Hlavní navigace

Dodo: Rychlost doručení je klíčová, 37 % nakupujících kvůli dlouhé dodací lhůtě opustí košík

20. 7. 2023
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © tashatuvango - Fotolia.com
Kromě tlaku na efektivní marketing a zároveň co nejnižší cenu zboží se tvrdý boj mezi českými e-shopy svádí i na poli kvality návazných služeb.

Společnost Dodo na základě průzkumu zpracovaného agenturou Behavio uvádí, že česká e-commerce je v evropském měřítku mimořádně konkurenční a tisíce českých e-shopů spolu proto o zákazníky musí tvrdě bojovat.

Čím dál více zákazníků totiž podle průzkumu dbá na rychlost doručení. Průzkum odhalil, že 37 % nakupujících opouští nákupní košík, není-li jim nabídnuto dostatečně rychlé dodání, a 29 % nakupujících již u daného obchodníka znovu nenakoupí, pokud na zboží čekali příliš dlouho.

Mezi zákazníky je nicméně nejdůležitějším parametrem i nadále vysoká kvalita zboží, kterou za stěžejní považuje 96 % Čechů, a co nejnižší cena, kterou vyhledává 95 % zákazníků, čím dál sledovanějším parametrem je také již zmiňovaná rychlost doručení.

Doručení v den objednání i u plánovaných nákupů

Z průzkumu vyplynulo, že celé tři čtvrtiny nakupujících považují rychlost doručení při online nákupu za klíčovou. Necelá třetina nakupujících chce zboží doručit ještě v den objednání, případně dokonce expresně do 90 minut,“ popisuje Peter Menky, komerční ředitel Dodo.

Jen 15 % respondentů přitom deklaruje, že takovou možnost má. Ukazuje se tak, že valná většina e-shopů ve své nabídce opomíjí službu, která jim může přinést zásadní konkurenční výhodu a možnost se mezi 50 tisíci českými e-shopy odlišit,“ dodává.

Dodo uvádí, že největší potřebu doručení v expresním či same-day režimu zákazníci vyjadřují ve spojení se situacemi, kdy něco zapomněli koupit a potřebují to doobjednat (72 %), kdy jim něco došlo a potřebují nedostatek rychle vyřešit (71 %).

Na třetím místě je istuace, kdy se zákazníkům se jim něco rozbilo a potřebují to nahradit (69 %). Více než polovina nakupujících s preferencí same-day dodání podle průzkumu vyžaduje tento způsob doručení i u svých plánovaných a opakovaných nákupů.

Doručení na adresu vítězí nad boxy

Ačkoli podle odborníků nelze opominout trend rostoucí popularity doručovacích boxů, jasným vítězem mezi zákazníky stále zůstává varianta doručení zboží domů či do kanceláře.

Zatímco takové doručení na adresu preferuje 44 % dotázaných, pick-up pointy vítězí u 28 % nakupujících a samoobslužné boxy si pro doručení zboží vybírá stále jen pětina Čechů (21 %). Domácí doručení ještě výrazněji dominuje v segmentu doručení potravin, kde po něm sáhne 81 % nakupujících.

Tento segment navíc podle Dodo vybočuje i z hlediska preference same-day doručení. Potraviny chce v den objednání či do 90 minut celých 82 % zákazníků. Čtvrtina nakupujících chce ve stejný den doručit také potřeby pro mazlíčky, 23 % kosmetiku a 22 % elektroniku.

Nejnáročnější je generace Z

Dodo dále zjistilo, že do preferencí v oblasti online nákupů i nároků na návazné služby silně promlouvají i generační rozdíly. Nejnáročnější na rychlost je podle analýzy generace Z, tedy mladí lidé mezi 18 a 26 let věku.

Ti preferují rychlé doručení v den objednání v 35 % případů a ačkoli i u nich vede domácí doručení (34 %), jsou výrazněji nakloněni také výdejním boxům, které preferuje 28 % dotázaných.

Naopak Generace X (44–60 let věku) je z hlediska rychlosti doručení náročná podprůměrně. Same-day doručení v této věkové skupině vyžaduje jen 25 % dotázaných. Mezi metodami doručení pak mezi čtyřicátníky a staršími jasně dominuje doručení na adresu – dodání domů či do práce požaduje 47 % zákazníků této skupiny.

O rychlé doručení je zájem i mimo centra

Pokud jde o místní preference, potřeba expresního doručení je prozatím nejvýraznější v Praze, kde doručení v den objednání požaduje 37 % zákazníků a v krajských městech nad 100 tisíc obyvatel, kde takovou službu požaduje 31 % dotázaných. Potřeba same-day doručení je ale znatelná a rostoucí i mimo velká centra.

Preferenci same-day doručení vyjádřilo 28 % zákazníků z oblastí mimo Prahu a velká krajská města. To je podíl, který rozhodně není zanedbatelný, a obchodníci by se měli zamyslet, jak začít potřeby svých zákazníků naplňovat i mimo Prahu nebo Brno,“ říká Menky.

DT24

Mimo největší města, kde jsou vyšší logistické vzdálenosti a nižší hustota objednávek, je pak přirozeně o to důležitější zaměřit se na výběr kvalitního partnera, který dokáže městskou logistiku dělat rychle, efektivně a díky technologii stlačit jednotkovou cenu co nejníže,“ uzavírá.

Zdroj: Dodo

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Check Point: České organizace čelí nejčastěji útokům malwaru NanoCore
Check Point: České organizace čelí nejčastěji útokům malwaru NanoCore
GFI Software: AI považuje za klíčový prvek IT bezpečnosti jen šestina českých firem
GFI Software: AI považuje za klíčový prvek IT bezpečnosti jen šestina českých firem
Obrazem: Šestidílná ATC Enterprise Roadshow přivítala přes 500 resellerů
Obrazem: Šestidílná ATC Enterprise Roadshow přivítala přes 500 resellerů
Canalys: Evropský trh chytrých telefonů na konci roku opanoval Apple
Canalys: Evropský trh chytrých telefonů na konci roku opanoval Apple
Dell Technologies aktualizuje partnerský program, klade větší důraz na spolupráci
Dell Technologies aktualizuje partnerský program, klade větší důraz na spolupráci
T-Mobile v roce 2023 utržil přes 30 miliard korun, mírně vzrostl počet zákazníků
T-Mobile v roce 2023 utržil přes 30 miliard korun, mírně vzrostl počet zákazníků