Hlavní navigace

Salesforce: Vysokoškoláci si jsou jistí svými digitálními dovednostmi

9. 11. 2022
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: © Minerva Studio - Fotolia.com
Pracovní místa potřebná pro dnešní digitální ekonomiku se mění a mění se tak i dovednosti, které podniky potřebují k jejich obsazení.

Společnost Salesforce uvádí, že podle globálního indexu digitálních dovedností se pracovníci s vysokoškolským vzděláním cítí být lépe připraveni v oblasti digitálních dovedností než ti, kteří titul nemají.

Z výzkumu však ale také vyplývá, že mnoho pracovníků bez vysokoškolského vzdělání přebírá iniciativu a učí se digitálním dovednostem potřebným pro pracovní místa budoucnosti – což poskytuje podnikům příležitost přehodnotit tradiční požadavky na zaměstnance.

Salesforce naznačuje, že tradičně nemohli pracovníci získat práci ve firmě bez – minimálně – vysokoškolského vzdělání. Nicméně vzhledem k tomu, že konkurence o technologické talenty hraje při náboru zaměstnanců stále větší roli, některé organizace se přiklánějí k zaměstnávání nevyužitých talentů.

Toto se týká i těch, kteří nemají vysokoškolské vzdělání. Z trendu tak podle odborníků mohou těžit pracovníci, pro které bylo dříve obtížné prosadit se v oboru bez tradičních, na technologie zaměřených vysokoškolských titulů a certifikací.

Podpora zvyšování kvalifikace

Údaje z globálního indexu digitálních dovedností odhalují, že tento druh náboru je pro odvětví výhrou, protože tito pracovníci se budou pravděpodobně také aktivně rekvalifikovat a zvyšovat si kvalifikaci ve svém volném čase, aby podpořili své cíle.

Více než polovina (51 %) pracovníků totiž plánuje osvojit si nové digitální dovednosti, od zadávání dat po vývoj aplikací, které jim pomohou v kariérním postupu.

Dále se 17 % hodlá naučit nové dovednosti, které povedou k jiné kariérní dráze v jejich současné společnosti. Celkem 14 % pak plánuje tak využít nově získané dovednosti k zahájení své nové pracovní dráhy mimo současnou organizaci.

Nové vzdělávací příležitosti

Globální index digitálních dovedností sice ukazuje, že pouze 14 % lidí bez vysokoškolského vzdělání se cítí být pokročilými ve svých digitálních dovednostech na pracovišti, ale toto procento se díky snadněji dostupným online certifikacím bude pravděpodobně zvyšovat.

Tento posun může náboráře přimět k tomu, aby přehodnotili způsob hodnocení kandidátů, protože rozdíl v připravenosti mezi tradičně vzdělanými a samostudovanými pracovníky se zmenšuje.

Zejména pracovníci z generace Z mají podle Salesforcu tendenci mít široké spektrum vzdělání, často proto využívají možnosti seberozvoje a vytvářejí si tak nové kariérní cesty.

Nyní je následují ale i další generace a zaměstnanci na střední a vyšší úrovni se rozhodují pro změnu kvůli možnostem růstu. V roce 2021 ukončilo zaměstnání kvůli změně profese 53 % zaměstnaných dospělých a 45 % z těchto pracovníků bylo ve věku 30 let a více.

Společnosti hledají nevyužité talenty

Většina respondentů (82 %) podle průzkumu plánuje získat nové dovednosti, které jim pomohou v rozvoji jejich současné kariéry – nebo začít novou. Podniky, vlády i vzdělávací instituce tak můžou podpořit rozvoj tím, že vytvoří vzdělávací komunity a podpoří vzdělávací programy na pracovišti.

Potřeba digitálních dovedností u pracovní síly vytváří mezi společnostmi větší konkurenci při najímání a udržení talentů. V Evropě však 90 % zaměstnavatelů vyžaduje, aby měli pracovníci alespoň základní úroveň digitálních dovedností, zatímco jimi opravdu disponuje pouze přibližně 60 % občanů starších 16 let.

DT24

Vzhledem k tomu, že roste počet pozic vyžadujících digitální dovednosti a rozšiřují se i nové cesty k jejich získání, mohou podniky podle odborníků snáze přehodnotit požadavky na vzdělání, které jsou pro mnoho potenciálních pracovníků překážkou.

Zdroj: Salesforce

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Marek Pohanka je novým senior platform solutions consultant ve společnosti Adform
Marek Pohanka je novým senior platform solutions consultant ve společnosti Adform
EY: Drtivá většina českých firem není připravená na compliance s NIS2
EY: Drtivá většina českých firem není připravená na compliance s NIS2
Datart: Nový mobil si vybíráme podle kvality fotoaparátů a plynulosti systému
Datart: Nový mobil si vybíráme podle kvality fotoaparátů a plynulosti systému
IDC: Trh chytrých telefonů ožívá, letos vyroste o 2,8 %
IDC: Trh chytrých telefonů ožívá, letos vyroste o 2,8 %
Microsoft investuje do francouzského Mistral AI, dohodu prošetří EU
Microsoft investuje do francouzského Mistral AI, dohodu prošetří EU
Atos zahajuje plán refinancování, zvažuje prodej a navýšení kapitálu
Atos zahajuje plán refinancování, zvažuje prodej a navýšení kapitálu