou automatizaci pro zvýšení efektivity datacenter.

Würtz uvedl, že hlavními problémy IT zůstávají nedostatek zkušených lidí, složitost infrastruktury spojená s historickým růstem, udržení životního cyklu a pokračující změny.

Na to navázal představením konceptu Primeflex – integrovaných systémů, které obsahují, servery, storage a networking vč. virtualitace, OS, middlewearu a aplikací. Fujitsu zajišťuje jejich návrh, postavení, testování a certifikaci.

KL24

Odpoledne následovaly technologické workshopy. Na závěr vystoupil jako host Václav Cílek, český klimatolog, geolog a spisovatel. Celou konferenci Fujitsu Day doprovázel další program v podobě výstavky, ukázky virtuální realita nebo 3D tiskárny, která „tiskla“ z čokolády.

Zdroj: ChannelWorld

Čtěte dále

SWS uzavřela smlouvu o distribuci spotřebního materiálu Epson
SWS uzavřela smlouvu o distribuci spotřebního materiálu Epson
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Asus ExpertBook B9: vybavená kancelář pod kilogram
Sven Janssen (Sophos): Vyplňujeme bezpečnostní mezery
Sven Janssen (Sophos): Vyplňujeme bezpečnostní mezery
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Fotoreportáž: Serverová konference Compos Distribution připomněla 20 let společnosti
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Upgrade domácí sítě pomocí Wi-Fi 6 routeru již od necelých 1 000,– Kč
Salesforce: Šéfové IT oddělení mají obavy o data, jen desetina plně implementovala AI
Salesforce: Šéfové IT oddělení mají obavy o data, jen desetina plně implementovala AI