Hlavní navigace

Zdeněk Bárta, GfK: Tempo prodeje smartphonů klesá

30. 8. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Vývoj českého trhu se smartphony komentuje Zdeněk Bárta ze společnosti GfK Czech na základě výsledků obchodního panelu založeného na kontinuálním monitorování trhu se zbožím dlouhodobé spotřeby.

Prodeje smartphonů na českém trhu stále ještě rostou, tempo přírůstku se však oproti předchozímu roku podstatně snížilo. Za první polovinu 2016 se ve sledovaných odbytových cestách poptávka zvedla meziročně o necelou desetinu, zatímco před rokem dosáhla výrazného dvouciferného růstu.

Na trhu se dařilo prosadit novinkám, které vytáhly cenový průměr opět výše. Průměrná cena1 se za první pololetí zvýšila v meziročním srovnání o 10 %, obdobné srovnání ceny před rokem přitom ještě ukazovalo její pokles.

V červnu 2016 si modely uvedené na trh v tomto roce zajistily už třetinový podíl na objemu prodeje za toto období. Zájem rostl o modely vyšší technické úrovně a výbavy, což posunulo průměrnou cenu na červnových 6 700 korun. V tomto měsíci tvořily modely s displejem od 5" do 5,6" už 63 % prodejů v kusech, modely s dual SIM technologií přes polovinu objemu a například rozlišení fotoaparátu u 40 % prodaných smartphonů přesáhlo 12 MPx.

Nicméně u prodávaného sortimentu s displejem od 5" do 5,6", který za první půlrok odpovídal za 61 % objemu trhu smartphonů, klesla v meziročním srovnání průměrná cena, a to z hodnoty 6 900 korun na 6 350 korun.

Naopak u menších displejů se prodávaly i relativně dražší výrobky. Za modely s displejem od 4" do 4,99" zaplatili v prvním pololetí 2016 kupující průměrně 6 600 korun, částku o necelých 1 200 korun vyšší než před rokem.

1 Průměrná cena vyjádřena v nedotovaných cenách.


 

CS24

Výsledky obchodního panelu – pravidelné informace o struktuře a vývoji trhu - nabízí Consumer Choices, GfK Czech, v případě zájmu kontaktujte Zdeňka Bártu (zdenek.barta@gfk.com).

Zdeněk Bárta pracuje ve společnosti GfK Czech na pozici ředitele divize Consumer Choices se zodpovědností za Českou republiku a Slovensko. V Consumer Choices (původně Retail and Technology) působí od roku 2002, ředitelem divize byl jmenován v roce 2008. Do této doby byl v oddělení zodpovědný za projekty v oblasti IT/TC/ENT a za několik dalších nově startujících projektů včetně AdHocových studií.

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné