Hlavní navigace

IDC: Spotřebitelský útlum vedle chromebooků dostihl i tablety

4. 11. 2022
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

 Autor: © bloomua - Fotolia.com
Zatímco tablety ještě ve druhém čtvrtletí stagnovaly, v období od července do září jejich dodávky klesly o zhruba 9 %.

Společnost IDC ve své aktuální zprávě informuje, že globální dodávky tabletů ve třetím čtvrtletí 2022 meziročně klesly o 8,8 % na 38,6 milionu kusů. Jedná se tak o pátý kvartál v řadě, kdy trh skončil v červených číslech.

Nadále se trápí i trh chromebooků. Ten ve sledovaném období oslabil o 34,4 % na 4,3 milionu kusů. Analytici poukazují zejména na to, že oba trhy naráží na nedostatečnou poptávku ze strany spotřebitelů a vzdělávacích zařízení. Právě tyto dva segmenty totiž kvůli ekonomickým nejistotám výrazně přiškrcují rozpočty.

Po masivním růstu v letech 2020 a 2021 jsme očekávali, že trh tabletů v roce 2022 vykáže pokles,“ říká Anuroopa Natarajová z IDC. Trh nyní podle ní zažívá nejen zpomalení poptávky, ale čelí i některým složitým makroekonomickým faktorům.

Od začátku pandemie ovšem tablety našly mnohem širší využití, od jejich role v pracovním prostoru až po online i offline vzdělávání, zábavu až po digitální transformace napříč různými vertikálami,“ poukazuje Natarajová na světlou stránku.

Chromebooky ve stínu Windows

Chromebooky čelí v tomto odvětví řadě výzev, z nichž ne všechny jsou způsobeny omezeními platformy,“ přidává Ryan Reith z IDC. Dodává však, že chromebooky by měly i nadále mít své místo v oblasti osobních výpočetních zařízení.

Jak se ovšem průmysl přizpůsobuje novým pracovním a vzdělávacím prostředím, chromebooky budou podle něj mít i v budoucnu jen omezené možnosti růstu. „Řada velkých výrobců PC totiž upřednostňuje zařízení se systémem Windows,“ vysvětluje Reith.

Tabulka 1 – Výsledky globálního trhu tabletů v 3Q22 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q22

Podíl 3Q22

Prodej 3Q21

Podíl 3Q21

Meziroč. změna

1. Apple

14,5

37,5 %

14,7

34,6 %

–1,1 %

2. Samsung

7,1

18,4 %

7,4

17,5 %

–4,0 %

3. Amazon

4,3

11,1 %

4,7

11,1 %

–8,1 %

4. Lenovo

2,7

7,0 %

4,3

10,1 %

–36,6 %

5. Huawei

2,4

6,2 %

2,3

5,5 %

2,0 %

ostatní

7,6

19,7 %

9,0

21,2 %

–15,3 %

Celkem

38,6

100,0 %

42,4

100,0 %

-8,8 %

Zdroj: IDC

MMF24

Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu chromebooků v 3Q22 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q22

Podíl 3Q22

Prodej 3Q21

Podíl 3Q21

Meziroč změna

1. Acer

1,0

23,9 %

1,4

20,6 %

–23,8 %

2. Dell

0,9

21,6 %

1,2

17,7 %

–19,9 %

3. HP

0,8

18,5 %

1,1

16,6 %

–26,8 %

4. Lenovo

0,7

16,5 %

1,6

24,0 %

–54,8 %

5. Samsung

0,3

7,9 %

0,5

8,3 %

–37,1 %

ostatní

0,5

11,6 %

0,9

12,9 %

–41,4 %

Celkem

4,3

100,0 %

6,6

100,0 %

-34,4 %

Zdroj: IDC

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Canalys: Globální trh chytrých telefonů nabírá na dynamice, vyrostl o 12 %
Canalys: Globální trh chytrých telefonů nabírá na dynamice, vyrostl o 12 %
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
Sophos: Firmy se zajímají o kyberpojištění, 76 % kvůli němu zlepšilo ochranu
Sophos: Firmy se zajímají o kyberpojištění, 76 % kvůli němu zlepšilo ochranu
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Marcel Divín (Epson Europe): Kudy se ubírá firemní tisk?
Marcel Divín (Epson Europe): Kudy se ubírá firemní tisk?