Hlavní navigace

Prodeje osobních 3D tiskáren poprvé klesly

23. 7. 2018
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: 3Dfactories
První čtvrtletí přineslo historicky první pokles prodeje stolních 3D tiskáren. Profesionální průmyslové tiskárny přitom dosáhly více než 14 % růstu.

Dodávky osobních/stolních 3D tiskáren zaznamenaly v prvním čtvrtletí roku 2018 svůj první meziroční pokles o 3 %. Proti tomu profesionální segment průmyslových 3D tiskáren zaznamenal již třetí po sobě jdoucí čtvrtletí meziroční růst, tentokrát o 14 %. Informovala o tom analytická společnost Context.

Zatímco levné osobní/stolní 3D tiskárny mohou zaujmout kohokoliv a tvoří 81 % výnosů globálního trhu, profesionální/průmyslový segment je výrazně sledovanější a spojený s celkovým stavem trhu.

Při seskupení podle tříd a segmentaci výhradně podle ceny můžeme podle Contextu největší slabinu vidět ve třídě profesionálních* 3D tiskáren, jejich dodávky klesly meziročně o 21 % poté, co rostly v roce 2017 o 112 %.

V uplynulých letech mnoho stoupenců 3D tisku opustilo třídu profesionálních modelů. V roce 2017 se však opět začala těšit zájmu zejména díky startupům, které se předtím soustředily na osobní 3D tisk pro spotřebitele, hobby nadšence a vzdělávání, ale nyní rozpoznaly rostoucí poptávky v tomto cenově nepružnějším segmetu, dodávají analytici.

Očekává se, že tento krátkodobý pokles bude spíše anomálií než trendem: výrobci jako 3D Systems se opět zaměřují na tuto třídu tiskáren,“ uvedl Chris Connery, VP pro globální analýzy ve společnosti Context.

Navíc stále více koncových trhů to vidí jako samostatnou kategorii.

Třída osobních 3D tiskáren, jejichž dodávky převážně meziročně stagnovaly, vzbuzuje trochu větší obavy. Tiskárny pod 2 500 dolarů zaznamenávaly v posledních letech výrazný růst a prodávaly se dobře do vzdělávání a na hobby i profesionálním trzích – tento růst prodeje nízkocenově postavných tiskáren pokračoval i přes nedostatek skutečné spotřebitelské tržní základny.

V posledních letech byly barometrem poptávky crowdsourcingové platformy jako Kickstarter či Indiegogo, ale v posledních kvartálech předvedly v osobních 3D tiskárnách pramálo inovací, což vedlo k čím dál menšímu počtu úspěšných kampaní, dodává Context.

Zatímco kusové objemy související s třídou osobních (ale i profesionálních) utiskáren nadále přitahovaly pozornost okolních pozorovatelů, trh stále pohání zejména průmyslová třída, která v 1. čtvrtletí obsáhla 69 % globálních výnosů.

Tiskárny této třídy jsou nejlépe připravené narušovat trh tím, že dokážou posunout výrobce z prototypování do sériové výroby. I proto dodávky meziročně rostly o zdravých 20 %.

Tato třída je do značné míry segmentovaná na tiskárny polymerů/plastů a tiskárny na kovy.

Tržní lídři v dodávkách průmyslových polymerních tiskáren v 1. čtvrtletí zahrnovaly společnosti Stratasys, Union Tech, HP, Carbon a 3D Systems.

Mezi výrobci 3D tiskáren na kovy excelovaly společnosti EOS, GE Additive, SLM Solutions, 3D Systems a Renishaw.

Graf: Dodávky 3D tiskáren celosvětově

Dodávky 3D tiskáren celosvětově

MMF24

Pozn.: Segmenty trhu 3D tiskáren podle průměrné prodejní ceny: průmyslové – do 100 tisíc dolarů, designerské – 20 až 100 tisíc dolarů, profesionální – 2,5 tisíce až 20 tisíc dolarů, osobní do 2 500 dolarů.

Zdroj: Context

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Výkonné monitory Philips pro práci a videokonference
Výkonné monitory Philips pro práci a videokonference
MMD si nachystalo nové monitory pro náročné spotřebitele, profesionály i hráče
MMD si nachystalo nové monitory pro náročné spotřebitele, profesionály i hráče
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Náplně do tiskáren: alternativy hroutí výnosný byznys
Náplně do tiskáren: alternativy hroutí výnosný byznys
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu