Hlavní navigace

Vivo: Češi se při výběru mobilu dívají na poměr ceny a výkonu, potrpí si i na kvalitní fotoaparát

7. 12. 2023
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Velký průzkum mezi českými respondenty ukázal, že chytrý telefon je oblíbený vánoční dárek. Zatímco muži ho nejčastěji pořídí svému protějšku, ženy častěji mobilem obdarovávají děti.

Společnost Vivo ve spolupráci s agenturou Ipsos mezi 1 500 Čechy ve věku od 18 do 65 let zjišťovala, kterým blízkým kupují k Vánocům chytré telefony, na co se při výběru ohlíží a jak pořizují vzpomínky štědrovečerního veselí.

Co se dozvíte v článku
  1. Mobil, vděčný dárek
  2. Ať dobře slouží
  3. Cena a kvalita foťáku, o to tu jde
  4. Předsudky ohledně designu neplatí
  5. Trefíme se hned napoprvé

Mobil, vděčný dárek

Pravděpodobnost, že v české domácnosti objeví jako vánoční dárek mobil, je podle průzkumu velmi vysoká. V posledních pěti letech ho pod stromek pořídilo téměř 60 % Čechů. Ve většině případů ho pořizují sami, přes 16 % respondentů ale uvedlo, že se na tento finančně nákladnější dárek skládají s někým jiným.

Vivo zjistilo, že během letošních Vánoc mobilní telefony jako dárky nebudou žádnou ojedinělostí. Pro koupi je rozhodnuta téměř pětina respondentů a další pětina ji zatím zvažuje.

Nejčastěji půjde celkem nepřekvapivě o dárky pro partnery, partnerky (38,5 %) a pro děti (37,1 %). Zajímavějších je 17,5 % zákazníků, kteří plánují o Vánocích udělat radost telefonem sami sobě.

Ať dobře slouží

Průzkum dále odhalil, že Češi jsou sami sobě ochotnější kupovat dražší telefony. Hned 28 % telefonů „do vlastní ruky“ bude těch z nejvyšší cenové kategorie nad deset tisíc korun. U telefonů pro ostatní tvoří tato kategorie jen 19 % celkového výběru. 

Vivo uvádí, že obecně je zájem o telefony podle pořizovací ceny poměrně vyrovnaný. Nejvíce letí levné telefony do pěti tisíc, nejmenší zájem je naopak o druhou nejvyšší kategorii od sedmi do deseti tisíc. Zájemci podle analytiků už v takovém případě raději zainvestují, aby měli jistotu, že obdarovanému telefon dobře poslouží.

Analytici identifikovali též zajímavé trendy u jednotlivých pohlaví. Zatímco ženy častěji než muži kupují chytré telefony dětem, muži naopak výrazně častěji než ženy obdarovávají mobilem své partnery.

Cena a kvalita foťáku, o to tu jde

Podle čeho se spotřebitelé při nákupu telefonu pod vánoční stromeček nejčastěji orientují? Čísla podle Viva mluví jasně. Vůbec nejdůležitější je pro více než dvě třetiny zákazníků poměr ceny a výkonu. Zhruba třetina zákazníků se pak soustředí na kvalitu fotoaparátu nebo kapacitu baterie.

Potěšujícím zjištěním pro prodejce je, že i přes složitou ekonomickou situaci neplánují Češi za každou cenu šetřit. Co nejnižší cena je rozhodující jen pro jednotky procent zákazníků.

Na druhou stranu ale příliš vysoký zájem nejeví o prvky bezpečnosti a ochrany soukromí. I v době, kdy je ochrana soukromí maximálně důležitá se na ní u vánočního dárku ohlíží jen zhruba 5 % kupců.

Předsudky ohledně designu neplatí

Tyto preference se podle průzkumu nijak zásadně neliší v závislosti na pohlaví darujícího. Muži i ženy se při koupi soustředí prakticky na to samé. Významnější rozdíly lze pozorovat při výběru značky, na kterou si potrpí téměř 30 % mužů, zatímco ženy výrobce tolik neřeší.

Muže také o něco více zajímá použitý operační systém nebo kapacita baterie. Ženy zase velikost displeje a častěji se řídí podle toho, jaký konkrétní telefon obdarovaný chce.

Nepotvrdil se mimochodem předsudek, že ženy více zajímá design. „Alespoň v případě vánočních dárků je vizuální atraktivita modelu stejně důležitá pro ženy i muže,“ vypichuje Gabriela Roušarová, zástupkyně společnosti vivo v České republice.

Trefíme se hned napoprvé

Vivo dále uvádí, že e-shopy při nákupu dárků často nabízejí příplatkovou jistotu výměny nebo vrácení nevhodného dárku. Ta zřejmě pro Čechy úplnou prioritou není. Využít ji hodlá jen 26 % dotázaných a přes 67 % respondentů je přesvědčeno, že službu vůbec nepotřebují.

Preference se ale liší v závislosti na věku. Nejmladší zákazníci mezi 18 a 26 roky si svým výběrem tak jistí nejsou a možnost výměny zahrnuje 44 % dotázaných. Zájem pak postupně klesá a nejméně po ní sahají spotřebitelé ve věku od 45 do 53 let. Zřejmě jsou si jistí, že při výběru dárku nesáhnou vedle.

MMF24

Výsledky se také výrazně liší v závislosti na vzdělání. Často si pojistku vrácení nebo výměny nechávají lidé se základním vzděláním (přes 53 %). Se stoupajícím vzděláním pak zájem klesá a připlatí si jen necelých 17 % vysokoškolských zákazníků.

Zdroj: Vivo

Nové články do mailu

 

Chcete mít každý týden přehled o informacích pro resellery, dodavatele služeb a profesionály v prodejním kanále IT a CE? Objednejte si náš mailový servis. Objednat si lze i newsletter To hlavní, páteční souhrn nejdůležitějších článků ze serverů vydavatelství Internet Info.

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
Sophos: Firmy se zajímají o kyberpojištění, 76 % kvůli němu zlepšilo ochranu
Sophos: Firmy se zajímají o kyberpojištění, 76 % kvůli němu zlepšilo ochranu
Marcel Divín (Epson Europe): Kudy se ubírá firemní tisk?
Marcel Divín (Epson Europe): Kudy se ubírá firemní tisk?
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Canalys: Globální trh chytrých telefonů nabírá na dynamice, vyrostl o 12 %
Canalys: Globální trh chytrých telefonů nabírá na dynamice, vyrostl o 12 %