Hlavní navigace

GfK: V České republice se za rok 2015 prodalo 2,5 milionu chytrých telefonů

7. 4. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: © Aaron Amat - Fotolia.com
Český trh chytrých telefonů roste jednociferně, stejně jako ten globální. Hlavním tahounem světového trhu jsou podle analýzy GfK výsledky rozvojových trhů v Asii v čele s Indií.

Podle nejnovější zprávy společnosti GfK se ve čtvrtém kvartálu 2015 prodalo 368 milionů chytrých telefonů, což je o 14 % více než v předešlém čtvrtletí a o 6 % více než ve stejném období roku 2014. Tržby však zůstaly v meziročním srovnání na stejné úrovni (115 miliard dolarů), neboť průměrná prodejní cena ve čtvrtém čtvrtletí 2015 meziročně poklesla o 6 %.

Za celý rok 2015 se podle GfK prodalo 1,5 miliardy kusů chytrých telefonů, což je o 7 % více než v roce 2014. Tento nárůst však byl částečně oslaben meziročním poklesem globální průměrné prodejní ceny o 2 %, což oproti předchozímu roku vedlo k menšímu 5% zvýšení celkových tržeb na 399 miliard dolarů.

Nehledě na rekordní čtvrté čtvrtletí a velice dobrý celkový výkon za rok 2015 jsou výsledky v jednotlivých zemích různé. Trhy jsou stále více ovlivňovány lokálními faktory, nikoli regionálními či odvětvovými trendy,“ uvedl Kevin Walsh, ředitel oddělení trendů a prognóz GfK.

Různící se ekonomické trendy, nasycení trhů, masové přijetí produktu, politika, společenské změny a dokonce sport – to vše má dopad na poptávku po chytrých telefonech a na jejich ceny v jednotlivých zemích.“

Střední Evropu táhne Polsko, ČR rostla jen mírně

Počet prodaných chytrých telefonů ve střední Evropě se ve čtvrtém kvartálu 2015 zvýšil o 4 %, a to zejména díky výraznému 36% přírůstku v Polsku. V důsledku politických a ekonomických problémů poklesla poptávka meziročně v Rusku o 7 % a na Ukrajině o 14 %.

Podíváme-li se na trh mobilních telefonů v České republice, tak trh rostl meziročně jednociferným číslem. Za rok 2015 se v České republice prodalo přes 3,4 milionu mobilních telefonů, přičemž tři čtvrtiny z nich představovaly chytré telefony.

Meziroční nárůst počtu prodaných chytrých v západní Evropě činil v loňském čtvrtém kvartálu 5 %, čemuž napomohlo 61% zvýšení prodeje u velmi levného segmentu (pod 100 dolarů). Celkový nárůst akceleroval na třech největších trzích: ve Francii, Německu a Velké Británii.

Rozvojové trhy v Asii táhnou globální výsledky vzhůru

Hlavní hnací silou rozvoje globálního trhu chytrých telefonů podle GfK tvoří rozvojové tržní ekonomiky regionu APAC, které vykázaly 21% meziroční nárůst počtu prodaných kusů. Z hlediska jednotlivých zemí hraje klíčovou roli Indie, kde byl zaznamenán 34% meziroční nárůst počtu prodaných kusů, především díky prodeji levnějších telefonů pod 100 dolarů.

Poptávka po chytrých telefonech v zemích MEA (Blízký východ a Afrika) se ve čtvrtém kvartálu 2015 zvýšila meziročně o 12 %. Ve většině zemí tohoto regionu byl zaznamenán nárůst v čele s Egyptem, kde se poptávka zvedla meziročně o 27 %.

V Latinské Americe poptávka po chytrých telefonech ve čtvrtém čtvrtletí 2015 naopak klesala, a sice o 13 %. Vývoj ovlivnila nepříznivá makroekonomická situace v Brazílii, díky které v této zemi došlo k poklesu poptávky oproti předchozímu roku o 26 %. Snížení poptávky spolu s nižší průměrnou prodejní cenou vedly k poklesu tržeb o 23 % na 7 miliard USD.

Očekáváme, že v roce 2016 nebudou působit ani tak globální trendy, jako spíše faktory na úrovni jednotlivých zemí. Podle prognóz GfK budou růst zajišťovat klíčové trhy vznikajících tržních ekonomik v regionu APAC a MEA. Přestože bude rok 2016 dalším rokem globálního růstu, klíčovým faktorem pro pochopení vývoje trhu bude znalost jeho segmentace a regionálních specifik,“ uvedl Kevin Walsh.

Tabulka 1 – Prodej chytrých telefonů Q4 2014 versus Q4 2015

Region

Počet prodaných kusů

(miliony)

Hodnota prodeje

(miliardy dolarů)

 

Q4/14

Q4/15

Meziroč.
změna

Q4/14

Q4/15

Meziroč.
změna

Latinská Amerika

36,1

31,5

-12,7 %

9,6

7,4

-23,3 %

Střední a východní

21,4

22,2

3,6 %

5,1

4,5

-10,8 %

Severní Amerika

57,0

56,4

-1,1 %

25,6

23,9

-6,5 %

Rozvíjející se trhy APAC

41,5

50,0

20,5 %

7,5

8,1

8,0 %

Střední východ & Afrika

37,7

42,1

11,7 %

10,8

10,2

-4,8 %

Západní Evropa

40,0

42,1

5,2 %

17,2

17,0

-0,9 %

Čína

95,1

106,6

12,0 %

28,8

33,5

16,3 %

Rozvinuté země APAC

17,3

17,4

0,3 %

11,0

10,6

-3,8 %

Celosvětově

346,1

368,1

6,4 %

115,5

115,2

-0,2 %

Zdroj: GfK

MMF24

Tabulka 2 – Prognóza meziročního vývoje trhu v roce 2016

Region

Počet prodaných kusů

(miliony)

Hodnota prodeje

(miliardy dolarů)

 

2015

2016

Meziroč. změna

2015

2016

Meziroč. změna

Latinská Amerika

109,7

108,8

-0,8 %

27,0

25,5

-5,7 %

Střední a východní Evropa

73,2

77,9

6,5 %

14,8

14,5

-1,5 %

Severní Amerika

190,7

193,7

1,6 %

77,9

77,2

-0,9 %

Rzovojové trhy APAC

185,2

227,0

22,6 %

30,7

33,1

7,9 %

Střední východ a Afrika

162,4

187,7

15,6 %

42,0

43,3

3,0 %

Západní Evropa

137,1

142,3

3,8 %

53,6

52,7

-1,6 %

Čína

385,3

397,2

3,1 %

115,8

117,8

1,7 %

Rozvinuté země APAC

64,8

65,5

1,1 %

37,5

37,2

-0,7 %

Celosvětově

1 308,5

1 400,2

7,0 %

399,2

401,3

0,5 %

Zdroj: GfK

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci