Hlavní navigace

IDC: Dodávky headsetů pro AR/VR v roce 2022 utrpěly výrazný propad

13. 3. 2023
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: @ db - Fotolia.com
Virtuální a rozšířená realita není pro spotřebitele zápasící s inflací prioritou, lákadlem pro firmy může být smíšená realita.

Společnost IDC informuje, že celosvětový trh náhlavních souprav pro virtuální a rozšířenou realitu v uplynulém roce zaznamenal pokles o silných 20,9 % na 8,8 milionu kusů. Po raketovém růstu v roce 2021 tak přišel poměrně strmý pád.

Analytici ovšem poukazují na to, že pokles nebyl zcela neočekávaný, a to zejména vzhledem k omezenému počtu hráčů na trhu, náročným makroekonomickým podmínkám a nevalnému masovému přijetí technologií ze strany spotřebitelů.

Růst ve veleúspěšném roce 2021 navíc táhlo zařízení Quest 2 od společnosti Meta a lockdownové výdaje spotřebitelů, kteří vyhledávali způsoby, jak se v domácí izolaci zabavit. Atmosféra se ovšem v průběhu loňského roku k tíži headsetů proměnila a pro šetřící spotřebitele nejsou tak atraktivní.

Meta a trpaslíci

Co se výrobců týče, hegemonem trhu je podle IDC již zmiňovaná společnost Meta s 80% tržním podílem. Druhé místo ukořistila společnost ByteDance (Pico) s 10 %, které se daří rozšiřovat produktové portfolio a prosazovat se na trzích, které Meta dosud neovládla.

Žebříček pěti největších výrobců doplňují DPVR, HTC a iQYIY. Jednou z dalších pozoruhodných společností je podle analytiků Nreal; tento výrobce sice obsadil celkově šestou pozici, ale na poli AR mu s téměř 100 tisíci dodanými headsety patřilo prvenství.

Zatímco Meta a ByteDance spolu svádějí souboj v segmentu VR, Nreal dokázal pomalu zvyšovat svoji stopu tím, že začal oslovovat mobilní hráče,“ vysvětluje Jitesh Ubrani z IDC a dodává, že Meta těží hlavně díky obsahu třetích stran.

Právě zde mohou ostatní hráči, jako je Sony a potenciálně i Apple, vytvořit významnou konkurenci, i když z dlouhodobého hlediska bude tato situace vyvíjet tlak na ostatní, včetně společností ByteDance a Nreal,“ upřesňuje Ubrani.

Lákadlo jménem smíšená realita

Analytická společnost dodává, že další oblastí, která pomalu získává pozornost, je smíšená realita, tedy zařízení, která dokáží přepínat mezi rozšířenou a virtuální realitou. Potenciál trhu AR/VR poodhaluje i zařízení Meta Quest Pro, uvedené na podzim 2022, a HTC XE Elite, oznámené na začátku letošního roku.

MMF24

Technologie navíc může být díky své všestrannosti atraktivní i pro komerční uživatele,“ dodává Ramon T. Llamas z IDC. „Vzhledem ke stále nízkému rozšíření AR/VR však může trvat několik cyklů, než se headsety pro smíšenou realitu prosadí,“ uzavírá.

Zdroj: IDC

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
Sophos: Firmy se zajímají o kyberpojištění, 76 % kvůli němu zlepšilo ochranu
Sophos: Firmy se zajímají o kyberpojištění, 76 % kvůli němu zlepšilo ochranu
Marcel Divín (Epson Europe): Kudy se ubírá firemní tisk?
Marcel Divín (Epson Europe): Kudy se ubírá firemní tisk?
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Canalys: Globální trh chytrých telefonů nabírá na dynamice, vyrostl o 12 %
Canalys: Globální trh chytrých telefonů nabírá na dynamice, vyrostl o 12 %