Hlavní navigace

Salesforce: Jen jeden z deseti pracovníků ví, jak pracovat s AI

11. 4. 2023
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © pressmast
Pracovníci mají zájem učit se pracovat s AI. Společnosti by mohly pomoci překonat mezeru v digitálních dovednostech tím, že budou poskytovat průběžná školení založená na získání nových dovedností.

Společnost Salesforce zveřejnila výsledky průzkumu digitálních dovedností, z nichž vyplynulo, že 84 % pracovníků považuje dovednosti za důležitější než vzdělání nebo profesní zkušenosti.

Celkem 98 % manažerů také tvrdí, že přechod na najímání zaměstnanců na základě dovedností jim přináší obchodní výhody. To platí i přesto, že pouze jeden z deseti pracovníků ovládá základní dovednosti v oblasti AI, které jsou uváděny jako jedny z nejžádanějších digitálních dovedností současnosti.

Zatímco čtyři z pěti podle průzkumu pracovníků uvádějí, že při své každodenní práci využívají digitálních dovedností, jen málo kdo z nich ovládá takové, které znamenají schopnost práce s nástroji pro administrativu a management.

Dovednosti jsou víc než titul

Salesforce dále uvádí, že posun k přijímání zaměstnanců na základě kvalifikace je patrný na všech úrovních. Většina (82 %) dotázaných manažerů uvedla, že dovednosti jsou nejdůležitějším atributem při hodnocení kandidátů. Pouze 18 % pak uvedlo, že nejdůležitější je příslušný titul zaměstnance.

Většina dotázaných se také domnívá, že v oblasti řízení lidí bude mít upřednostňování rozvoje digitálních dovedností zaměstnanců pozitivní dopad na širší výkonnost podniku, přičemž uvádějí zvýšení produktivity (47 %), lepší výkonnost týmu (43 %) a lepší schopnost řešit problémy (40 %).

Ve vztahu k AI panuje optimismus

Pracovníci jsou podle průzkumu nadšeni novými technologiemi umělé inteligence, jako je generativní AI. Celkem 60 % respondentů z celého světa dokonce uvedlo, že je nadšeno vyhlídkou na využití této technologie při své práci.

Ve skutečnosti by jich ale více bylo nadšeno z jejího využití na svém pracovišti (58 %), než aby se obávali, že je v jejich práci nahradí (42 %). To je také v souladu se zájmem ze strany managementu – celosvětově dvě třetiny (67 %) tvrdí, že jejich společnost zvažuje způsoby využití generativní AI.

Navzdory tomuto nadšení však nedávný průzkum ukázal, že ačkoli více než polovina vedoucích IT pracovníků v USA tvrdí, že jejich firma v současné době generativní AI využívá nebo s ní experimentuje, 66 % z nich tvrdí, že jejich zaměstnanci nemají dovednosti, které by jim umožnily tuto technologii úspěšně využít.

Pracovníci se ale podle Salesforcu shodují, že dovednosti v oblasti AI jsou důležité a téměř čtvrtina jich řadí tyto dovednosti v oblasti AI mezi tři nejdůležitější. Toto číslo se také zvyšuje s výhledem na příštích pět let.

Potřeby se vyvíjejí, dovednosti zaostávají

Navzdory významu, který tyto změny mají pro budoucí dovednosti, uvádí pouze jeden z deseti pracovníků, že jejich každodenní práce zahrnuje v současné době umělou inteligenci.

Pouhých 14 % pak uvádí, že jejich práce zahrnuje jiné související digitální dovednosti, a to jako je šifrování a kybernetická bezpečnost. Méně než 13 % pak tvrdí, že využívá dovednosti v oblasti kódování a vývoje aplikací.

Odvětvím, které má nejvyšší index pro dovednosti v oblasti umělé inteligence, je podle analytiků konkrétně technologický průmysl. Zde využívá dovedností v oblasti umělé inteligence v rámci pracovní pozice méně než třetina zaměstnanců (27 %).

Mimo tradiční IT role pak toto číslo ale klesá. Méně než 10 % zaměstnanců ve zdravotnictví (8 %) a ve veřejném sektoru (6 %) uvádí, že ve své každodenní práci využívají dovednosti v oblasti AI.

Odpovědí je kvalifikace

Salesforce v tomto kontextu uvádí, že cestou vpřed je zvyšování kvalifikace. Téměř všichni (97 %) globální pracovníci se totiž domnívají, že by podniky měly ve své strategii rozvoje zaměstnanců upřednostňovat dovednosti v oblasti AI.

Zvyšování kvalifikace je dle odborníků klíčové v širokém spektru těchto nově vznikajících technologií. V důsledku nárůstu AI a automatizace proto budou podle průzkumu na pracovišti stále důležitější dovednosti v oblasti zabezpečení dat (60 %), etické dovednosti v oblasti AI a automatizace (58 %) a programovací dovednosti (57 %).

Na otázku, jaké „měkké“ dovednosti budou v důsledku toho pravděpodobně důležitější, uvedli vedoucí pracovníci v oblasti řízení lidí na prvním místě kreativní nápadité dovednosti (56 %), dovednosti v oblasti vztahů se zákazníky (53 %) a vůdčí dovednosti (51 %).

DT24

Firmy, které se snaží zvyšovat dovednosti v oblasti nových technologií a zaměřují se na nábor zaměstnanců na základě dovedností, mají podle Salesforcu naštěstí něco do začátku – pracovníci si totiž chtějí rozšířit svůj omezený okruh digitálních dovedností. Devět z deseti se dokonce domnívá, že by se jejich rozvoj měl upřednostňovat.

Zdroj: Salesforce

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Obrazem: Šestidílná ATC Enterprise Roadshow přivítala přes 500 resellerů
Obrazem: Šestidílná ATC Enterprise Roadshow přivítala přes 500 resellerů
Dell Technologies aktualizuje partnerský program, klade větší důraz na spolupráci
Dell Technologies aktualizuje partnerský program, klade větší důraz na spolupráci
IDC: Trh chytrých telefonů ožívá, letos vyroste o 2,8 %
IDC: Trh chytrých telefonů ožívá, letos vyroste o 2,8 %
GFI Software: AI považuje za klíčový prvek IT bezpečnosti jen šestina českých firem
GFI Software: AI považuje za klíčový prvek IT bezpečnosti jen šestina českých firem
Canalys: Evropský trh chytrých telefonů na konci roku opanoval Apple
Canalys: Evropský trh chytrých telefonů na konci roku opanoval Apple
T-Mobile v roce 2023 utržil přes 30 miliard korun, mírně vzrostl počet zákazníků
T-Mobile v roce 2023 utržil přes 30 miliard korun, mírně vzrostl počet zákazníků