Hlavní navigace

Český trh elektronických sportů již má hodnotu přes 70 milionů korun (PayPal)

9. 4. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Intel
Zájem o elektronický sport v České republice stoupá, podobně jako po celé Evropě. Průzkum společnosti PayPal a agentury SuperData počítá se 14% růstem v příštích letech. Počet tuzemských diváků se má v roce 2018 blížit k hranici půl milionu.

Společnost PayPal provedla ve spolupráci se svým partnerem, organizací SuperData, průzkum k současnému stavu oboru elektronických sportů a zanalyzovala soutěžní hraní v osmi evropských zemích. Výsledky ukazují, že odvětví e-sports je na vzestupu.

Z důvodu vysokého zájmu a sledovanosti se turnaje v elektronických sportech nyní konají po celém světě a svým tempem růstu překonávají celou řadu oborů, jako například tradiční sporty. V některých zemích, například v Jižní Koreji, jsou elektronické sporty (zde zejména legendární Starcraft) již považovány za národní sporty.

Oblast digitálního zboží s hrami ve středu zájmu zaznamenává v posledních letech velký růst popularity. Elektronické sporty jsou příkladem převratného fenoménu," uvedl Matt Komorowski, ředitel společnosti PayPal pro prodej ve střední a východní Evropě.

Jen před několika lety byly považovány pouze za součást kultury skalních příznivců videoher, dnes se však staly samostatným mnohamilionovým průmyslem, který nabírá na popularitě a velikosti.“

Evropský trh poroste o 14 % ročně

Průzkum ukázal, že obor elektronických sportů v Evropě silně roste a nyní dosahuje hodnoty více než 300 milionů dolarů. Průměrná složená roční míra růstu (CAGR) je odhadována na 14 %, což znamená, že v roce 2017 by příjmy měly dosáhnout téměř 343 milionů a v roce 2018 dokonce 390 milionů dolarů.

Na čele žebříčku sledovaných zemí co do velikosti trhu s elektronickými sporty i do počtu diváků se umístily Rusko, Francie a Španělsko. V Rusku dosahují příjmy z elektronických sportů více než 35 milionů dolarů a počet fanoušků je na úrovni 2 mil. diváků.

V České republice příjmy činí přesně 3 017 716 dolarů a při průměrné 14% složené roční míře růstu by měly v roce 2017 vzrůst na téměř 3,43 milionů a v roce 2018 na 3,90 milionů dolarů.

Jak vypadá průměrný fanoušek elektronických sportů? Podle údajů organizace SuperData na základě demografického složení v Evropě se ukazuje, že je to obvykle muž (78% mužů oproti 21% žen) v jedné z věkových kategorií – 18 až 24 let (30%) nebo 25 až 34 let (30%). Při podrobnějším pohledu na příjmy v tomto odvětví je také možné dojít k závěru, že průměrný divák přinese 13,30 dolaru ročně.

Český divák je průměrně mladší než ti evropští

A co čeští příznivci elektronických sportů? Rozdělení podle pohlaví je 85% mužů a 15% žen. Ve srovnání s jednotlivými trhy patří v České republice podíl žen mezi fanoušky elektronických sportů k nejnižším. Jsme na podobné úrovni jako například Itálie, kde je to pouze 12%, Španělsko se 13% a Rusko s 15%.

Česká republika se také liší co do věku nejmladších hráčů – v tomto případě ale patříme k zemím s nejvyšším podílem: 17% českých příznivců elektronických sportů spadá do kategorie 13 až 17 let. Stejně je tomu tak ve Francii či Řecku, kde podíl této věkové kategorie dosahuje téměř 20%.

V jakém věku se tedy nejvíce věnujeme elektronickým sportům? Podle průzkumu je to v České republice kategorie 25 až 34 let (28%). Co se týká příjmů, průměrný český divák přinese o trochu více než 13 dolaru ročně.

Graf 1 – Počet diváků e-sportů na českém trhu

E-sports: počet českých diváků 

Zdroj: PayPal

Graf 2 – Rozdělení českých diváků podle věkových kategorií

soutez_casestudy

E-sports: věk českých diváků

Zdroj: PayPal

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
Canalys: Globální trh chytrých telefonů nabírá na dynamice, vyrostl o 12 %
Canalys: Globální trh chytrých telefonů nabírá na dynamice, vyrostl o 12 %
Sophos: Firmy se zajímají o kyberpojištění, 76 % kvůli němu zlepšilo ochranu
Sophos: Firmy se zajímají o kyberpojištění, 76 % kvůli němu zlepšilo ochranu
Marcel Divín (Epson Europe): Kudy se ubírá firemní tisk?
Marcel Divín (Epson Europe): Kudy se ubírá firemní tisk?
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu