Hlavní navigace

Eset: Češi jsou při sdílení na sociálních sítích obezřetní, podceňují ale zabezpečení

9. 8. 2023
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: (c) arrow - Fotolia.com
Čeští uživatele nejčastěji sdílí obsah jen s přáteli, zejména pak zážitky a významné životní události. Ženy pečlivěji zvažují, co budou sdílet, muži více spoléhají na bezpečnostní technologie.

Společnost Eset na základě průzkumu realizovaném agenturou Ipsos uvádí, že Češi jsou na sociálních sítích velmi zodpovědní. Informace o sobě podle analytiků sdílí umírněně a nezveřejňují citlivá data. Třetina dokonce nepublikuje prakticky vůbec.

Předpokládali jsme, že zejména mladší uživatelé budou sdílet i obsah, který je třeba hodně osobní nebo dokonce až intimní. Ukázalo se ale, že Češi bez ohledu na věk používají sociální sítě uvědoměle, a dokonce i dbají na bezpečnost svých účtů,“ komentuje bezpečnostní expertka Esetu Vladimíra Žáčková.

Průzkum ukázal, že nejčastěji sdílí obsah uživatelé nad 51 let. Jednou týdně nebo častěji sdílí příspěvky 15 % uživatelů v této věkové kategorii. Pro srovnání ve stejné frekvenci je to jen necelých 8 % uživatelů mezi 18. a 30. rokem.

Eset rovněž zjistil, že obecně sdílí mírně častěji muži. Ženy ovšem přiznávají, že publikují obsah denně (činí tak 16 % z nich, ale jen 9,5 % mužů). Třetina českých uživatelů sdílí obsah jen výjimečně a 15 % dokonce vůbec nikdy.

Graf – Jak často sdílí Češi obsah na sociálních sítích

Zdroj: Eset

Většina sdíleného obsahu nepředstavuje významné riziko

Ze studie vyplynulo, že nejčastěji sdílíme momentky z různých zážitků (30 %), významné životní události a jubilea (20 %), informace, jakých událostí se plánujeme zúčastnit (15 %) a snímky vlastních dětí, kde je jim vidět do tváře (11 %).

Vysoce rizikové příspěvky podle odborníků sdílí jen jednotky procent uživatelů. Mezi takové patří například příspěvek s nějakým osobním údajem (takový sdíleli lidé ve 2 % případů), s intimním obsahem (necelá 2 %), snímek dítěte v plavkách nebo zcela nahého (1 %) a informaci o plánované dovolené (4 %).

Fotografie z letní dovolené nebo narozeninové oslavy patří mezi ty, které ve většině nepředstavují významné riziko, a velmi pravděpodobně nijak neohrožují naše soukromí. Opatrnější bych byla u sdílení úspěchů jako jsou diplomy nebo vysvědčení,“ říká Žáčková.

Velmi rizikové je sdílet, obzvláště veřejně, že plánujete odcestovat, což někdy udělala čtyři procenta uživatelů. Za rizikové chování bych považovala sdílení fotografií dětí, obzvláště z letních dovolených, zejména snímky v plavkách nebo na kterých jsou zcela nahé,“ dodává.

Češi sdílejí s přáteli a na Facebooku

Průzkum dále ukázal, že nejpopulárnější platformou pro sdílení obsahu mezi českými uživateli je Facebook, Instagram a WhatsApp. Ostatní sítě využívá čeští uživatelé primárně pro konzumaci obsahu. Oblíbené sociální sítě TikTok, Twitter či LinkedIn používáme převážně pasivně.

Poměrně konzervativní jsou Češi také v názoru, s kým chtějí své zážitky sdílet. Téměř polovina (42 %) českých uživatelů sdílí aktivně obsah jen s přáteli nebo sledujícími, které je nutné předem schvalovat, rovná třetina sdílí s rodinou a nejbližšími přáteli.

Desetina uživatelů podle analýzy sdílí obvykle příspěvky veřejně a srovnatelný počet uživatelů prohlašuje, že aktivně obsah nesdílí vůbec. Ženy častěji sdílí obsah jen s rodinou (35 % žen a 24 % mužů) naopak muži veřejně (činí tak 13 % mužů, ale jen 9 % žen). Napříč věkovými kategoriemi se ale výsledky výrazně neliší.

Zabezpečení účtů podceňujeme

Eset upozorňuje, že pro ochranu dat je velmi důležité také zabezpečení účtů na sociálních sítích. Právě tento nedostatek je často na vině, pokud dojde k prolomení účtu. Uživatelé často recyklují hesla nebo nepoužívají dostatečně silné přihlašovací fráze.

Spolehlivé heslo podle dat využívá třetina uživatelů, nejčastěji toto tvrdí uživatelé mezi 31 a 40 rokem a nad 51 let. Pomocí vícefázového ověření (nejčastěji potvrzením v ověřovací aplikaci, odkazem v e-mailu nebo kódem zaslaným v e-mailu nebo přes SMS) se přihlašuje 15 % lidí.

Častěji tak přitom činí muži. Desetina dotázaných uvádí, že využívá vždy unikátní kombinaci jména a hesla. Eset také poukazuje na to, že čím starší uživatel je, tím spíše dbá na toto pravidlo.

Používání stejných přihlašovacích údajů ve více aplikacích či online službách je rizikové. Pokud dojde k prolomení jednoho hesla, můžeme přijít o několik účtů najednou a útočníkům otevřít cestu k velkému množství našich osobních údajů, které mohou dále zneužít,“ upozorňuje Žáčková.

Opatrně s hesly

Databáze s odcizenými hesly jsou podle ní běžně k zakoupení na dark webu a útočníci po nich sáhnou jako první před složitějšími typy útoků. „Obecně bych doporučila uživatelům, aby používali silná a jedinečná hesla pro každý ze svých online účtů,“ radí Žáčková.

MMF24

Pětina uživatelů uvádí, že jako prevenci pečlivě zvažuje, jaké informace lze z příspěvku vyčíst. Opatrnější jsou v tomto směru podle průzkumu ženy (23 %) než muži (18 %).

Zdroj: Eset

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Marcel Divín (Epson Europe): Kudy se ubírá firemní tisk?
Marcel Divín (Epson Europe): Kudy se ubírá firemní tisk?
Canalys: Globální trh chytrých telefonů nabírá na dynamice, vyrostl o 12 %
Canalys: Globální trh chytrých telefonů nabírá na dynamice, vyrostl o 12 %
Sophos: Firmy se zajímají o kyberpojištění, 76 % kvůli němu zlepšilo ochranu
Sophos: Firmy se zajímají o kyberpojištění, 76 % kvůli němu zlepšilo ochranu
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné