Hlavní navigace

Heureka: E-commerce v posledním čtvrtletí rostla, i tak byl ale rok 2023 minusový

8. 1. 2024
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Dobrá zpráva je, že trh se díky klesající inflaci i příchodu zahraničních hráčů začal oživovat. Dařilo se zejména velkým e-shopům.

Společnost Heureka.cz ve svém přehledu eCommerce Insider vypracovaném ve spolupráci s Asociací pro elektronickou komerci (APEK) uvádí, že česká e-commerce zakončila rok 2023 s celkovým obratem 185 miliard korun. Jedná se tak o pokles o 6 % oproti předešlému roku.

Analytici nicméně poukazují na to, že téměř dva roky trvající propad tržeb internetových obchodů se konečně zastavil. Závěrečné čtvrtletí, které tradičně patří mezi nejdůležitější období roku, překlopilo výsledky kvartálu k 2% růstu.

„Za první tři měsíce loňského roku jsme měli meziroční propad o 13 %, kdy jsme se stále potýkali s vysokou inflací a nedařilo se ani dřív oblíbeným povánočním výprodejům. Naději na návrat k přirozenému růstu jsme dostali po druhém kvartálu, který skončil –8 %,“ shrnuje generální ředitel Heureka Group David Chmelař.

„Silný byl zejména květen, kdy se sledované hodnoty blížily k nule. Nadějné vyhlídky se však rozplynuly v teplém a hlavně dlouhém létě a třetí čtvrtletí skončilo opět –11 %. Viděli jsme však, že lidé si už zvykli nakupovat online, jen pořizují věci s nižší hodnotou, což se také projevilo na nižší průměrné výši objednávky,” dodává.

Graf 1 – Obrat české e-commerce

Zdroj: Heureka.cz

Stabilizace i nové výzvy

Výkonný ředitel APEKu Jan Vetyška říká, že většina e-shopů zvládla náročným obdobím projít, přesto však pokračovala mírná konsolidace, která začala již v roce 2022. Loňský rok podle něj znovu ovlivnila vysoká inflace, která pro obchodníky znamenala rostoucí náklady, a to současně s menší ochotou spotřebitelů utrácet.

„I proto došlo k drobnému poklesu počtu e-shopů na českém trhu z 50 100 na 49 900. Na druhou stranu se opět potvrdila schopnost adaptace většiny českých internetových obchodů, které se dokázaly s náročnou situací vyrovnat a do roku 2024 budou vstupovat s optimismem,“ upřesňuje.

Graf 2 – Počet e-shopů v ČR

Zdroj: Heureka.cz

Pozvolná proměna online nakupování

Heureka upřesňuje, že už v předchozích letech do e-commerce prostředí pronikali obchodníci se zbožím, které dříve bylo dostupné pouze v kamenných prodejnách. Největší přesun do online prostředí byl pochopitelně v době pandemie, a nově vzniklým segmentům se podle odborníků poměrně daří držet si svůj podíl.

Nejsilnější je podle Heureky elektronika, která však v řádu let postupně ustupuje – od roku 2019, kdy měla 25 % je aktuálně na 22 %. Naopak postupně roste sekce kosmetiky a zdraví z 6 % v roce 2019 na aktuálních 8 %.

soutez_casestudy

Graf 3 – Vývoj podílu jednotlivých kategorií na internetu

Zdroj: Heureka.cz

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Marcel Divín (Epson Europe): Kudy se ubírá firemní tisk?
Marcel Divín (Epson Europe): Kudy se ubírá firemní tisk?
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
Milan Bartek (Arrow ECS): Cloud je pro nás strategickou oblastí
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
ExpertBook B5: Nástroj pro náročné
Canalys: Globální trh chytrých telefonů nabírá na dynamice, vyrostl o 12 %
Canalys: Globální trh chytrých telefonů nabírá na dynamice, vyrostl o 12 %
Sophos: Firmy se zajímají o kyberpojištění, 76 % kvůli němu zlepšilo ochranu
Sophos: Firmy se zajímají o kyberpojištění, 76 % kvůli němu zlepšilo ochranu
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu
Atos: Spokojení zaměstnanci mohou zvýšit firemní zisk až o čtvrtinu