Hlavní navigace

Kulatý stůl o tiskových zařízeních: Dostupnost a trendy (1. díl)

11. 1. 2024
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Jak je to s dostupností tiskáren a jaké jsou aktuální trendy v poptávce? To nastínila pětice odborníků u Kulatého stolu ChannelWorldu.

Milí čtenáři,

přinášíme vám první část debaty odborníků na tisková zařízení, kteří se v listopadu 2023 virtuálně sešli u Kulatého stolu ChannelWorldu. Kompletní přepis debaty naleznete v tištěném čísle magazínu.

Seriál Kulatý Stůl ChannelWorldu můžete sledovat i zde.

Situace se stabilizuje

Miroslav Drahoš (HP)

Autor: ChannelWorld

„Až doteď se trh tiskových zařízení potýkal s dostupností,“ zahajuje Miroslav Drahoš, category manager pro podniková řešení ve společnosti HP. „Díky tomu, že produkty konečně začaly chodit, došlo k nárůstu i celkovému oživení. Porovnávat výsledky s minulým rokem, který byl dost slabý hlavně kvůli nedostupnosti, ale není úplně vypovídající. Trh se každopádně z mého pohledu pomalu vrací do normálu a dostupnost se začíná prolínat s poptávkou. Následující měsíce snad budou přehlednější a čitelnější než ty předchozí.“

„U nás je to podobné,“ souhlasí Petr Hnilička, produktový manažer společnosti Canon pro kancelářskou techniku. „Lze říct, že po událostech loňského roku se situace stabilizovala. Z pohledu celého roku jsme sice netrpěli vyloženě nedostatkem zboží, ale dodávky byly nárazové. Zboží občas přicházelo ve vlnách, což se projevovalo na trhu – chvílemi se zdálo, že zboží nemáme, pak byl najednou trh takřka přesaturovaný. Teď už jsou dodávky v segmentech B2B i B2C na normální úrovni. Skutečně tedy došlo k ustálení a my teď zažíváme v podstatě normální produktový rok tak, jak jsme zvyklí.“

Marcel Divín (Epson)

Autor: Epson

„V Epsonu je situace trochu jiná,“ vysvětluje Marcel Divín, national sales manager ve společnosti Epson. „Zboží jsme reálně měli zhruba od listopadu loňského roku, kdy drtivá většina tiskových produktů již byla dostupná. Situace v tomto roce je podobná, nepocítili jsme zásadní nedostatek a lze tedy říct, že sezóna probíhá normálně. U některých produktových řad vidíme třikrát větší poptávku než před rokem, takže k určitým výpadkům dojít může, ale jinak se prakticky nacházíme na úrovni obchodního roku 2020.“

„Já prakticky jen potvrdím vaše slova,“ konstatuje Martin Wanke, marketingový ředitel společnosti AT Computers. „Vloni jsme se nacházeli v období, kdy byl boj cokoli dovézt a mít na skladu. Dnes jsme se dostali zhruba na úroveň předcovidového roku 2019, tedy udržujeme standardní zásoby i dovoz. Zároveň znovu přichází doba, kdy se aktivně podporuje prodej, rozlišuje se, kdo je a není aktivní v nabídce zajímavých promoakcí. Zcela upřímně – byznys v době covidové byl sice extrémní, ale doufáme, že podobná situace v dohledné době nenastane.“

Kanceláře ožívají

„Na výsledcích spotřebitelského segmentu cenově nejdostupnějších zařízení vidíme obecný trend toho, že české domácnosti výrazně méně investují,“ popisuje Marcel Divín (Epson). „Na druhou stranu pozitivně vnímáme poměrně výrazný nárůst v segmentu malých, středních, ale i větších společností. Po covidové době, kdy bylo složité některá zařízení vyměnit, jelikož nebyla skladem, se dostáváme do stavu, kdy je výměna žádoucí a může bezproblémově proběhnout. V tomto ohledu zaznamenává nárůst naše divize office produktů.“

Petr Hnilička (Canon)

Autor: ChannelWorld

„Z pohledu kancelářských zařízení vidíme mírnou stagnaci až mírný růst,“ říká Petr Hnilička (Canon). „Nejde o překotný vývoj, k obměně zařízení dochází ve standardním tempu. V tomto kontextu je důležité podotknout, že náš trh je plně saturovaný – například polský trh roste, protože není tak saturovaný jako ten náš. V segmentu běžných domácích produktů vidíme mírný nárůst, byť se očekával pokles. Část trhu se s příchodem covidu předzásobila, a tak žádný velký propad nenastal.“

„Vývoj u nás se zčásti podobá tomu, co říkal Marcel,“ přikyvuje Miroslav Drahoš (HP). „Po obrovském boomu v prvních dvou covidových letech, kdy tiskárnu potřeboval koupit skoro každý, přišel obrovský náraz. Tehdy došlo k výraznému poklesu, což se dalo víceméně očekávat, a tiskárny napodobily trajektorii například počítačů. V kancelářském segmentu těžíme z toho, že máme dostupné produkty a také jsme v poslední době vyhráli několik zakázek, které byly kvůli přesunu pracovníků na home office o nějaký čas odložené. V tomto segmentu vidíme mírný nárůst na standardní úroveň.“

Cloud24

Martin Wanke (AT Computers)

Autor: ChannelWorld

„Myslím, že v tomto ohledu došlo k velkému posunu,“ vzpomíná Martin Wanke (AT Computers). „V době před covidem byly tiskárny jakýsi nástroj pro spotřební materiál a kvantita se naháněla tím, že se tiskárny dávaly zdarma k počítačům. Situace se tehdy dokonce dostala tak daleko, že člověk místo nové náplně kupoval rovnou nový stroj. Tato doba už ale je podle mě dávno pryč a čísla nám naznačují, že jsme se zásadním způsobem posunuli k tomu, že tiskárna je vnímaná jako zařízení, které se kupuje na několik let.“

Zdroj: ChannelWorld

Byl pro vás článek přínosný?

Čtěte dále

Eset představil nový tým expertů na mezinárodní kyberkriminalitu
Eset představil nový tým expertů na mezinárodní kyberkriminalitu
Brother ocenil AT Computers za spolupráci
Brother ocenil AT Computers za spolupráci
Tomáš Pánek je obchodním a marketingovým ředitelem Securitas
Tomáš Pánek je obchodním a marketingovým ředitelem Securitas
Salesforce: O důvěře v AI rozhodne kvalita a přesnost generovaných dat
Salesforce: O důvěře v AI rozhodne kvalita a přesnost generovaných dat
Dell: Většina českých firem počítá s tím, že AI bude mít velký vliv na jejich budoucnost
Dell: Většina českých firem počítá s tím, že AI bude mít velký vliv na jejich budoucnost
Fortinet: Drtivá většina firem má obavy o zabezpečení cloudů, chybí odborníci
Fortinet: Drtivá většina firem má obavy o zabezpečení cloudů, chybí odborníci