Hlavní navigace

Gartner: Světový trh chytrých telefonů roste nejpomaleji od roku 2013

24. 8. 2015
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © ra2 studio - Fotolia.com
Celkový meziroční růst počtu prodaných kusů ve druhém čtvrtletí dosáhl 13,5 %, což je nejhorší výsledek za poslední dva roky. Na vině je podle Gartneru čínský trh, který již dosáhl nasycení.

Růst globálního trhu chytrých telefonů byl ve druhém čtvrtletí roku 2015 nejpomalejší od roku 2013. Celosvětové prodeje koncovým uživatelům dosáhly úrovně 330 milionů kusů, což představuje meziroční růst o 13,5 %. Údaje přinesla pravidelná zpráva společnosti Gartner.

Přestože poptávka po cenově dostupnějších 3G a 4G chytrých telefonech nadále pomáhala růstu zejména na rozvíjejících se trzích, celkové prodeje chytrých telefonů se v jednotlivých regionech v letošním druhém čtvrtletí poměrně lišily,“ uvedl Ashul Gupta, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner.

Rozvíjející se země v asijském a pacifickém regionu (vyjma Číny), východní Evropě, Středním východě a v Africe zaznamenaly největší nárůsty, zejména díky dobré nabídce čínských a lokálních výrobců,“ dodal Gupta.

Nasycená Čína a tápající Samsung

Největším trhem z hlediska prodeje chytrých telefonů byla Čína, na kterou připadalo celých 30 % všech prodejů ve druhém čtvrtletí roku 2015. Právě slabý růst čínského trhu pak negativně ovlivnil vývoj toho globálního. Podle Gartneru dosáhl čínský trh nasycenosti a táhne jej jen cyklus obnovy s malým počtem těch, kdo si chytrý telefon kupují poprvé.

Lídrem světového trhu chytrých telefonů zůstává Samsung, byť si opět meziročně pohoršil. Ve druhém čtvrtletí prodal o 5,3 % méně chytrých telefonů než o rok předtím a jeho tržní podíl se ztenčil o 4,3 procentního bodu na 21,9 %. Opačným směrem se vydaly výsledky druhého Applu , které meziročně vyrostly o 36 % a podíl společnoti posílil o 2,4 procentního bodu na 14,6 %.

Rekordního zlepšení pak dosáhly výsledky Huawei, které meziročně posílily o 46,3 %, díky čemuž se tato společnost dostala na třetí místo, odkud sesadila v loni třetí Lenovo. To si naopak prodalo o více než 2,5 milionu méně chytrých telefonů než o rok dříve a jeho tržní podíl se ztenčil na 5 %. Na paty mu pak dýchá páté Xiaomi, zaostávjící je o necelých 400 tisíc prodaných telefonů.

Tabulka 1 – Výsledky trhu chytrých telefonů podle výrobců (tisíce kusů)

Výrobce

Prodej za 2Q15

Podíl v 2Q15

Prodej za 2Q14

Podíl v 2Q14

1. Samsung

72 072,5

21,9 %

76 129,2

26,2 %

2. Apple

48 085,5

14,6 %

35 345,3

12,2 %

3. Huawei

25 825,8

7,8 %

17 657,7

6,1 %

4. Lenovo

16 405,9

5,0 %

19 081,2

6,6 %

5. Xiaomi

16 064,9

4,9 %

12 540,8

4,3 %

ostatní

151 221

45,9 %

129 630

44,6 %

Celkem

329 676

100,0 %

290 384

100,0 %

Zdroj: Gartner

Na trhu operačních systémů pro chytré telefony se projevily zejména horší výsledky telefonů s Androidem v Číně ve druhém čtvrtletí v kombinaci s výbornými výsledky Applu na stejném trhu.

Android podle Gartneru zaznamenal vůbec nejnižší meziroční růst ve výši 11 % a jeho celkový podíl dosahoval ve druhém čtvrtletí 82,2 %. Podíl Windows Phone stagnuje pod 3% hranicí a podíl BlackBerry se již delší dobu počítá pouze na promile.

Tabulka 2 – Výsledky trhu chytrých telefonů podle operačních systémů (tisíce kusů)

Operační systém

Prodej za 2Q15

Podíl v 2Q15

Prodej za 2Q14

Podíl v 2Q14

1. Android

271 010

82,2 %

243 484

83,8 %

2. iOS

48 086

14,6 %

35 345

12,2 %

3. Windows

8 198

2,5 %

8 095

2,8 %

4. BlackBerry

1 153

0,3 %

2 044

0,7 %

ostatní

1 229

0,4 %

1 416

0,5 %

Celkem

329 676

100,0 %

290 384

100,0 %

Zdroj: Gartner

Celkový objem prodeje mobilních telefonů dosáhl ve druhém čtvrtletí 446 milionů kusů. Celkově tak meziročně stagnoval při 0,4% růstu.

Gartner uvádí, že výrobci zaměřující se na rozvíjející se trhy (Huawei, ZTE, TCL, Micromax) těžili z vysoké poptávky v těchto zemích, zatímco globální hráči jako jsou Sony, Samsung nebo HTC jen obtížně dosahovali růstu v nejvyšším segmentu.

soutez_casestudy

Tabulka 3 – Výsledky trhu mobilních telefonů podle výrobců (tisíce kusů)

Výrobce

Prodej za 2Q15

Podíl v 2Q15

Prodej za 2Q14

Podíl v 2Q14

1. Samsung

88 739

19,9 %

97 418

21,9 %

2. Apple

48 086

10,8 %

35 345

8,0 %

3. Microsoft

27 690

6,2 %

43 814

9,9 %

4. Huawei

26 119

5,9 %

18 219

4,1 %

5. LG

17 622

4,0 %

18 310

4,1 %

6. Lenovo

16 626

3,7 %

19 266

4,3 %

7. Xiaomi

16 065

3,6 %

12 541

2,8 %

8. TCL

15 733

3,5 %

13 923

3,1 %

9. ZTE

14 560

3,3 %

12 629

2,8 %

10. Micromax

9 884

2,2 %

8 578

1,9 %

ostatní

164 634

36,9 %

164 148

37,0 %

Celkem

445 758

100,0 %

444 190

100,0 %

Zdroj: Gartner

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?