Hlavní navigace

GfK: Český trh technického zboží stagnuje, nepomohl ani 20% růst telekomunikací

31. 5. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: .shock - Fotolia.com
V prvním kvartálu 2016 dosáhl trh jen velmi mírného meziročního růstu. Zatímco tržby v segmentu telekomunikací vystřelily o 20 % a dařilo se i prodeji domácích spotřebičů. Sektory IT, spotřební elektroniky, kancelářské techniky i fota si meziročně pohoršily a prakticky tak vynulovaly slibné výsledky růstových segmentů.

Trh technického spotřebního zboží v České republice zaznamenal za první čtvrtletí roku 2016 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku přírůstek mírně přesahující 3 % a vygeneroval díky tomu tržby ve výši bezmála 16,6 miliardy korun.

Údaje přinesla pravidelná studie GfK Temax, podle níž se o růst postaraly sektory velkých a malých domácích spotřebičů a také telekomunikací. Zbylé sektory včetně IT a spotřební elektroniky si naopak meziročně pohoršily.

Obr. 1 – Vývoj hodnoty prodeje technického zboží v ČR

GfK TEMAX CZ 1Q16

Zdroj: GfK

IT klesá vlivem špatného prodeje PC a tabletů

Sektor IT vykázal v hodnotě pokles o 4 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2015. Tyto ztráty podle GfK generovaly přenosné počítače a tablety.

Na druhou stranu se poměrně dařilo monitorům, které dokázaly růst o více než 10 %, zejména díky modelům s úhlopříčkou o velikosti 24" a více. Trh stolních počítačů zůstal meziročně stabilní.

Telekomunikace vystřelily o 20 %

Sektor telekomunikací vykázal v prvním čtvrtletí roku 2016 meziroční navýšení o více než 20 %. O růst se postaraly hlavně chytré telefony, naopak klasické mobilní telefony zaznamenaly dvouciferný pokles.

K nejprodávanějším patřily v segmentu chytrých telefonů modely s velikostí displeje mezi 5" až 5,6", které zajistily téměř 60 % hodnoty trhu.

Laser stahuje dolů segment kancelářské techniky

Sektor kancelářské techniky vykázal za první čtvrtletí roku 2016 pokles o více než 6 % ve srovnání se stejným obdobím 2015.

Pozitivní vývoj byl zaznamenán u průměrné ceny segmentu inkoustového tisku, avšak celý trh byl tažen do záporných čísel nižšími prodeji laserových zařízení.

Spotřební elektronika klesá, poptávka po UHD roste

V prvním čtvrtletí 2016 zaznamenal sektor spotřební elektroniky ve srovnání se stejným obdobím loňského roku pokles téměř o 7 %, a to vlivem některých klíčových produktových skupin.

U televizorů došlo k nárůstu prodeje modelů s UHD rozlišením, které dosáhly téměř 30 % celkové hodnoty prodeje skupiny (z původních 9 % v prvním čtvrtletí 2015).

Ve skupině videokamer meziročně lehce posílily svůj podíl akční kamery při pokrytí již 70 % celkové hodnoty skupiny.

Fotoaparáty se neprodávají, sháňka je po objektivech

Sektor fota zaznamenal v prvním čtvrtletí roku 2016 pokles zhruba o 8 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku.

K poklesu došlo u všech tří podkategorií (kompakty, kompakty s výměnným objektivem a zrcadlovky), a naopak velmi dobře se dařilo segmentu objektivů, který rostl téměř dvojnásobně.

Uvedené podkategorie digitálních fotoaparátů zaznamenaly meziroční zvýšení průměrné ceny.

Velké domácí spotřebiče mírně rostly díky sušičkám

Trh s velkými domácími spotřebiči zaznamenal v prvním čtvrtletí růst přes 3 procenta ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. GfK očekává, že růst bude pokračovat i po další období roku 2016.

V prvním kvartálu se nejlépe dařilo sušičkách, a to i přes mírný pokles průměrných cen. Obratově vzrostly v meziročním srovnání zhruba o pětinu. Na trhu praček si vedly úspěšně modely se sušickou, které dokázaly v hodnotě narůst téměř o 50 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku.

Malé domácí spotřebiče rostly napříč kategoriemi

V prvním kvartálu 2016 rostl trh malých domácích spotřebičů o více než 14 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Dařilo se všem produktovým kategoriím s výjimkou kromě odšťavňovačů (vč. lisů na citrusy) a žehliček.

IPL produkty zaznamenaly dynamický růst o více než 60 % a zároveň jejich průměrná cena se zvedla o 6 %. Prodej stolních mixérů a skleněných rychlovarných konvic vygeneroval za první tři měsíce 2016 poměrně výrazný přírůstek v hodnotě.

Obr. 2 – Sumář v tabulce

MMF24

GfK TEMAX CZ 1Q16

Zdroj: GfK

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AT Computers rozšiřuje spolupráci s HPE
AT Computers rozšiřuje spolupráci s HPE
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
IDC: Trápení nekončí, globální trh tiskových zařízení propadl o 17,6 %
IDC: Trápení nekončí, globální trh tiskových zařízení propadl o 17,6 %
Reportáž: Velká cena Zaječí v podání Zebra systems
Reportáž: Velká cena Zaječí v podání Zebra systems