Hlavní navigace

IDC: Prodej nositelné elektroniky stagnuje, prodávají se však stále pokročilejší zařízení

6. 6. 2018
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © djvstock - Fotolia.com
V prvním čtvrtletí 2018 se prodalo jen o 1,2 % více nositelných zařízení než o rok dříve, ale jejich podoba byla výrazně pokročilejší. Třetina prodaných modelů například disponovala mobilní konektivitou.

Globální prodej nositelné elektroniky vyrostl podle společnosti IDC v prvním kvartálu 2018 o pouhé 1,2 % na 25,1 milionu kusů. Příčinou pomalého tempa je posun poptávky od „hloupých“ modelů, jejichž prodej se propadl o 9 %, směrem k chytrým zařízením, která naopak vyrostla o 28,4 %.

Krátká technická poznámka – chytré zařízení je podle metodiky IDC takové, které dokáže spustit software třetích stran, zpravidla prostřednictvím operačního systému podporujícího externí aplikace. Typickým příkladem v oblasti nositelné elektroniky jsou platformy watchOS, Android Wear nebo Tizen.

Třetina zařízení už má mobilní konektivitu

Ačkoliv celkový prodaný objem příliš nestoupá, jeho složení se výrazně mění. IDC například uvádí, že zhruba třetina všech zařízení prodaných v prvním kvartálu měla vlastní mobilní připojení, což byla ještě nedávno výsada pouze několika vybraných modelů.

Co se týče produktových kategorií, trhu stále jasně dominují náramky nebo hodinky, které tvořily 95 % celkového objemu. Analytici však poukazují na silný 59% nárůst prodeje v oblasti oblečení, kterou sice z velké většiny tvoří boty s krokoměry, ale nabídka dalších produktů je stále pestřejší.

Spotřebitelé stále nakupují nositelnou elektroniku především kvůli sportovním nebo zdravotním funkcím – tyto spolu ostatně úzce souvisejí – ale IDC eviduje nárůst nových způsobů využití a poukazuje například na sluchátka schopná tlumočit v reálném čase.

Apple je v čele, Huawei vyrostlo o 147 %

Pokud jde o výrobce, lídrem trhu zůstává Apple, který v prvním kvartálu prodal 4 miliony chytrých hodinek Apple Watch, což je o 13,5 % více než o rok dříve. Apple tak odskočil druhému Xiaomi, které vyrostlo o podstatně skromnější 2,3 %.

Špatný vstup do nového roku za sebou má Fitbit, který si pohoršil o 28 %. Největším skokanem se naopak stalo Huawei, které se díky 147% zlepšení prodeje posunulo na čtvrté místo. První pětici, která dohromady tvoří zhruba polovinu trhu, pak uzavírá Garmin.

Tabulka – Výsledky globálního trhu nositelné elektroniky

Výrobce

Prodej

1Q18

Podíl

1Q18

Prodej

1Q17

Podíl

1Q17

Meziroč.

změna

1. Apple

4,0

16,1 %

3,6

14,3 %

13,5 %

2. Xiaomi

3,7

14,8 %

3,6

14,6 %

2,3 %

3. Fitbit

2,2

8,7 %

3,0

12,2 %

-28,1 %

4. Huawei

1,3

5,2 %

0,5

2,1 %

147,0 %

5. Garmin

1,3

5,0 %

1,1

4,6 %

9,1 %

ostatní

12,6

50,3 %

12,9

52,1 %

-2,3 %

Celkem

25,1

100,0 %

24,8

100,0 %

1,2 %

Zdroj: IDC

Graf – Kvartální vývoj podílů největších výrobců

MMF24

IDC nositelná elektronika

Zdroj: IDC

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu