Hlavní navigace

IDC: Globální trh chytrých telefonů klesal již pátý kvartál v řadě

3. 11. 2022
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: (c) Robert Kneschke - Fotolia
Výrobci mají větší úspěch na vyspělejších trzích, spoléhají přitom na zájem spotřebitelů o prémiovější modely chytrých telefonů.

Společnost IDC ve své zprávě informuje, že celosvětové dodávky chytrých telefonů ve třetím kvartálu 2022 klesly o 9,7 % na 301,9 milionu kusů. To podle analytiků představuje historicky nejhorší oslabení ve třetím čtvrtletí a celkově páté kvartální oslabení v řadě.

Za poklesem stojí zejména rozvíjející se trhy, kde situaci výrazně ovlivňuje nedostatečná poptávka spotřebitelů s nižšími disponibilními příjmy v kombinaci s rostoucími náklady a inflací,“ vysvětluje Nabila Popalová z IDC.

Dodávky podle analytičky klesaly i proto, že vendoři mají stále vysoké skladové zásoby, kterých se snaží zbavit. „Přestože čínští výrobci nadále trpí nejvíce, situace negativně zasáhla všechny, včetně Samsungu a Applu,“ doplňuje.

Při výhledu do budoucna i nadále věříme, že v průběhu příštího roku dojde k oživení, byť později, než jsme očekávali. Nadto předpokládáme, že pokles dodávek pro letošní rok bude strmější, následovaný měkčím oživením v roce 2023,“ říká Popalová.

Rozvinuté trhy si vedou lépe

Z regionálního hlediska podle IDC dojde za celý rok 2022 k poklesu ve všech regionech s výjimkou střední a východní Evropy. Rozvinuté trhy jako Severní Amerika, západní Evropa a Japonsko si povedou o něco lépe, ale i tak vykážou jednociferné poklesy.

Výraznější dvouciferný pokles by měly zaznamenat rozvíjející se trhy v Asii/Pacifiku, Latinské Americe, na Středním východě a v Africe. Čínský trh by podle analytiků měl ve třetím čtvrtletí 2022 oslabit o 12 %.

Na trhu tak podle analytiků došlo k nevídané situaci. „Rozvinuté trhy, kde jdou více na odbyt prémiová zařízení, si vedou lépe než rozvíjející se trhy, kde se chytré telefony prodávají za zlomek ceny,“ vysvětluje Ryan Reith z IDC.

Reith poukazuje na to, že situaci v rozvinutých zemích nahrává aktivita telekomunikačních operátorů, maloobchodních kanálů i napřímo výrobců. „Pokud má ale trh v příštím roce růst, bude potřebovat silné oživení na rozvíjejících se trzích,“ uzavírá.

Rostl jen Apple

Co se jednotlivých výrobců týče, IDC uvádí, že navzdory náročné situaci se žebříček nejsilnějších pěti výrobců nezměnil. Na prvním místě se umístil Samsung s 21,2% podílem trhu, na druhém místě se umístil Apple, jemuž patří 17,2 % trhu.

Třetí příčka patří společnosti Xiaomi, která ukořistila 13,4% podíl, o pomyslnou bramborovou medaili se podělily společnosti Oppo a Vivo, které shodně drží 8,6 % trhu.

Kromě Applu si všichni přední výrobci připsali meziroční pokles. Zatímco Samsung a Xiaomi oslabovali jen jednociferně, Vivo a Oppo nadále trpí vysokými dvoucifernými poklesy.

Tabulka – Předběžné výsledky prodeje chytrých telefonů v 3Q22 (miliony kusů)

Výrobce

Prodej 3Q22

Podíl 3Q22

Prodej 3Q21

Podíl 3Q21

Meziroč. změna

1. Samsung

64,0

21,2 %

69,5

20,8 %

–7,8 %

2. Apple

51,9

17,2 %

51,1

15,3 %

1,6 %

3. Xiaomi

40,5

13,4 %

44,3

13,3 %

–8,6 %

4. Vivo*

25,9

8,6 %

33,3

10,0 %

–22,1 %

4. Oppo*

25,8

8,6 %

33,2

9,9 %

–22,3 %

ostatní

93,6

31,0 %

102,7

30,7 %

–8,8 %

Celkem

301,9

100,0 %

334,2

100,0 %

-9,7 %

Zdroj: IDC

Graf – Top 5 výrobců 3Q21–3Q22 podle podílu

Zdroj: IDC

Čtěte dále

Zemřel Stanislav Skalička, dlouholetý obchodní ředitel SWS
Zemřel Stanislav Skalička, dlouholetý obchodní ředitel SWS
Klarna: Tři ze čtyř Čechů upřednostní e-shop, který umožní platbu až po převzetí
Klarna: Tři ze čtyř Čechů upřednostní e-shop, který umožní platbu až po převzetí
GFI Software: Firmám dělá vrásky neefektivní řízení síťového provozu
GFI Software: Firmám dělá vrásky neefektivní řízení síťového provozu
Smarty.cz v Galerii Harfa otevírá jedenáctou prodejnu v ČR
Smarty.cz v Galerii Harfa otevírá jedenáctou prodejnu v ČR
GLS před Black Friday spouští v ČR vlastní samoobslužné boxy
GLS před Black Friday spouští v ČR vlastní samoobslužné boxy
Sophos: Zločinci jdou po penězích, roste popularita ransomwaru jako služby
Sophos: Zločinci jdou po penězích, roste popularita ransomwaru jako služby