Hlavní navigace

Kaspersky: Firmy během pandemie škrtaly, zaváděly nové produkty a měnily priority

16. 9. 2021
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © Felix Jork - Fotolia.com
Průzkum odhalil, že až 38 % malých firem muselo během pandemie osekat rozpočet, aby přežilo. Více než polovina se domnívá, že současné finanční potíže přetrvají, nicméně důraz na ochranu před kyberhrozbami se zlepšuje.

Společnost Kaspersky ve spolupráci s agenturou Arlington Research provedla průzkum ve 22 zemích světa u 3 150 vedoucích pracovníků s rozhodovacími pravomocemi, kteří se podílejí na tvorbě rozpočtu ve firmách míň než s 250 zaměstnanců.

Dvě třetiny (66 %) oslovených malých firem uvedly, že se jejich celková finanční situace během pandemie zhoršila. Téměř čtyři z deseti (38 %) firem přiznaly, že kvůli tomu omezily svůj rozpočet, aby přežily.

Celkem 35 % dotázaných uvedlo, že snížilo mzdy, víc než třetina (34 %) uzavřela fyzická pracoviště a čtvrtina (24 %) snížila výdaje na IT a technickou podporu – 19 % omezilo kybernetickou bezpečnost a 12 % muselo propustit zaměstnance.

Situace ovšem neměla jen stinné stránky. Mnoho firem využilo mimořádné situace l řešení problémů, na které nebyl za běžného provozu čas, a zdokonalilo své procesy, aby jejich podnikání mohlo dál fungovat.

Pečlivě zvaž, kam půjde peníz

Víc než polovina (53 %) uvedla, že jejich největší prioritou bylo zavést nové technologie, aby mohly pokračovat v práci, tři ze sedmi (43 %) malých firem se snažily udržet lidi v práci za každou cenu a tři z deseti (29 %) považovaly situaci za příležitost a uvedly na trh nové produkty nebo služby.

Firmy nicméně zůstávají opatrné. Jen o málo víc než polovina (52 %) malých firem se domnívá, že finanční potíže, které zaznamenaly v uplynulých 12 měsících, pravděpodobně přetrvají, což znamená, že si budou muset vždy pečlivě vybírat, kam v budoucnu investovat dostupné finanční prostředky.

Některé společnosti připravují plány, jak se dostat z kouta, do kterého je zatlačila globální krize, a víc než sedm z deseti (71 %) malých firem uvedlo, že do budoucna přehodnotí svoje investiční priority.

Přetrvávající opatrnost je podle Kasperského pochopitelná, protože během pandemie téměř polovina (45 %) malých firem omezila výdaje na dopravní prostředky, 42 % na reklamu a propagaci firmy a 37 % snížilo mzdy a benefity zaměstnancům.

IT je (téměř) prioritou

Naopak při rozhodování, za co v příštích 12 měsících přednostně utrácet peníze, se 44 % respondentů domnívá, že hlavní budou investice do reklamy a propagace, 42 % chce zvýšit náklady na zaměstnance a 41 % do IT a technické podpory.

Důvodem může být touha vrátit se k podnikání před pandemií, pokud jde o obchodní aktivity, stabilizaci pracovníků a mzdové náklady. Zvláště důležité je udržet si talentované členy týmu, jelikož 35 % zaměstnanců zvažovalo v souvislosti s pandemií změnu zaměstnání.

I když jsou IT a technická podpora zastoupeny o něco míň než ostatní dvě investiční priority, jejich pozice ukazuje, že firmy považují posílení svých digitálních základů s ohledem na pandemií podpořený nárůst práce na dálku a využívání cloudových služeb za velmi důležité. 

Cloud22

Potenciálním problémem je však to, že téměř polovina (47 %) malých firem se potýká s podfinancováním kybernetické bezpečnosti, a to i přesto, že 38 % těchto organizací nesouhlasí s tím, že by pro ně kybernetická bezpečnost nebyla investiční prioritou.

Zdroj: Kaspersky

Čtěte dále

Acronis: Jedna z pěti organizací zažije kvůli ransomwarovému útoku výpadek provozu
Acronis: Jedna z pěti organizací zažije kvůli ransomwarovému útoku výpadek provozu
Zažijte revoluci v cloudovém byznysu, zapojte se do distribuce Microsoft ERP Packages
Zažijte revoluci v cloudovém byznysu, zapojte se do distribuce Microsoft ERP Packages
Webcast: Bezpečnostní katastrofy v roce 2021 …a jak jsme se (ne)poučili
Webcast: Bezpečnostní katastrofy v roce 2021 …a jak jsme se (ne)poučili
ComSource: Průměrné výkupné u kyberútoků je šest milionů korun
ComSource: Průměrné výkupné u kyberútoků je šest milionů korun
Jak si usnadnit nákup nábytku on-line
Jak si usnadnit nákup nábytku on-line
Heureka: Česká e-commerce se blíží úrovni loňského roku
Heureka: Česká e-commerce se blíží úrovni loňského roku